
Temat interpretacji
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Kętrzynie na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 15.11.2005 r., o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w kwestii opodatkowania wytwarzanej energii elektrycznej, postanawia uznać stanowisko Wnioskodawcy - w zakresie podatku od towarów i usług - jako prawidłowe.
Pismem z dnia 15.11.2005 r. (uzupełnionym w dniu 27.12.2005 r.) Spółka zwróciła się z prośbą o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, przedstawiając stan faktyczny:
W dniu 1 października 2005 r. weszła w życie zmiana ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne, powołująca do życia rynek praw majątkowych wynikających ze świadectw pochodzenia energii elektrycznej wytwarzanej w źródłach odnawialnych. Prawa te stanowią towar giełdowy (art. 9c ust. 2 ustawy), w związku z czym - zgodnie z art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych - obrót tymi prawami może być w praktyce dokonywany jedynie na giełdzie towarowej. Ustawa nałożyła obowiązek rejestracji na "T.". Zasady sprzedaży energii wytwarzanej przez "M." uległy całkowitej zmianie. Obecnie sprzedaż dokonywana jest dwóm odbiorcom: po cenie netto 0,118 zł z 1KWh (energię jako "czarną" odkupuje operator sieci - Koncern Energa o/Olsztyn), drugim podmiotem jest firma Polenergia, która odkupuje prawa majątkowe (Ekologiczną energię) i rozporządza nimi na "T.".
Wynegocjowana cena za prawa majątkowe (jedno prawo majątkowe = 1 KWh) wynosi netto 0,180 zł za 1 KWh. Po dodaniu kwot 0,118 zł i 0,180 zł otrzymywana jest cena netto 0,298 zł za jedną kilowatogodzinę wyprodukowaną w elektrowni, do której to ceny doliczany jest podatek VAT w wysokości 22%.
Spółka ma wątpliwości, czy po zmianie ustawy Prawo energetyczne, sposób opodatkowania wytwarzanej energii, z uwagi na zmodyfikowaną formę sprzedaży ulegnie zmianie.
W ocenie Spółki, zasady opodatkowania nie powinny się zmienić, ponieważ "wytwarzane" obecnie prawa majątkowe są nieodzownie powiązane z wytwarzaniem energii elektrycznej, co wynika z brzmienia znowelizowanej ustawy. Sposób produkcji jak również sprzedaż - pomimo wprowadzonej modyfikacji - nie uległy zmianie.
Analizując przedstawione wyżej okoliczności oraz aktualnie obowiązujący stan prawny, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Kętrzynie podziela stanowisko Wnioskodawcy.
Z opinii Ośrodka Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi wynika, że zbywanie własnych praw majątkowych wynikających ze świadectw pochodzenia energii dokonywane przez producenta energii elektrycznej nie jest usługą. Produkcja energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii mieści się w grupowaniu: PKWiU 40.11.10 Energia elektryczna. Sprzedaż energii elektrycznej wytworzonej przez własne przedsiębiorstwo nie jest odrębnie klasyfikowane i mieści się w powyższym grupowaniu. Do celów podatkowych nadal stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. (Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze zm.) a opisana powyżej produkcja energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii mieściła się w grupowaniu PKWiU 40.10.10 Energia elektryczna.
Z powyższego wynika, że zbywanie praw majątkowych wynikających ze świadectw pochodzenia energii elektrycznej nie jest świadczeniem usługi lecz dostawą towarów. Taką kwalifikację potwierdzają również przepisy ustawy z dnia 4 marca 2005 r. o zmianie ustawy - Prawo energetyczne oraz ustawy - Prawo ochrony środowiska (Dz. U. Nr 62, poz. 552), które nadały nowe brzmienie art. 9e ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne.
Z ustępu 1 tego artykułu wynika, że potwierdzeniem wytworzenia energii elektrycznej w odnawialnym źródle jest świadectwo pochodzenia tej energii, zwane dalej "świadectwem pochodzenia", natomiast według ustępu 6 - prawa majątkowe wynikające ze świadectwa pochodzenia są zbywalne i stanowią towar giełdowy, o którym mowa w art. 2 pkt 2 lit. d ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych.
Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Sprzedaż energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii wytworzonej przez własne przedsiębiorstwo jak i zbywanie własnych praw majątkowych wynikających ze świadectw pochodzenia energii, nie zostały objęte stawką preferencyjną, w związku z czym, zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług podlegają opodatkowaniu stawką VAT w wysokości 22%. Należy zatem stwierdzić, że w kwestii podatku od towarów i usług - po zmianie ustawy Prawo energetyczne - zakres i sposób opodatkowania tym podatkiem, jak również stawka podatku VAT nie uległy zmianie.
Ponadto tut. organ informuje, że:
- interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia,
- interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, natomiast wiąże organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany bądź uchylenia.
Na niniejsze postanowienie służy stronie prawo wniesienia zażalenia - za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Kętrzynie - do Dyrektora Izby Skarbowej w Olsztynie, w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.
Zażalenie na postanowienie organu podatkowego powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie - art. 222 Ordynacji podatkowej. W przypadku zażalenia należy dołączyć znaki opłaty skarbowej w wysokości 5,- zł od zażalenia i po 0,50 zł od każdego załącznika.
