
Temat interpretacji
P O S T A N O W I E N I E
Na podstawie art. 14 a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60) po rozpatrzeniu wniosku Podatnika o udzielenie pisemnej interpretacji w sprawie sposobu postępowania w przypadku nieprawidłowego naliczenia podatku na wystawionej fakturze potwierdzającej czynność poświadczenia podpisów stron na zawieranej umowie nabycia udziałów przez podmiot mający siedzibę na terytorium Wspólnoty i będącym podatnikiem podatku od wartości dodanej a także odprowadzenia tego podatku do urzędu skarbowego
stwierdzam, że:
stanowisko przedstawione w tym wniosku:
- w części dotyczącej obowiązku wystawienia faktury korygującej w przypadku nieprawidłowego naliczenia, pobrania i odprowadzenia do budżetu podatku od towarów i usług jest prawidłowe
- w części dotyczącej rozliczenia podatku z wystawionej faktury korygującej w deklaracji za następny miesiąc rozliczeniowy w przypadku braku potwierdzenia odbioru faktury korygującej jest nieprawidłowe.
U Z A S A D N I E N I E
Pismem z dnia 11.03.2005r. Podatnik zwrócił się do tutejszego organu podatkowego z wnioskiem o udzielenie informacji o zakresie i sposobie zastosowania przepisów prawa podatkowego.
Stan faktyczny w sprawie:
Podatnik świadczy usługę polegającą na poświadczeniu własnoręczności podpisów stron na zawieranej umowie zbycia udziałów spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Stroną zbywającą powyższe udziały jest osoba fizyczna posiadająca obywatelstwo polskie, mająca miejsce zamieszkania w Polsce, która zlecając notariuszowi usługę poświadczenia zgodności podpisów działa w imieniu i na rzecz nabywcy udziałów.
Stroną nabywającą udziały jest osoba prawna będąca podatnikiem podatku od wartości dodanej posiadająca siedzibę na terytorium Wspólnoty, która ponosi koszty związane z umową, w tym koszty wynagrodzenia notariusza z tytułu wykonanej czynności poświadczenia własnoręczności podpisów.
Na fakturze dokumentującej powyższą czynność podatnik obliczył podatek od towarów i usług i odprowadził na rachunek urzędu skarbowego.
Treść zapytania i stanowisko podatnika:
Czy w przypadku, nieprawidłowego opodatkowania świadczonej usługi tj. naliczenia, pobrania i odprowadzenia podatku od towarów i usług wystarczające jest wystawienie faktury korygującej i rozliczenie jej w następnym miesiącu rozliczeniowym?
Zdaniem Podatnika w przypadku nieprawidłowego naliczenia, pobrania i odprowadzenia do budżetu podatku od towarów i usług winien wystawić fakturę korygującą i rozliczyć podatek z w/w faktury w następnym miesiącu rozliczeniowym.
Informacja o zakresie i sposobie zastosowania przepisów prawa podatkowego i stanowisko tut. organu podatkowego:
Sposób postępowania w przypadku zastosowania niewłaściwej stawki podatku VAT i kwoty podatku reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 971z późn. zmian.).
Przepisy w/w rozporządzenia przewidują możliwość wystawienia faktury korygującej celem poprawienia błędów w części zasadniczej faktury. Wystawienie faktury korygującej, w przypadku zastosowania przez Podatnika niewłaściwej stawki podatku oraz kwocie podatku normuje § 20 ust. 1 w/w rozporządzenia zgodnie z którym fakturę korygującą wystawia się również, gdy podwyższono cenę po wystawieniu faktury lub w razie stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury.
Zgodnie z § 30 ust. 1 cytowanego wyżej rozporządzenia, przepisy § 12 i § 14-26 oraz § 29 stosuje się odpowiednio do faktur stwierdzających dokonanie dostawy towarów lub świadczenia usług, dla których miejscem opodatkowania jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju lub terytorium państwa trzeciego, jeżeli dla tych czynności podatnicy wystawiający fakturę nie są zidentyfikowani dla podatku od wartości dodanej lub - w przypadku terytorium państwa trzeciego - podatku o podobnym charakterze.
Ponadto zgodnie z ust. 2 wyżej cytowanego przepisu rozporządzenia Ministra Finansów, faktury, o których mowa w ust. 1, powinny zawierać dane określone w § 12, z wyjątkiem stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem.
