Naczelnik Urzędu Skarbowego w Stalowej Woli działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U.... - Interpretacja - US.III-406/14/2005

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 13.05.2005, sygn. US.III-406/14/2005, Urząd Skarbowy w Stalowej Woli

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Stalowej Woli działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) oraz art. 41 ust. 1 i 2, art. 146 ust. 1 pkt 2 lit a) ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), po zapoznaniu się z treścią wniosku z dnia 11.03.2005 r. postanawia uznać, że stanowisko przedstawione przez wnioskodawcę jest nieprawidłowe w stanie faktycznym przedstawionym we wniosku.

W dniu 17.03.2005 r. wpłynął do tut. organu wniosek Zakładu Komunalnego Sp. z o.o., w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego, uzupełniony następnie dnia 6.04.2005 roku.

Zakład Komunalny realizuje przedsięwzięcia inwestycyjne w zakresie sieci wodociągowych, sieci kanalizacyjnych, stacji uzdatniania wody i oczyszczalni ścieków. Przedsięwzięcia inwestycyjne polegają na wykonywaniu robót budowlano-montażowych, remontów i konserwacji na obiektach budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej.

Podatnik zwraca się z zapytaniem o możliwość stosowania stawki podatku VAT 7% do robót budowlanych dotyczących ww. sieci, stacji uzdatniania wody i oczyszczalni ścieków. Informuje, że zgodnie z ustawą o zamówieniach publicznych spółka jest zobowiązana do podania w specyfikacji istotnych warunków zamówienia obowiązującą stawkę podatku VAT oraz kwotę brutto, która będzie stanowić ostateczną wartość kontraktu. Zdaniem Jednostki dla inwestycji w zakresie sieci wodociągowych, kanalizacyjnych (sanitarnych i deszczowych), stacji uzdatniania wody i oczyszczalni ścieków należy stosować stawkę 7%, ponieważ inwestycje te mieszczą się w zakresie pojęcia infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu. Jedynie w przypadku gdyby w ogóle nie były związane z budownictwem mieszkaniowym należałoby stosować stawkę podstawową.

Tut. organ przed wydaniem niniejszej interpretacji dokonał szczegółowej analizy przedstawionego w piśmie z dnia 6.04.2005 r. stanu faktycznego oraz dokonał oceny prawnej stanowiska podatnika i stwierdził co następuje.

Stosownie do regulacji zawartej w art. 146 ust. 1 pkt 2a ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), w okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 31.12.2007 r. stosuje się stawkę w wysokości 7% w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą. Ustawodawca zdefiniował infrastrukturę towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu w art. 146 ust. 3 ustawy o podatku VAT jako:

    - sieci rozprowadzające, wraz z urządzeniami, obiektami i przyłączami do budynków mieszkalnych;
    - urządzenie i zagospodarowanie terenu w ramach przedsięwzięć zadań budownictwa mieszkaniowego, w szczególności drogi, dojścia, dojazdy, zieleń i małą architekturę;
    - urządzenia i ujęcia wody, stacje uzdatniania wody, oczyszczalnie ścieków, kotłownie oraz sieci wodociągowe, kanalizacyjne, cieple, elektroenergetyczne, gazowe i telekomunikacyjne, jeżeli są one związane z obiektami budownictwa mieszkaniowego.

Za obiekty budownictwa mieszkaniowego uważa się zaś zgodnie z art. 2, pkt 12 ustawy o VAT budynki mieszkalne rodzinne stałego zamieszkania, sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych: 111 - Budynki mieszkalne jednorodzinne, 112 - budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe, ex 113 - budynki zbiorowego zamieszkania - wyłącznie budynki kościołów i innych związków wyznaniowych, klasztory, domy zakonne plebanie, kurie, rezydencje biskupie oraz rezydencje Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.

W związku z powyższym zgodnie z cytowanym wyżej art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a) ustawy o podatku od towarów i usług, obniżona do wysokości 7% stawka podatku ma zastosowanie wyłącznie do infrastruktury towarzyszącej związanej z budownictwem mieszkaniowym. Jeżeli zatem realizowana inwestycja będzie miała związek zarówno z budownictwem mieszkaniowym, jak również w części realizowana będzie na potrzeby przemysłu, a poszczególne wydatki można przyporządkować bezpośrednio do konkretnych obiektów, należy je opodatkować wg stawki podatku właściwej dla danego rodzaju infrastruktury tj. 7% dla infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu i 22% dla pozostałej części. Jeżeli natomiast nie jest możliwe bezpośrednie przyporządkowanie poszczególnych wydatków do konkretnych obiektów, należy na podstawie posiadanych dokumentów kosztorysowych i projektowych, wyodrębnić jej część, która będzie związana z budownictwem mieszkaniowym i będzie podlegała opodatkowaniu wg stawki 7%, oraz pozostałą część.

Tym samym, w przypadku gdy infrastruktura dotyczy zarówno infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu jak i pozostałemu, należy dla zastosowania właściwej stawki wydzielić tę część, która związana jest z obsługą budownictwa mieszkaniowego. Rozdziału tego należy dokonać na podstawie dokumentacji projektowej oraz kosztorysowej. Reasumując zastosowanie 7% stawki podatku od towarów i usług jest właściwe jedynie w stosunku do robót związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu.

Urząd Skarbowy w Stalowej Woli