
Temat interpretacji
Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 7 ust. 1, art. 8 ust. 1, art. 15 ust. 1, ust. 6 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) oraz § 8 ust. 1 pkt 13 i 19 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz.970 ze zm.). - Naczelnik Urzędu Skarbowego w Przemyślu po rozpatrzeniu wniosku Podatnika z dnia 11.05.2005 r. znak FK.I.0715-9/05 w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego postanawia uznać stanowisko przedstawione we wniosku za prawidłowe w stanie faktycznym przedstawionym we wniosku.
W dniu 16.05.2005 r. do tut. Urzędu wpłynął wniosek Strony w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie Podatnika. We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny: Podatnik na podstawie decyzji administracyjnej wydanej przez Kierownika Urzędu Rejonowego bądź Wojewodę przed dniem wejścia w życie ustawy o podatku VAT, oddał w użytkowanie wieczyste nieruchomości gruntowe Skarbu Państwa. Zbywanie praw użytkowania wieczystego przez strony tych decyzji innym podmiotom lub osobom fizycznym odbywa się w formie umowy cywilnoprawnej czyli aktu notarialnego. Podatnik nie jest stroną tych umów i nadal dochodzi swoich należności z wydanych decyzji administracyjnych. Pytanie Podatnika brzmi, czy pomimo tego, iż nie jest stroną w umowach cywilnoprawnych przy kolejnym zbywaniu prawa dysponowania gruntem do 99 lat, winien opodatkować podatkiem VAT opłaty za użytkowanie wieczyste gruntu Skarbu Państwa. Zdaniem Wnioskodawcy każdą opłatę winno się opodatkować podatkiem od towarów i usług z chwilą wejścia przepisów ustawy z dnia 11.03.2004 r., jak również podobnych w tym zakresie rozwiązań wynikających z rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz.970 ze zm.). Ponadto Podatnik pisze, że w kwestii opodatkowania podatkiem VAT instytucji użytkowania wieczystego, uwzględnia stanowisko Ministra Finansów zawarte w piśmie z dnia 03.03.2005 r. znak PPI-811-1893/2004/EF/BM6-16240. W piśmie tym Minister Finansów wyjaśnia, iż: "oddanie nieruchomości gruntowych w użytkowanie wieczyste następuje w drodze umowy zawieranej w formie aktu notarialnego pomiędzy gminą (lub Skarbem Państwa), a użytkownikiem wieczystym. Jednostka samorządu terytorialnego (lub Skarb Państwa) oddając grunt w użytkowanie wieczyste występują jako strona umowy cywilnoprawnej, co w świetle art. 15 ust. 6 ustawy o VAT i § 8 ust.1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) oznacza, że działają jako podatnicy VAT. Tym samym oddanie gruntu w użytkowanie wieczyste jest czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w świetle przepisów ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług".
