Działając na podstawie art. 14a, art. 216 i art. 217 ustawy z dnia 29.08.1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po roz... - Interpretacja - ŁUS-III-2-443/60/05/AMM

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 10.06.2005, sygn. ŁUS-III-2-443/60/05/AMM, Łódzki Urząd Skarbowy

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Działając na podstawie art. 14a, art. 216 i art. 217 ustawy z dnia 29.08.1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku złożonego do tutejszego organu podatkowego o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, w przedmiocie podatku od towarów i usług określonego w ustawie z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, ze zm.), Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego w Łodzi uznaje za prawidłowe stanowisko przedstawione w złożonym wniosku.

W/w wniosku Spółka wnosi o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w sprawie określenia czy czynność wykonaną przez Spółkę uznać należy za eksport bezpośredni, czy eksport pośredni.

W przedmiotowym wniosku Spółka informuje, iż z przeznaczeniem na eksport sprzedała towar podmiotowi zagranicznemu. Podmiot ten przyjechał na terytorium RP, odebrał towar z magazynu Spółki i samodzielnie zorganizował wywóz tego towaru poza terytorium Wspólnoty. Odprawy celnej dokonano w imieniu dostawcy (Spółki) i w konsekwencji na zgłoszeniu celnym SAD wywozowym jako eksporter wykazana została Spółka. Spółka ponadto wyjaśnia, iż za moment przeniesienia prawa do rozporządzania towarem jak właściciel uznała datę wydania towaru z polskiego magazynu.

Z załączonych do wniosku dokumentów wynika, że w zgłoszeniu celnym SAD jako "Nadawca/Eksporter" widnieje Spółka, a jako odbiorca - podmiot zagraniczny nabywający towary w kraju. Transport towarów będących przedmiotem eksportu towarów, odbywa się na warunkach ex works Łódź, tzn. Spółka jest zobowiązana jedynie do postawienia towaru do dyspozycji nabywcy bez ponoszenia kosztów jego transportu. Do wniosku załączona została również kserokopia międzynarodowego samochodowego listu przewozowego (CMR). Z przedmiotowego dokumentu wynika, iż podmiotem zlecającym przewoźnikowi transport eksportowanych towarów do kontrahenta zagranicznego jest Spółka.

W związku z powyższym, Spółka zwraca się z zapytaniem, czy czynność opisaną powyżej uznać powinna za eksport bezpośredni, czy eksport pośredni?

Spółka stoi na stanowisku, iż opisana wyżej sprzedaż eksportowa na warunkach dostawy EXW jest eksportem zdefiniowanym w art. 2 pkt 8a ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług (tzn. eksportem bezpośrednim), ponieważ nabywca działa w imieniu dostawcy. Ponadto z dokumentu SAD wynika, że eksporterem jest dostawca towarów, który otrzymuje również potwierdzenie wywozu towaru poza terytorium Wspólnoty i w konsekwencji będzie posiadał dokumentację, o której mowa w przepisie art. 41 ust. 6 i 8 w/w ustawy.

Tutejszy organ podatkowy mając powyższe na uwadze zauważa co następuje. Zgodnie z art. 2 pkt 8 ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) przez eksport towarów rozumie się potwierdzony przez urząd celny wyjścia wywóz towarów z terytorium kraju poza terytorium Wspólnoty w wykonaniu czynności określonych w art. 7 ust. 1 pkt 1-4 ustawy, jeżeli wywóz dokonywany jest przez:
a) dostawcę lub w jego imieniu, lub (eksport bezpośredni)
b) nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju, lub w jego imieniu (eksport pośredni).

Z powyższej definicji wynika, że czynność eksportu bezpośredniego ma miejsce w sytuacji, gdy polski podatnik podatku od towarów i usług (eksporter) dokonuje dostawy towarów na rzecz podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą na terytorium państwa trzeciego, i następnie polski eksporter wywozi niniejsze towary lub zleca ich wywóz poza terytorium Wspólnoty.

