POSTANOWIENIE - Interpretacja - PP/443-14-1/ET/2005

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 30.03.2005, sygn. PP/443-14-1/ET/2005, Drugi Urząd Skarbowy w Opolu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 216 oraz art. 14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60), po zapoznaniu się z treścią wniosku z dnia 31 stycznia 2005 r. (doręczonego dnia 2 lutego 2005 r.) o pisemną interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie podatnika Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Opolu

stwierdza, że

stanowisko Podatnika jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

Pismem z dnia 31 stycznia 2005 r. (doręczonym dnia 2 lutego 2005 r.) Gmina ............................., reprezentowana przez Wójta Gminy zwróciła się z zapytaniem czy współfinansowanie przez mieszkańców budowanej infrastruktury kanalizacyjnej podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Podatnik wskazuje, że w 2004r. rozpoczął I etap prac związanych z budową kanalizacji sanitarnej w ........................... i w ................................. Z uwagi na bardzo wysoki koszt inwestycji Gmina korzysta z jednej strony ze środków bezzwrotnej pomocy (z funduszu przedakcesyjnego PHARE) oraz z częściowej partycypacji (symbolicznej) mieszkańców w kosztach budowy tej kanalizacji. Jednostka samorządu terytorialnego pobiera od mieszkańców gminy opłatę w wysokości ok. 13% kosztów przyłączenia do instalacji kanalizacyjnej. Kwota należności za przyłączenie pobierana od mieszkańców wynosi 2.000 zł. Powyższe wpłaty - realizowane są na podstawie zawartych z mieszkańcami umów - stanowią dochód gminy.

Zdaniem Podatnika przepisy ustawy o podatku od towarów i usług wskazują, że współfinansowanie budowanej infrastruktury kanalizacyjnej jako dostawa usług podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W związku z tym Gmina ............................. winna wystawiać faktury VAT na wniesione przez mieszkańców wpłaty.

Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Opolu, po przeanalizowaniu przedstawionego wyżej stanu faktycznego stwierdza co następuje.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Czynności te podlegają opodatkowaniu niezależnie od tego, czy zostały wykonane z zachowaniem warunków oraz form określonych przepisami prawa.

W myśl natomiast art. 8 ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z przedstawionego przez Podatnika stanu faktycznego wynika, że zamierza pokryć część kosztów inwestycji polegającej na budowie kanalizacji sanitarnej w Popielowie i w Starych Siołkowicach z wpłat mieszkańców gminy w wysokości 2.000 zł., którzy to mieszkańcy zobowiązali się partycypować w kosztach budowy na podstawie umów cywilnoprawnych zawartych z podatnikiem. W ocenie Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Opolu uiszczanie przez mieszkańców opłaty w wysokości ok. 13% kosztów przyłączenia do instalacji kanalizacyjnej, będące w istocie rzeczy pokrywaniem kosztów przyłączenia, nie jest czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Podatnik nie sprzedaje bowiem mieszkańcom gminy żadnego towaru, jak również nie świadczy na ich rzecz żadnej usługi, a jedynie pobiera opłatę za przyłączenie ich do sieci w ramach partycypacji w kosztach budowy tej sieci. W konsekwencji oznacza to, że Podatnik nie jest uprawniony do wystawiania poszczególnym mieszkańcom faktur VAT dokumentujących opłaty otrzymane tytułem kosztów przyłączenia do instalacji sanitarnej.

W podsumowaniu tut. organ uprzejmie informuje, że powyższa interpretacja udzielana jest jedynie w opisanym przez Podatnika stanie faktycznym, w oparciu o przepisy prawa podatkowego obowiązujące w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika. Jest natomiast wiążąca dla organu podatkowego i organu kontroli skarbowej właściwych dla podatnika i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5 art.14 b.

Na postanowienie niniejsze przysługuje zgodnie z art. 14a § 4 ustawy Ordynacja podatkowa zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu. Zażalenie wnosi się za pośrednictwem Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Opolu w terminie 7 dni od dnia doręczenia niniejszego postanowienia.

Drugi Urząd Skarbowy w Opolu