W dniu 30.03.2005r. wnioskodawca zwrócił się do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Rawiczu z zapytaniem czy w świetle ustawy o podatku od towarów i usług... - Interpretacja - PP/443-12/05

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 30.06.2005, sygn. PP/443-12/05, Urząd Skarbowy w Rawiczu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

W dniu 30.03.2005r. wnioskodawca zwrócił się do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Rawiczu z zapytaniem czy w świetle ustawy o podatku od towarów i usług Starostwo Powiatowe jako urząd obsługujący Starostę jest podatnikiem podatku od towarów i usług z tytułu opłat rocznych od użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowej Skarbu Państwa ustanowionego na podstawie decyzji administracyjnej.

W uzupełnieniu do zapytania (złożonym w dniu 28.04.2005r.) Starostwo wyjaśniło, iż wniosek dotyczy oddania nieruchomości w wieczyste użytkowanie na podstawie art. 2 ust. 1-3 ustawy z dnia 29 września 1990r. o zmianie ustawy o gospodarce gruntami i wywłaszczeniu nieruchomości oraz art. 43 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 29 kwietnia 1985 r. o gospodarce gruntami i wywłaszczeniu nieruchomości.

Z przedstawionego przez wnioskodawcę stanu faktycznego wynika, że na mocy przepisów ustawy z dnia 29 kwietnia 1985 r. o gospodarce gruntami i wywłaszczeniu nieruchomości oraz ustawy z dnia 29 września 1990r. o zmianie ustawy o gospodarce gruntami i wywłaszczeniu nieruchomości nabycie prawa użytkowania wieczystego nieruchomości Skarbu Państwa następuje na podstawie decyzji administracyjnej.

Zdaniem wnioskodawcy opłaty za wieczyste użytkowanie wnoszone w oparciu o decyzje administracyjne wydawane na podstawie powyższych przepisów nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług ponieważ dotyczą czynności wykonywanych na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Rawiczu po przeanalizowaniu stanu faktycznego przedstawionego w zapytaniu oraz stanu prawnego uznał przedstawione przez podatnika stanowisko za prawidłowe. Wynika to z następujących okoliczności.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług ( Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), przez dostawę towarów rozumie się co do zasady przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Oddanie nieruchomości gruntowej w użytkowanie wieczyste nie mieści się w zakresie definicji dostawy towarów, zawartej w art. 7 ust.1 ww. ustawy, nie daje bowiem praw do rozporządzania gruntem jak właściciel, ani nie zostało wymienione pośród praw wskazanych w tym przepisie. Opodatkowaniu podlega jednak również świadczenie usług. Zgodnie z art. 8 ust.1 ustawy o podatku o podatku od towarów i usług, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów. Ponieważ oddanie nieruchomości gruntowej w użytkowanie wieczyste jest świadczeniem na rzecz innego podmiotu i nie jest dostawą towarów, uznać należy, że jest ono świadczeniem usług w rozumieniu przepisu art. 8 ust. 1 ustawy.

Fakt, iż oddanie nieruchomości w wieczyste użytkowanie stanowi czynność podlegającą działaniu ustawy nie oznacza jeszcze, iż jest ona opodatkowana. Aby dana czynność była opodatkowana podatkiem od towarów i usług musi być ona wykonana przez podatnika tego podatku.

Artykuł 15 ust.1 w/w ustawy stanowi, iż podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Jednakże w ust. 6 tego art. postanowiono, iż nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Dla stwierdzenia zatem, czy opłaty za wieczyste użytkowanie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zasadnicze znaczenie ma ustalenie, czy podstawą stosunku prawnego łączącego strony jest czynność cywilnoprawna.

Na przestrzeni czasu prawo wieczystego użytkowania ustanawiane było w oparciu o różne stany prawne, w związku z czym możemy mieć do czynienia z różnymi sytuacjami. Generalnie jednak należy uznać, iż w sytuacji, gdy przepisy będące podstawą ustanowienia prawa wieczystego użytkowania w swoich postanowieniach przewidują konieczność zawarcia umowy, sporządzenia aktu notarialnego, czy wręcz wskazują na zastosowanie przepisów Kodeksu cywilnego nie można zastosować normy prawnej art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług. W sytuacji takiej czynności te z uwagi na podstawę ich zawarcia mają bowiem charakter cywilnoprawny. W związku z tym należy uznać, że opłaty pobierane z tego tytułu podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Od powyższej zasady może jednak wystąpić wyjątek. Dotyczy to sytuacji, gdy samo ustanowienie prawa użytkowania wieczystego nastąpiło z mocy prawa. Jak wynika z uzupełnienia do wniosku w przedmiotowej sprawie, oddania gruntu w użytkowanie wieczyste dokonał organ władzy publicznej na podstawie art. 2 ust. 1-3 ustawy z dnia 29 września 1990r. o zmianie ustawy o gospodarce gruntami i wywłaszczeniu nieruchomości (Dz. U. z 1990r. nr 79, poz. 464 ze zm.).

Zdaniem organu podatkowego w tym konkretnym przypadku oddanie nieruchomości gruntowej w wieczyste użytkowanie dokonywane jest bez zawierania umowy cywilnoprawnej. Zgodnie bowiem z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 29 września 1990 r. o zmianie ustawy o gospodarce gruntami i wywłaszczeniu nieruchomości grunty stanowiące własność Skarbu Państwa lub własność gminy, będące w dniu 5 grudnia 1990r. w zarządzie państwowych osób prawnych innych niż Skarb Państwa stają się z tym dniem z mocy prawa przedmiotem użytkowania wieczystego. Z ust. 3 powołanego przepisu wynika natomiast, iż nabycie prawa użytkowania wieczystego gruntów, o których mowa w ust. 1 stwierdza się decyzją wojewody w odniesieniu do nieruchomości stanowiących własność Skarbu Państwa lub decyzją zarządu gminy w odniesieniu do nieruchomości stanowiących własność gminy. Charakteru powyższych czynności nie zmienia dokonywana później (na podstawie art. 43 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 29 kwietnia 1985 r. o gospodarce gruntami i wywłaszczeniu nieruchomości - j. t. Dz. U. z 1991r. Nr 30, poz. 127 ze zm.) aktualizacja ceny gruntu.

W przedmiotowej sprawie spełnione są zatem przesłanki wynikające z art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług, a skutkiem powyższego jest wyłączenie tej czynności z opodatkowania podatkiem VAT.

Mając powyższe na uwadze, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Rawiczu uznaje przedstawione przez Podatnika stanowisko za prawidłowe.

Interpretacja powyższa została wydana w oparciu o stan faktyczny przedstawiony we wniosku podatnika oraz stan prawny obowiązujący w dniu jej wydania.

Urząd Skarbowy w Rawiczu