P O S T A N O W I E NI E - Interpretacja - PP1.443/15/05

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 28.02.2005, sygn. PP1.443/15/05, Lubelski Urząd Skarbowy

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

P O S T A N O W I E NI E

Na podstawie art. 216 i art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. nr 8, poz. 60) stwierdzam, że stanowisko Spółki zawarte we wniosku z dnia 22.01.2005 r. o udzielenie pisemnej interpretacji w sprawie opodatkowania ustawą z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zmianami) przekazanych kuponów premiowych, które następnie zostaną zamienione na pieniądze oraz sposobu udokumentowania przekazanych premii - jest nieprawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

W dniu 22.01.2005 r. Spółka zwróciła się z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego. Jak wynika z przedstawionego w piśmie stanu faktycznego Spółka zorganizowała konkurs sprzedaży premiowej "Czekoladowa promocja". Uczestnikami konkursu są podmioty gospodarcze zajmujące się hurtowym handlem wyrobami cukierniczymi i słodyczami, działające na terytorium Polski. Warunkiem uczestnictwa w konkursie jest - zgodnie z Regulaminem sprzedaży premiowej "Czekoladowa promocja" z dnia 12.01.2005 r. - zakupienie minimum Czekoladowych Zestawów. Minimum określane jest według przynależności hurtowni do jednej z trzech grup nabywców. Kryterium hurtowni do odpowiedniej grupy jest jej miesięczna sprzedaż ze stycznia 2004 r., w przypadku jej braku jest nią średnia miesięczna sprzedaż. W przypadku wystąpienia zakupów zestawów w takich samych ilościach przez różnych uczestników o przyznaniu premii decydować będą płatności. Premię otrzyma uczestnik, który w dniu zakończenia konkursu będzie posiadał najmniejsze opóźnienia w płatnościach. Nagrodami są kupony premiowe o określonej wartości.

Kupony przeznaczone są wyjazd w dowolnie wybrane miejsce zakupione w jednym z krajowych biur podróży. Dopuszcza się również kuponu w postaci gotówki. (pkt 6 regulaminu).

Pytanie Spółki dotyczy opodatkowania ustawą o podatku od towarów i usług przekazanych kuponów premiowych, które następnie zostaną zamienione na pieniądze oraz sposobu udokumentowania przekazanych premii.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem VAT podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy o VAT.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że przyznanie premii (kuponu o określonej wartości, który następnie zostanie zamieniony na pieniądze) dla odbiorców uzależnione jest od osiągnięcia określonego poziomu zakupów i terminu uregulowania należności z tytułu realizacji dostaw. Wypłacane premie z tyt. przekazanych kuponów nie są związane z żadną konkretną dostawą.

W przypadku opisanym w zapytaniu Spółki należy uznać, że wypłacona premia pieniężna związana jest z określonymi zachowaniami nabywcy, a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię. Usługa ta nie korzysta z obniżonych stawek podatkowych ani ze zwolnień przedmiotowych określonych w ustawie o podatku od towarów i usług lub w przepisach wykonawczych do ustawy. Usługa ta podlega więc opodatkowaniu podatkiem od towarów usług - na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o VAT - 22% stawką podatku VAT. W myśl art. 106 ust. 1 ustawy o VAT podatnicy świadczący usługi podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy.

Udzielona interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, natomiast jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na niniejsze postanowienie zgodnie z art. 236 w związku z art. 14a § 4 Ordynacji podatkowej służy prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za pośrednictwem Naczelnika Lubelskiego Urzędu Skarbowego w Lublinie w terminie 7 dni od daty jego otrzymania.

Lubelski Urząd Skarbowy