
Temat interpretacji
P O S T A N O W I E N I E
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Płocku działając na podstawie art. 14a § 1-4, w związku z art. 216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), postanawia wydać pisemną interpretację, co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego, w zakresie podatku od towarów i usług, oceniając stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 09.01.2006 r. (data wpływu do Urzędu 13.01.2006 r.) o udzielenie interpretacji, jako nieprawidłowe.
U Z A S A D N I E N I E
Stan faktyczny przedstawiony przez Wnioskodawcę: Gmina jest inwestorem zadania polegającego na budowie oczyszczalni ścieków wraz z przyłączeniami i sieci wodociągowej. Oczyszczalnia ścieków wraz z siecią wodociągową zostanie przekazana nieodpłatnie wybranej jednostce budżetowej. Eksploatator będzie pobierał opłaty od ludności za korzystanie z sieci kanalizacyjnej i wodociągowej oraz będzie ponosił koszty utrzymania sieci kanalizacyjnej i wodociągowej w sprawności. Za powierzoną mu do eksploatacji oczyszczalnię ścieków wraz z przyłączeniami, eksploatator nie będzie uiszczał na rzecz Gminy opłat. Całość spraw związanych z realizacją inwestycji realizuje Urząd Gminy, na niego są wystawiane faktury VAT dokumentujące zakup towarów i usług związanych z inwestycją.
Stanowisko Wnioskodawcy: Wnioskodawca uważa, iż zgodnie z art. 15 ust. 1 i 6 ustawy o podatku od towarów usług, czynności wykonywane przez organy władzy publicznej (oraz urzędy obsługujące te organy) w ramach realizacji swoich zadań, są wyłączone z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Jeżeli jednak czynności te wykonywane są na podstawie umów cywilnoprawnych podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych. W sytuacji zatem gdy podstawą działań organu władzy publicznej (urzędu obsługującego ten organ) nie jest umowa cywilnoprawna ale np. decyzja administracyjna, to działania takie nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zgodnie z wykładnią określoną przez Ministra Finansów dla Dyrektorów Izb Skarbowych i Naczelników Urzędów Skarbowych w piśmie znak OS5-065-171-MG/2633/05 z dnia 18.05.2005 r. oraz mając na uwadze, iż samorządowe osoby prawne nałożone na nie zadania wykonują za pośrednictwem urzędu uznać należy, iż gmina i urząd gminy powinny dla celów rozliczeń z tyt. podatku od towarów i usług, rejestrować się jako jeden podmiot tego podatku, w związku z ich działaniami (czynnościami) powinno być wystawiane jedno rozliczenie deklaracyjne, dokumentowanie zaś czynności podlegających opodatkowaniu powinno być potwierdzone zgodnie z art. 106 ust. 1 w/w ustawy fakturami VAT wystawionymi na gminę.Wnioskodawca uważa również, iż nie przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tyt. nabycia towarów i usług zakupionych w celu wybudowania sieci wodociągowej i kanalizacyjnej, które następnie zostaną nieodpłatnie przekazane do podległej jednostki budżetowej. Powyższe stanowisko Wnioskodawca opiera na treści przepisów art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 7 ust. 2 i art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Według Wnioskodawcy, jeśli nie przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w towarach i usługach zakupionych w związku z budową przedmiotowych sieci, to nieodpłatne przekazanie wybranej jednostce budżetowej wybudowanej sieci wodociągowej i kanalizacyjnej nie powinno powodować obowiązku naliczenia i odprowadzenia podatku VAT z tyt. tego przekazania.
Ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy: Opisany stan faktyczny, interpretuje się zgodnie z następującymi normami prawa podatkowego: art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 7 ust. 2 pkt 2, art. 15 ust. 1 i 6, art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) - zwanej dalej ustawą. Zastosowanie powołanych norm skutkuje dokonaniem powyższej oceny prawnej stanowiska Wnioskodawcy, uzasadnionej w sposób następujący:
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Samorządowa osoba prawna, jaką jest gmina, w myśl ustawy o samorządzie gminnym wykonuje swoje zadania przy pomocy urzędu gminy. Urząd gminy jest więc aparatem pomocniczym gminy. Z przepisów rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych wynika, iż urząd nie ma możliwości prowadzenia odrębnej ewidencji księgowej, dotyczącej rozliczeń podatku od towarów i usług dla samorządowych osób prawnych oraz ich urzędów, obsługujących od strony techniczno - organizacyjnej te osoby prawne.
Z powyższego wynika, iż gmina nie może wykonywać swoich zadań statutowych bez udziału urzędu gminy, dlatego też gmina i urząd gminy powinny stosować jeden numer identyfikacji podatkowej przy składaniu deklaracji podatkowych i przy wystawianiu faktur VAT.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej podatkiem, podlegają: odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Natomiast zgodnie z art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny - jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.
Z treści wyżej przytoczonych przepisów wynika, iż nie mają one zastosowania w stanie faktycznym przedstawionym przez Wnioskodawcę, bowiem nieodpłatne przekazanie sieci wodociągowej i kanalizacyjnej przez Gminę, wybranej jednostce budżetowej nie można zaliczyć do - "nieodpłatnego przekazania na cele inne niż związane z prowadzonym przedsiębiorstwem", bowiem do zadań własnych gminy należą sprawy między innymi wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych. Powyższa czynność jest więc czynnością nie podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Skoro nieodpłatne przekazanie przez Gminę sieci wodociągowej i kanalizacyjnej nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, to również nie przysługuje jej prawo do odliczenia podatku VAT zawartego w zakupach dotyczących tej inwestycji, bowiem zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia tego stanu. Niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Na postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, w terminie 7 dni od daty doręczenia, za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Płocku. (art. 236 § 2 pkt 1 ustawy - Ordynacja podatkowa).
