
Temat interpretacji
P O S T A N O W I E N I E
Naczelnik Warmińsko-Mazurskiego Urzędu Skarbowego w Olsztynie na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (jednolity tekst: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ), po rozpatrzeniu wniosku Strony, o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w przedmiocie zwolnienia od opodatkowania podatkiem od towarów i usług, własnościowego prawa, ustanowionego w 1993
r. do lokalu o zwiększonej powierzchni mieszkalnej, która powstanie w wyniku przeprowadzonej adaptacji dodatkowej powierzchni niemieszkalnej,
postanawia
uznać stanowisko Strony za prawidłowe.
Uzasadnienie
Pismem z dnia... Spółdzielnia Mieszkaniowa złożyła wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w podatku od towarów i usług w przedmiocie adaptacji dodatkowej powierzchni niemieszkalnej na cele mieszkalne, w budynku oddanym do użytkowania w 1993 r.
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że członek Spółdzielni zamieszkujący w lokalu mieszkalnym od 1993 r. na warunkach własnościowego prawa do lokalu, zamierza własnym staraniem i na własny koszt zaadaptować na cele mieszkalne część klatki schodowej o powierzchni około 4 m. kw. sąsiadującej z jego lokalem mieszkalnym. Budynek mieszkalny, w którym
znajduje się lokal, został zasiedlony po raz pierwszy w 1993 r.
Po wykonaniu prac i ich protokólarnym odbiorze, Spółdzielnia nie będzie dokonywała nowego przydziału do lokalu. Na zaadaptowaną część klatki schodowej nie będzie ustanowione nowe prawo własnościowe, ponieważ ustanowienie własnościowego prawa do lokalu miało miejsce w 1993 roku. Spółdzielnia wystawi członkowi zaświadczenie o nowej zwiększonej powierzchni lokalu.
Członek do zabudowanej na potrzeby mieszkaniowe części klatki schodowej, będzie posiadał taki tytuł prawny, na jakich warunkach użytkuje swój lokal, a więc, własnościowe prawo do lokalu.
W związku ze zwiększeniem powierzchni lokalu o zaadaptowaną część klatki schodowej, zostanie sporządzony aneks do przydziału (umowy) własnościowego prawa do lokalu tylko w zakresie zwiększonej powierzchni lokalu mieszkalnego.Na zaadaptowaną część korytarza zostanie sporządzona przez rzeczoznawcę majątkowego wycena, stanowiąca podstawę do ustalenia wysokości
wkładu budowlanego. Od tak ustalonej wyceny odjęte zostaną poniesione przez członka Spółdzielni nakłady na adaptację korytarza na cele mieszkalne. Powstałą różnicę członek zobowiązany byłby wpłacić do Spółdzielni. Poniesione nakłady i dokonana wpłata będąca uzupełnieniem wkładu budowlanego zaksięgowane byłyby na koncie wkładu budowlanego członka Spółdzielni.
Spółdzielnia zastrzega, iż aneks zostanie sporządzony dopiero po spełnieniu opisanych wyżej warunków.
W piśmie Spółdzielnia prosi o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług w następującym w zakresie:
- Czy adaptacja na cele mieszkalne dodatkowej powierzchni niemieszkalnej w budynku zasiedlonym po raz pierwszy w 1993r., będzie rodzić obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług?
- Czy ww. czynność jest zwolniona z podatku od towarów i usług?
- Czy od tej czynności Spółdzielnia powinna naliczyć podatek od towarów i usług i w jakiej wysokości?
- Jaka wartość stanowić będzie podstawę opodatkowania?
Zdaniem Spółdzielni, czynność adaptacji na cele mieszkalne dodatkowej powierzchni niemieszkalnej, w budynku oddanym do użytkowania w roku 1993 r. korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku o d towarów i usług, ponieważ przyłączona do istniejącego lokalu mieszkalnego zaadaptowana na lokal mieszkalny część klatki schodowej ma miejsce w budynku mieszkalnym, który został zasiedlony po raz pierwszy w 1993 r., a więc nie jest to pierwsze zasiedlenie.
