Podatnik zwraca się z prośbą o wyjaśnienie, czy wymagane jest wystawienie faktury VAT albo czy możliwe jest sporządzenie noty, rachunku w poniżej wska... - Interpretacja - ZP/443-454/04

ShutterStock
Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 07.02.2005, sygn. ZP/443-454/04, Pierwszy Wielkopolski Urząd Skarbowy w Poznaniu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Podatnik zwraca się z prośbą o wyjaśnienie, czy wymagane jest wystawienie faktury VAT albo czy możliwe jest sporządzenie noty, rachunku w poniżej wskazanych przypadkach:

-otrzymania dotacji podmiotowej z Ministerstwa Nauki i Informatyzacji oraz otrzymania dotacji przedmiotowej PAN,

-przyjmowania do Podatnika pracownika naukowego z zagranicy delegowanego przez jego macierzystą akademię nauk do Polski,

-uczestnictwa pracowników Podatnika w krajowych lub zagranicznych sympozjach, konferencjach, na wniosek instytucji występującej o uczestnictwo i pokrywającej koszty związane z wyjazdem tych pracowników,

-występowania kosztów delegacji pracowników Podatnika, będących członkami Rad Naukowych, którymi to kosztami Podatnik obciąża jednostkę, w której przebywał członek Rady Naukowej.

Jednocześnie Wnioskujaca pyta, czy w sytuacji gdyby zobowiązana była do wystawiania faktur VAT w powyższych przypadkach, przysługiwałoby Jej prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od poniesionych wydatków?

Podatnika prosi również o wskazanie zastosowania właściwej stawki podatku VAT, w przypadku wypłaconych diet bądź ryczałtów za noclegi (jeśli byłyby opodatkowane VAT).

Instytut wskazuje, iż jest jednostką naukowo - badawczą. Celem statutowym Jednostki jest prowadzenie badań podstawowych oraz działalności wspomagającej badania, która polega m.in. na współpracy naukowej i naukowo - technicznej z zagranicą, którą określono w umowach międzynarodowych obejmujących wymianę osobową oraz organizowanie konferencji, sympozjów naukowych.

Na w/w działalność, Jednostka otrzymuje dotację podmiotową z Ministerstwa Nauki i Informatyzacji. Ponadto na współpracę naukową z zagranicą otrzymywana jest dotacja przedmiotowa z PAN.

W ciągu roku Podatnik otrzymuje wnioski z PAN z prośbą o możliwość przyjęcia do instytutu pracownika naukowego z zagranicy delegowanego przez jego macierzystą akademię nauk do Polski. Zwrot kosztów związanych z pobytem pracownika naukowego (diety pobytowe, koszty zakwaterowania, koszty podróży na obszarze Polski związane z realizowanym programem pobytu) uwarunkowany jest dostarczeniem noty wraz ze sprawozdaniem merytorycznym.

Również pracownicy Podatnika na wniosek Ministerstwa Nauki i Informatyzacji bądź innych resortów uczestniczą w krajowych lub zagranicznych spotkaniach w celu wymiany doświadczeń naukowych na sympozjach, konferencjach, podczas wygłaszania wykładów naukowych. Instytucja występująca z wnioskiem o uczestnictwo pracownika zobowiązuje się do pokrycia kosztów związanych z wyjazdem po otrzymaniu noty obciążeniowej.

Pracownicy naukowi Instytutu są członkami Rad Naukowych w innych placówkach naukowych. Koszt delegacji pracowników tj. koszty przejazdu na posiedzenia rad naukowych oraz zakwaterowania zwraca Instytut.

Jednocześnie Instytut informuje, iż jest podatnikiem podatku VAT.

Podatnik formułuje stanowisko, iż czynności wymienione w zapytaniu nie są objęte ustawą o podatku od towarów i usług, wobec czego obciążenie powinno następować przez wystawienie not obciążeniowych.

Ustosunkowując sie do podniesionej kwestii, stwierdza się co następuje:

Stosownie do przepisów art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm.), podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług.

W świetle powyższego, w sytuacji gdy Podatnik w związku z dostawą towarów lub świadczeniem usług, otrzymuje od innego podmiotu jakiekolwiek dofinansowanie stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny uzupełniający ją element podstawy opodatkowania z tytułu tego świadczenia.

