
Temat interpretacji
Na podstawie art. 216, art. 14 a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) - Naczelnik Zachodniopomorskiego Urzędu Skarbowego w Szczecinie, po rozpatrzeniu wniosku w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji prawa podatkowego stwierdza, że stanowisko zawarte we wniosku jest prawidłowe.
Podatnik ma wątpliwości czy czynność finansowania inwestycji ze środków funduszu remontowego (przeksięgowanych na fundusz zasobów mieszkaniowych Spółdzielni) podlega pod przepisy ustawy o podatku od towarów i usług.
Wnoszący zapytanie przedstawił stan faktyczny w sprawie, z którego wynika, że w 2005 r. poniósł koszty inwestycji "wykonanie boiska do gry wraz z ogrodzeniem". Źródłem finansowania inwestycji były środki funduszu zasobów mieszkaniowych (kapitał Spółdzielni) przeksięgowane uprzednio ze środków funduszu remontowego, który tworzony jest z wpłat lokatorów. W celu zaspokojenia źródeł finansowania aktywów Spółdzielnia zasiliła kapitał wpływami funduszu remontowego w wysokości poniesionych nakładów (nastąpiło obciążenie konta funduszu remontowego i uznanie konta kapitałów). Spółdzielnia, w związku z tą inwestycją nie wzywa swoich członków do uzupełnienia wkładów budowlanych.
Na tle takich okoliczności faktycznych podatnik formułuje stanowisko, że w przedstawionej sytuacji nie wystąpiła operacja uzupełnienia wkładów budowlanych oraz nie zachodzą czynności ustanowienia lub przekształcenia prawa, zatem czynność finansowania inwestycji ze środków funduszu nie podlega przepisom ustawy.
Do opisanego stanu faktycznego mają zastosowanie następujące normy prawa podatkowego: art. 5, art. 8 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.).
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:
- odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju,
- eksport towarów,
- import towarów,
- wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju,
- wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
W myśl przepisów zawartych w art. 7 ust. 1 pkt 5 ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 rozumie się również przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.
Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Spółdzielnia w 2005 r. poniosła koszty inwestycji "wykonanie boiska do gry wraz z ogrodzeniem". Źródłem finansowania inwestycji były środki funduszu zasobów mieszkaniowych (kapitał Spółdzielni) przeksięgowane uprzednio ze środków funduszu remontowego, który tworzony jest z wpłat lokatorów.
Spółdzielnia, w związku z tą inwestycją nie wzywa swoich członków do uzupełnienia wkładów budowlanych.
Z wniosku podatnika wynika również, że wpłaty na fundusz remontowy, pobierane od lokatorów
Rachunkowe uznanie konta kapitałów (funduszu zasobowego Spółdzielni), a jednocześnie obciążenie konta funduszu remontowego, w celu pokrycia nakładów inwestycyjnych nie stanowi dostawy towarów ani świadczenia usług na terytorium kraju, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, nie wyczerpuje również znamion innych czynności wymienionych w tym przepisie, a podlegających opodatkowaniu. Czynność ta nie podlega więc przepisom ustawy o podatku od towarów i usług.
Reasumując, czynność finansowania inwestycji ze środków funduszu remontowego przeksięgowanych na fundusz zasobów mieszkaniowych Spółdzielni poprzez obciążenie konta funduszu remontowego i uznanie konta kapitałów nie podlega regulacjom ustawy o podatku od towarów i usług.
Wobec stwierdzenia zgodności stanowiska podatnika z istniejącym stanem prawnym na dzień wydania postanowienia, postanowiono jak w sentencji.
Interpretacja powyższa nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Na postanowienie służy stronie prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Szczecinie, za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia (art. 236 § 1 Ordynacji podatkowej).