Z przedstawionej sytuacji wynika, że członek Spółdzielni posiada własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego, w którym dotychczas zamieszkuje od 1993 r. i to samo prawo zostanie rozszerzone na część zaadaptowaną, na mocy aneksu do przydziału własnościowego prawa do lokalu sporządzonego po m. in. uzupełnieniu wkładu budowlanego do lokalu.
Z przedstawionej sytuacji, która może mieć miejsce w przyszłości wynika, że członek spółdzielni wniesie wkład budowlany przypadający na zaadaptowaną część korytarza (w formie poniesionych nakładów i ewentualnej wpłaty gotówkowej), który będzie zaksięgowany na koncie wkładu budowlanego członka.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r. Nr 54, poz. 535), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Przepis art. 7 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług stanowi, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również: ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego
prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego. Zrównanie powyższych czynności z dostawą towarów oznacza, że czynności te podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jako dostawa towarów.
Z kolei z przepisu art. 19 ust. 13 pkt 10 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, wynika, że obowiązek podatkowy w przypadku czynności ustanowienia na rzecz członka, spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu powstaje z chwilą otrzymania całości lub części wkładu budowlanego, nie później jednak niż z chwilą ustanowienia spółdzielczego własnościowego prawa do
lokalu.
Natomiast z przepisu art. 43 ust. 10 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług wynika, że zwalnia się od podatku dostawę obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyjątkiem obiektów i ich części, które mają być zasiedlone lub zamieszkałe po raz pierwszy; zwolnienie nie dotyczy części budynków przeznaczonych na cele inne niż mieszkaniowe.
Przez obiekty budownictwa mieszkaniowego, stosownie do definicji zawartej w art. 2 pkt 12 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, rozumie się budynki mieszkalne rodzinne stałego zamieszkania, sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych: 111- Budynki mieszkalne jednorodzinne, 112 - Budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe, ex 113 - Budynki zbiorowego zamieszkania - wyłącznie: budynki kościołów i innych związków wyznaniowych, klasztory, domy zakonne, plebanie, kurie, rezydencje biskupie oraz rezydencje Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.
Przez pierwsze
zasiedlenie, stosownie do art. 2 pkt 14 ustawy, rozumie się wydanie pierwszemu nabywcy lub pierwszemu użytkownikowi obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu.
W opisanym stanie faktycznym nie będzie ustanawiane nowe prawo własnościowe do lokalu, ponieważ jego ustanowienie miało już miejsce w 1993 r. Aneks zostanie sporządzony wyłącznie w zakresie zwiększonej powierzchni lokalu mieszkalnego. Z pisma Spółdzielni wynika, że lokal mieszkalny, do którego spółdzielcze własnościowe prawo zostało wydane w 1993 r. znajduje się w budynku mieszkalnym, który został zasiedlony po raz pierwszy w 1993 r.
W związku z powyższym Naczelnik Warmińsko-Mazurskiego Urzędu Skarbowego w Olsztynie stwierdza, iż stanowisko Strony znajduje uzasadnienie.
Wobec powyższego tutejszy organ podatkowy postanowił jak w sentencji.
Interpretacja ta będzie wiążąca, jeżeli przedstawiony w niej stan faktyczny się ziści i nie ulegnie zmianie stan prawny.
Stosownie do art. 14b § 1 interpretacja nie jest wiążąca dla Wnioskodawcy, wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej właściwe dla Wnioskodawcy do czasu zmiany lub uchylenia, zgodnie z art. 14b § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa.
Interpretacja traci moc w momencie zmiany stanu prawnego.
Na niniejsze postanowienie przysługuje prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Olsztynie, za pośrednictwem Naczelnika Warmińsko - Mazurskiego Urzędu Skarbowego w Olsztynie w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia na podstawie art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej. Zażalenie powinno spełniać wymogi określone w art. 222 Ordynacji podatkowej.
W przypadku wniesienia zażalenia należy uiścić opłatę skarbową zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt lit a ustawy z dnia 9 września 2000 r. o opłacie skarbowej (jednolity tekst: Dz. U. z 2004 r. Nr 253, poz. 2532).
