
Temat interpretacji
P O S T A N O W I E N I E
Na podstawie art. 14a § 4 w zw. z § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku Spółki z o.o. z dnia 6 lipca 2006r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, tj. jaką stawkę podatku należy stosować w opisanych sytuacjach na fakturach dokumentujących świadczenie usług reklamowych, Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie #8722; biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawny
postanawia:
uznać stanowisko Strony za prawidłowe.
U z a s a d n i e n i e
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Strona - będąca zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym w Polsce - świadczy usługi reklamowe na rzecz innych podmiotów (podatników VAT zarówno z Polski, jak i z innych państw Unii Europejskiej oraz podmiotów nie będących podatnikami podatku od wartości dodanej z terytorium Unii Europejskiej, w tym Polski) poprzez promocję ich firm oraz produktów znajdujących się w ich ofercie handlowej. Czynności te umożliwiają także reklamę koncepcji sprzedaży stosowanej przez Stronę. Reklama prowadzona jest w formie publicznych prezentacji ("targów"). Prezentacje organizowane były m.in. sporadycznie na terenie Litwy i Łotwy. Obecnie Strona zamierza organizować je regularnie, co pół roku. Prezentacje, mają na celu wyłącznie reklamę, nie zaś sprzedaż towarów (potencjalni kontrahenci nie mają możliwości nabycia prezentowanych towarów, nie są także pobierane opłaty za wstęp na teren targów). Strona obciąża kontrahentów kosztami takimi jak np. wynajem stoiska, obsługa personalna czy koszt druku materiałów reklamowych, które stanowią integralną część ceny za usługę. Prawidłowość zaklasyfikowania świadczonych przez Stronę usług do "usług reklamowych" (PKWiU 74.40.1) potwierdził Urząd Statystyczny w Łodzi w opinii z dnia 1.06.2006 r. Nr OK-5672/KU-2950/2006, której kserokopię Strona załączyła do wniosku.
W związku z powyższym Strona zwróciła się z pytaniem, jaką stawkę podatku należy stosować na wystawianych przez Stronę fakturach na rzecz następujących kontrahentów:
1)podmiotów będących podatnikami podatku VAT zarejestrowanymi w Polsce,
2)będących podmiotami posiadającymi siedzibę bądź miejsce zamieszkania na terytorium Polski, nie będących zarejestrowanymi podatnikami VAT w Polsce,
3)będących podatnikami podatku od wartości dodanej zarejestrowanymi w innym kraju Unii Europejskiej,
4)podmiotów, nie będących podatnikami podatku od wartości dodanej, mających miejsce zamieszkania lub posiadającymi siedzibę na terytorium Unii Europejskiej.
Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług ( Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podlegają:
1)odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczeni usług na terytorium kraju,
2)eksport towarów,
3)import towarów,
4)wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju,
5)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Jak z powyższego wynika, podatek od towarów i usług jest podatkiem o charakterze terytorialnym. Oznacza to, że opodatkowaniu nim podlegają tylko te czynności, których miejsce świadczenia przypada zgodnie z przepisami o miejscu świadczenia na terytorium kraju (tj. Polski). Prawidłowe określenie miejsca świadczenia usług ma zatem fundamentalne znaczenie, od tego zależy bowiem, czy dana czynność w ogóle podlega podatkowi od towarów i usług, czy też nie. Dopiero w przypadku określenia, że miejscem świadczenia jest dla danej czynności terytorium kraju, aktualne staje się mówienie o odpowiedniej stawce podatku.
Mając powyższe na uwadze wskazać należy, iż zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 27 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania. Niemniej na podstawie art. 27 ust. 3 ustawy, wprowadzającym odstępstwo od w/w reguły, w przypadku usług wymienionych w ust. 4 tego artykułu, w tym reklamy (wymienionych w pkt 2 ust. 4), miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności stały adres lub miejsce zamieszkania. Powyższy sposób ustalania miejsca świadczenia ma jednak zastosowanie wyłącznie w przypadku, gdy usługi są świadczone na rzecz osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium państwa trzeciego (pkt 1), lub podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę (pkt 2). Jeżeli więc przedmiotowe usługi są świadczone na rzecz innych niż w/w podmiotów (tj. np. podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium tego samego państwa Wspólnoty co kraj świadczącego usługę albo podmiotów mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium innego niż kraj świadczącego państwa Wspólnoty ale niebędących podatnikami VAT), miejsce ich świadczenia winno być określane zgodnie z art. 27 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, czyli przede wszystkim według miejsca siedziby lub miejsca zamieszkania usługodawcy.
Oznacza to, że usługi reklamowe świadczone przez Stronę na rzecz w/w podmiotów podlegają opodatkowaniu w Polsce i stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług są opodatkowane stawką 22%. Natomiast usługi wykonywane na rzecz podatników podatku od wartości dodanej z innych niż Polska państw Wspólnoty Europejskiej nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej. Strona nie powinna więc wykazywać podatku z tego tytułu w Polsce.
Należy przy tym podkreślić, że nie zwalnia to jej z obowiązku wystawienia faktury. W myśl § 27 ust. 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005r. w sprawie zwrotu podatku niektóry podatnikom zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) w przypadku dokumentowania czynności, których miejscem świadczenia nie jest terytorium kraju, faktura taka powinna zawierać informację, że podatek zostanie rozliczony przez nabywcę.
Mając powyższe na uwadze postanowiono jak na wstępie.
Niniejsze postanowienie dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz obowiązującego w tym stanie faktycznym stanu prawnego.
