
Temat interpretacji
W oparciu o stan faktyczny przedstawiony we wniosku Naczelnik Urzędu
Skarbowego w Środzie Śl. wyjaśnia iż, przypadki w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej oraz warunki i tryb tego zwrotu regulują przepisy rozdziału 12 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.).
Zgodnie z regułami określonymi w tym rozdziale, na podstawie § 23 ust. 1 ww. rozporządzenia - prawo do zwrotu podatku naliczonego przysługuje zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług za środki finansowe bezpośrednio im przekazane na odrębny rachunek bankowy, na którym są ulokowane wyłącznie środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 6 ust. 3 i 4
Zgodnie z treścią przepisu § 6 ust. 3 ww. rozporządzenia za środki finansowe bezzwrotnej pomocy zagranicznej uważa się środki przekazane polskim podmiotom z
budżetu Unii Europejskiej na podstawie umów zawartych z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej dotyczących:
1) Programu Pomocy w Przebudowie Gospodarczej Państw Europy Środkowej i Wschodniej (PHARE), w tym złotowe fundusze partnerskie powstałe w wyniku realizacji tego programu, a także środki, które zostały przekazane polskim podmiotom na podstawie umów zawartych z nimi przed 1 maja 2004 r. na sfinansowanie programów, realizowanych przez te jednostki w ramach Programów Ramowych Unii Eurpejskiej oraz w ramach innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej;
2) kontraktów zawartych przed dniem 1 maja 2004 r. w ramach Przedakcesyjnego Instrumentu Polityki rolnej (ISPA)
W myśl § 6 ust. 4 ww. rozporządzenia za środki finansowe bezzwrotnej pomocy zagranicznej uważa się także bezzwrotne środki przekazane polskim podmiotom przez rządy państw obcych lub organizacje międzynarodowe udzielające pomocy na podstawie :
1) umów zawartych z Rządem rzeczypospolitej Polskiej,
2) jednostronnych
deklaracji rządów i organizacji międzynarodowych udzielających pomocy
- z wyłączeniem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz przypadków kiedy umowa nie wyłącza możliwości opłacania podatku ze środków finansowych bezzwrotnej pomocy zagranicznej.
W świetle powyższego jednym z warunków dających podstawę do zwrotu podatku naliczonego z tytułu dokonywanych nabyć towarów i usług za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej jest fakt przekazania tych środków polskim podmiotom na podstawie umów zawartych z tymi podmiotami przed 1 maja 2004 r.
W przypadku podatnika warunek ten nie jest spełniony ponieważ przekazanie środków nastąpiło na podstawie umowy zawartej 30.09.2004 r., czyli po upływie terminu przewidzianego w rozporządzeniu.
Biorąc pod uwagę powyższy stan prawny i faktyczny należy stwierdzić, że podatnik finansując zakup towarów i usług ze środków, które nie spełniają warunków przepisu § 6 ust. 3 Rozp. Min. Fin. z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania
niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) nie może korzystać z przepisów regulujących zasady dokonywania zwrotów podatku z tytułu nabycia towarów i usług ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej zawartych w rozdziale 12 ww. rozprządzenia.
