Działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz art. 86 u... - Interpretacja - US-PP/443/20/06

Shutterstock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 13.12.2006, sygn. US-PP/443/20/06, Urząd Skarbowy w Sanoku

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w odpowiedzi na pisemny wniosek Powiatu o interpretację zakresu stosowania przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług w indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa, kontrola skarbowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym Naczelnik Urzędu Skarbowego w Sanoku po wnikliwej analizie stanowiska wnioskodawcy, który uważa, iż ?nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu ? p.n. ?Edukacja ? program pomocy w dostępie do nauki dzieci i młodzieży niepełnosprawnej? ? Obszar C ?jesteśmy samodzielni? w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym w, gdyż brak jest związku poniesionych wydatków z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług? ? postanawia uznać, iż przedstawione we wniosku stanowisko jest prawidłowe.

Powiat zwrócił się w dniu 12.12.2006 r. z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego. Przedstawiając stan faktyczny Powiat podaje, iż w ramach zadań własnych realizował program pn. ?Edukacja ? program pomocy w dostępie do nauki i młodzieży niepełnosprawnej? w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym w terminie 14.07.2006 r. do 15.09.2006 r. Faktury za prace wykonywane w ramach tego zadania wystawiane były na Powiat. W ramach podpisania umowy E/D z dnia 14.07.2006 r. o dofinansowanie projektu w ramach programu ?Edukacja ? program pomocy w dostępie do nauki i młodzieży niepełnosprawnej? ? Obszar C ?Jesteśmy samodzielni? Powiat uzyskał dofinansowanie ze środków PFRON, które wyniosło 89% wartości zadania, pozostałą kwotę zapłacił Powiat. Rozliczenie z PFRON dokonywał również Powiat. Budynek Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego jest własnością Powiatu i został przekazany w trwały zarząd tejże jednostce budżetowej, której przedmiotem jest świadczenie usług edukacyjnych, przedmiotowo zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT. W ramach tego programu w ww. budynku zamontowano szyb windowy, podjazd dla niepełnosprawnych oraz dostosowano łazienki dla potrzeb osób niepełnosprawnych. Powiat nie prowadzi działalności gospodarczej na terenie opisywanego obiektu. Z podjazdu, windy i łazienki korzystać będą jedynie uczniowie Specjalnego Ośrodka.

Biorąc pod uwagę powyższe Powiat wnosi o udzielenia odpowiedzi: ?Czy realizując zadanie mające na celu budowę podjazdu i remont łazienki, które nie będą wykorzystywane na cele sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT ma możliwość odliczenia podatku zapłaconego przy realizacji tego zadania??

Powiat przedstawiając własne stanowisko w sprawie ? uważa, iż nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego, gdyż brak jest związku poniesionych wydatków z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Naczelnik Urzędu Skarbowego na podstawie art. 14a § 1 cyt. ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa w związku z wniesionym zapytaniem z dnia 12.12.2006 r. ? data wpływu do urzędu 12.12.2006 r., dotyczącym stosowania przepisów prawa podatkowego po analizie przedstawionego przez Powiat faktycznego oraz własnego stanowiska w sprawie postanawia, uznać iż przedstawione we wniosku stanowisko jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 cyt. ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Podstawową zasadą dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego jest więc istnienie związku tegoż podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi. Czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług zostały wymienione w przepisie art. 5 ust. 1 cyt. ustawy o VAT. Zgodnie z brzmieniem którego opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają: odpłatna dostawa i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport, import, wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju i wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Z analizy przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że realizacja przedmiotowej inwestycji nie będzie związana z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu ? dotyczy bowiem zamontowania windy, budowy podjazdu dla niepełnosprawnych oraz dostosowania łazienki dla potrzeb osób niepełnosprawnych w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym świadczącym wyłącznie usługi edukacyjne zwolnione przedmiotowo z opodatkowania podatkiem VAT.

Biorąc pod uwagę powyższe skoro Powiat jako podatnik podatku VAT, realizując przedmiotową inwestycję nabywa towary i usługi, które nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu to nie przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę naliczonego.

Stąd też należy uznać stanowisko podatnika za prawidłowe, iż nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego w tej konkretnej sytuacji przy realizacji przez Powiat przedmiotowej inwestycji dot. projektu ? p.n. ?Edukacja ? program pomocy w dostępie do nauki dzieci i młodzieży niepełnosprawnej? ? Obszar C ?jesteśmy samodzielni? w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym, gdyż brak jest związku poniesionych wydatków z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Urząd Skarbowy w Sanoku