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Przemyślu potwierdza prawidłowość stanowiska Wnioskodawcy. Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług. Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast przez świadczenie usług, na mocy art. 8 ust. 1 ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
- przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej,
- zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji,
- świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT podatnikami podatku od towarów i usług są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Ustawodawca w art. 15 ust. 6 ustawy o VAT stwierdził, iż nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji, których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych. Zapis w podobnym brzmieniu znalazł się w § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.), na mocy, którego zwolniono od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Prawo użytkowania wieczystego gruntu jest innym niż własność prawem rzeczowym oraz wartością niematerialną i prawną. Instytucję prawa użytkowania wieczystego regulują obecnie przepisy ustawy z dnia 21.08.1997r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2004 r. Nr 261, poz. 2603 ze zm.) oraz przepisy ustawy z dnia 23.04.1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.). W art.4 pkt 3b ustawy o gospodarce nieruchomościami definiującym pojęcie "zbywanie albo nabywanie nieruchomości" dla potrzeb tej ustawy zapisano, że należy przez to rozumieć dokonywanie czynności prawnych, na podstawie, których następuje przeniesienie własności nieruchomości lub przeniesienie prawa użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowej albo oddanie jej w użytkowanie wieczyste. Zgodnie z art. 27 ustawy o gospodarce nieruchomościami sprzedaż nieruchomości albo oddanie w użytkowanie wieczyste nieruchomości gruntowej wymaga zawarcia umowy w formie aktu notarialnego. Także w obowiązującej przed dniem 01.01.1998r. ustawie z dnia 29.04.1985 r. o gospodarce gruntami i wywłaszczaniu nieruchomości (Dz. U. z 1991 r. Nr 30, poz.127 ze zm.)-poprzedzającej obecnie obowiązującą ustawę o gospodarce nieruchomościami- w art. 19 ust. 1 zapisano, że sprzedaż lub oddanie w użytkowanie wieczyste nieruchomości stanowiącej własność Skarbu Państwa lub własność gminy wymaga zawarcia umowy. Kodeks cywilny stwierdza w art. 234, że do oddania gruntu Skarbu Państwa lub gruntu należącego do jednostek samorządu terytorialnego bądź ich związków w użytkowanie wieczyste stosuje się odpowiednio przepisy o przeniesieniu własności nieruchomości. Przepisy o przeniesieniu własności nieruchomości stosuje się również, w myśl art. 237 Kodeksu cywilnego, do przeniesienia użytkowania wieczystego. Natomiast przepisy Kodeksu dotyczące przeniesienia własności nieruchomości przewidują dla tej czynności umowę sporządzoną w formie aktu notarialnego - art.158 k.c.
Analizując ww. przepisy tut. organ podatkowy uważa, że czynność oddania nieruchomości gruntowej w użytkowanie wieczyste ma charakter cywilnoprawny, natomiast fakt stwierdzenia przez stosowny organ nabycia prawa użytkowania wieczystego w drodze decyzji nie powoduje przekształcenia stosunku cywilnoprawnego łączącego strony umowy użytkowania wieczystego w stosunek administracyjno-prawny. Charakter cywilnoprawny umowy oddania w użytkowanie wieczyste nieruchomości gruntowej wyłącza możliwość zastosowania norm art. 15 ust. 6 ustawy o VAT oraz § 8 ust.1 pkt 13 wyżej wymienionego rozporządzenia. Reasumując, powyższa czynność podlega opodatkowaniu jako usługa stawką podstawową w wysokości 22%, gdyż nie przewidziano w tym przypadku preferencji, poza zwolnieniem od podatku oddawania w użytkowanie wieczyste nieruchomości gruntowych przeznaczonych na cele rolnicze - § 8 ust.1 pkt 19 wyżej wymienionego rozporządzenia. Fakt podnoszony przez Podatnika, iż nie jest stroną w umowach cywilnoprawnych przy kolejnym zbywaniu prawa dysponowania gruntem, nie wpływa na opodatkowanie opłat z tytułu użytkowania wieczystego gruntu. Wprawdzie wyżej wymieniona umowa cywilnoprawna zawierana jest pomiędzy innymi podmiotami bądź osobami fizycznymi, jednak w wyniku tych umów zmienia się jedynie strona będąca użytkownikiem wieczystym, natomiast stroną uzyskującą wynagrodzenie w formie opłat jest w dalszym ciągu jednostka samorządu terytorialnego.
Interpretacja niniejsza dotyczy stanu prawnego na dzień złożenia wniosku, odnosi się o przedstawionego przez Wnioskodawcę i przytoczonego w treści postanowienia stanu faktycznego oraz obowiązuje do czasu zmiany stanu prawnego, który był przedmiotem interpretacji. Interpretacja nie jest wiążąca dla Wnioskodawcy, wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia. Na niniejsze postanowienie, zgodnie z art. 236 § 1 i § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej, przysługuje Stronie prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Rzeszowie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Przemyślu w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia. Zażalenie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie - art. 222 w związku z art. 239 Ordynacji podatkowej.