Natomiast czynność eksportu pośredniego wystąpi, gdy polski eksporter dokona dostawy towarów na rzecz podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą na terytorium państwa trzeciego, a towary te wywiezie lub zleci ich wywóz poza terytorium Wspólnoty kontrahent zagraniczny.

Tymczasem przepisy prawa celnego nie rozróżniają pojęć eksport bezpośredni i eksport pośredni. Stosownie do treści przepisu art. 788 rozporządzenia Komisji (EWG) Nr 2454/93 z dnia 02.07.1993r. ustanawiającego przepisy w celu wykonania rozporządzenia Rady (EWG) Nr 2913/92 ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny (Dz. Urz. L 253 z 11.10.1993r.) za eksportera w rozumieniu art. 161 ust. 5 Kodeksu (WKC) uważa się osobę, na rzecz której dokonywane jest zgłoszenie i która w chwili jego przyjęcia jest właścicielem towarów lub posiada podobne prawo do dysponowania danymi towarami; jeżeli własność lub podobne prawo do dysponowania towarami posiada osoba mająca swoją siedzibę poza Wspólnotą na podstawie umowy, w oparciu o którą odbywa się wywóz, to za eksportera uważana jest strona umowy mająca swoją siedzibę we Wspólnocie.

Ponadto przepis art. 2 pkt 9 ustawy z dnia 16.04.2004r. o administrowaniu obrotem towarowym z zagranicą (Dz. U. Nr 97, poz. 963) stanowi, że importerem lub eksporterem wspólnotowym jest osoba, która na siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty Europejskiej.

W związku z powyżej cytowanymi przepisami, eksporterem jest podmiot mający swoją siedzibę na terytorium państwa członkowskiego Wspólnoty Europejskiej.

Zgodnie z powyższym, w wywozowym zgłoszeniu celnym SAD w pozycji "Nadawca/Eksporter" prawidłowo została wpisana Spółka, a nie kontrahent zagraniczny (prowadzący działalność gospodarczą poza terytorium Wspólnoty).

Mając na uwadze powyższe ustalenia należy zauważyć, że dla określenia czy opisana we wniosku sprzedaż eksportowa jest eksportem bezpośrednim czy pośrednim, analizie powinny zostać poddane pozostałe pozycje zgłoszenia celnego SAD oraz informacje zawarte w międzynarodowym samochodowym liście przewozowym (CMR). Podkreślenia wymaga fakt, iż z dokumentu przewozowego jednoznacznie wynika, że Spółka (dostawca towarów) jest podmiotem zlecającym przewoźnikowi transport eksportowanych do kontrahenta zagranicznego towarów.

W konsekwencji, czynność opisaną we wniosku uznać należy za eksport bezpośredni.

Przepis art. 19 ust. 6 ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług stanowi, że obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług z tytułu eksportu towarów powstaje z chwilą potwierdzenia przez urząd celny wyjścia wywozu towaru poza terytorium Wspólnoty.

Przepis art. 41 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług stanowi, że w eksporcie towarów stawka podatku wynosi 0%. Jednakże stosownie do treści art. 41 ust. 6 w/w ustawy, stawka ta ma ona zastosowanie pod warunkiem, że podatnik przed złożeniem deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy otrzymał dokument potwierdzający wywóz towaru poza terytorium Wspólnoty.

W konsekwencji, jeżeli zostaną spełnione przez Spółkę warunki określone w przepisach art. 41 ustawy (tzn. przed złożeniem deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy Spółka otrzyma dokument potwierdzający wywóz towaru poza terytorium Wspólnoty, którym jest oryginalna karta 3 dokumentu SAD), Spółka będzie uprawniona do zastosowania stawki 0% dla czynności będącej bezpośrednim eksportem towarów (opisanej we wniosku).

Mając na uwadze powyższe, Naczelnik Łódzkiego Urzędu w Łodzi uznał za prawidłowe stanowisko przedstawione w złożonym przez Spółkę wniosku.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Podatnika we wniosku i stanu prawnego obowiązującego w dacie złożenia wniosku. Interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Łódzki Urząd Skarbowy