Jednocześnie w świetle ust. 3 w/w przepisu, faktury, o których mowa w ust. 1, mogą nie zawierać danych określonych w § 12 ust. 1 pkt 2, dotyczących nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 4.
Zgodnie z § 30 ust. 4 w/w rozporządzenia, w przypadku świadczenia usług, o których mowa w art. 27 ust. 3 pkt 2 oraz art. 28 ust. 3, 4, 6 i 7 ustawy, faktura dokumentująca wykonanie tych czynności powinna zawierać numer, pod którym nabywca usługi jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego, innym niż terytorium kraju.
Ponadto w świetle § 12 ust. 15 cytowanego wyżej rozporządzenia, faktury wystawione przez podatników posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu poza terytorium kraju, świadczących usługi określone w art. 27 ust. 3 lub w art. 28 ust. 3, 4, 6 i 7 ustawy, dla których w każdym przypadku podatnikiem jest usługobiorca, zamiast danych dotyczących stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem zawierają adnotację, iż podatek rozlicza nabywca.
Zatem w świetle cytowanych wyżej przepisów faktura dokumentująca usługę poświadczenia zgodności podpisów stron nie powinna zawierać stawki podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem, musi jednak posiadać adnotację, że podatek zostanie rozliczony przez nabywcę. Powinna również zawierać numer, pod którym nabywca usługi jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego, innym niż terytorium kraju.
Ponieważ przepisy normujące zasady wystawiania faktur korygujących zostały unormowane w § 19 i 20 w/w rozporządzenia to przepis § 30 ust. 1 cyt. rozporządzenia znajduje zastosowanie również przy zastosowaniu faktur korygujących w przypadku stwierdzenia w wystawionej fakturze pomyłki w kwocie i stawce podatku.
Z uwagi na powyższe w przypadku nieprawidłowego opodatkowania świadczonej usługi, tj. zastosowania niewłaściwej stawki podatku stanowisko Podatnika dotyczące obowiązku wystawienia faktury korygującej należy uznać za prawidłowe.
Zgodnie z § 19 ust. 4 cytowanego wyżej rozporządzenia, sprzedawca jest obowiązany posiadać potwierdzenie odbioru faktury korygującej przez nabywcę; nie dotyczy to eksportu towarów, przypadków określonych w § 14 ust. 2 pkt 3, wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz dostawy towarów, dla której miejsce opodatkowania znajduje się poza terytorium kraju. Potwierdzenie odbioru faktury korygującej stanowi podstawę do obniżenia kwoty podatku należnego w rozliczeniu za miesiąc, w którym sprzedawca otrzymał to potwierdzenie, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 99 ust. 2 i 3 ustawy - w rozliczeniu za kwartał, w którym to potwierdzenie otrzymali, z uwzględnieniem zasad, o których mowa w art. 21 ust.1 ustawy.
Z powyższych przepisów wynika, że potwierdzenie odbioru odnosi się do faktur korygujących również w przypadku świadczenia usług dla których miejscem opodatkowania jest miejsce państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju.
Z uregulowań zawartych w tym przepisie wynika, że podatnik wystawiając fakturę korygującą uzyskuje prawo obniżenia podatku należnego o kwotę podatku z wystawionej korekty faktury w momencie uzyskania potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez nabywcę.
W świetle powyższego sprzedawca ma prawo obniżyć kwotę podatku należnego w rozliczeniu za miesiąc, w którym otrzymał potwierdzenie faktury korygującej.
Zatem stanowisko Podatnika w odniesieniu do rozliczenia podatku z wystawionej faktury korygującej w następnym miesiącu rozliczeniowym w przypadku braku potwierdzenia odbioru faktury korygującej należy uznać za nieprawidłowe.
Przedmiotowa interpretacja dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia i nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Należy dodatkowo nadmienić, że podnoszoną we wniosku z dnia 11.03.2005r. sprawę sposobu postępowania w przypadku nieprawidłowego zaliczenia podatku na wystawionej fakturze potwierdzającej czynność poświadczenia podpisów stron na zawieranej umowie nabycia udziałów przez podmiot mający siedzibę na terytorium Wspólnoty i będącym podatkiem podatku od wartości dodanej a także odprowadzenia tego podatku do urzędu skarbowego z dniem 1.06.2005r. regulują odpowiednio przepisy § 9 ust. 15, § 16 ust. 4, § 17 ust. 1, § 27 ust. 1-4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25.05.2005r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798).