Inaczej przedstawia się kwestia dofinansowania (dotacji), które przekazywane są Podatnikowi ogólnie na pokrycie kosztów jego działalności, gdyż aby objąć je opodatkowaniem koniecznym jest stwierdzenie, że dotacja ta miała bezpośredni związek z konkretną dostawą lub świadczeniem usług. Jeżeli taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne na pokrycie niezdefiniowanych wprost kosztów działalności nie podlega opodatkowaniu.

Stosownie jednak do przepisów art. 90 ust. 1 przywoływanej ustawy podatkowej, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiazany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. W świetle natomiast art. 90 ust. 7 w/w ustawy, do obrotu uzyskanego z czynności, w stosunku do których nie przysługuje podatnikowi prawo do obniżenia podatku należnego, wlicza się kwotę otrzymanych subwencji (dotacji) innych niż określone w art. 29 ust. 1.

Zatem dotacje niezwiązane bezpośrednio z dostawą towarów lub świadczeniem usług, które nie stanowią obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, należy zaliczyć do obrotu uzyskanego z czynności, w stosunku do których nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jednocześnie tutejszy organ informuje, iż przepisy przywoływanej wyżej ustawy nie odnoszą się wprost do kwestii dokumentowania otrzymanych dotacji.

Jednakże Naczelnik tutejszego Urzędu Skarbowego uprzejmie informuje, że stosownie do przepisów art. 109 ust. 3 przywoływanej ustawy, podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 i 82 ust. 3 oraz zwolnionych od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą: kwoty określone w art. 90, dane niezbędne do określenia przedmiotu i podstawy opodatkowania, wysokość podatku należnego, kwoty podatku naliczonego obniżające kwotę podatku należnego oraz kwotę podatku podlegającą wpłacie do urzędu skarbowego lub zwrotowi z tego urzędu oraz inne dane służące do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej, a w przypadkach określonych w art. 120 ust. 15, art. 125, 134, 138 - dane określone tymi przepisami niezbędne do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej.

Z powyższego wywieść należy, iż podatnik podatku od towarów i usług nie jest obowiązany do wystawiania faktur VAT w sytuacji otrzymania przedmiotowych dopłat, jednakże fakt ten, stosownie do powyżej cytowanych przepisów, powinien zostać odzwierciedlony w ewidencji prowadzonej przez Podatnika, w celu prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej.

Stosownie do przepisów art. 19 ust. 21 w/w ustawy obowiązek podatkowy z tytułu należnych na podstawie odrebnych przepisów dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze powstaje z chwilą uznania rachunku bankowego podatnika. W przypadku uznania rachunku bankowego podatnika zaliczką z tytułu dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze obowiązek podatkowy powstaje w tej części.

W świetle powyższego, w sytuacji gdy powyższa dopłata traktowana jest jako kwota należna z tytułu sprzedaży i na tej podstawie zaliczana jest do obrotu stosownie do przywoływanych przepisów art. 29 ust. 1 w/w ustawy, otrzymujący dopłatę powinien ją zaewidencjonować dopiero w momencie, gdy wpłynie na jego konto w banku, z uwzględnieniem przepisów art. 19 ust. 21 i art. 109 ust. 3 przywoływanej ustawy podatkowej.

Ustosunkowując się natomiast do kwestii przyjmowania do Wnioskującej pracownika naukowego z zagranicy jak również uczestnictwa pracowników Instytutu w sympozjach naukowych, konferencjach itp. w celu wymiany doświadczeń naukowych stwierdza się co następuje:

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, o której mowa wyżej, stosownie do przepisu art. 7 ust. 1 przywoływanej ustawy podatkowej, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

W myśl przepisów art. 8 ust. 1 przywoływanej ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zatem o tym, czy mamy do czynienia z usługą jako czynnością opodatkowaną decydować będą dwa czynniki: usługa musi być świadczona odpłatnie i musi istnieć konsument danej usługi.

Opisywane przez Podatnika sytuacje związane z przyjmowaniem pracowników naukowych delegowanych z zagranicy w ramach współpracy naukowej oraz uczestnictwo pracowników Podatnika w krajowych lub zagranicznych spotkaniach w celu wymiany doświadczeń naukowych podczas konferencji, sympozjów naukowych itp. nie jest świadczeniem usług, o których mowa w cytowanych wyżej przepisach. Nie występuje w tych przypadkach element wzajemnego świadczenia, a zatem brak związku pomiędzy świadczeniem a otrzymaną korzyścią.

Instytut, przyjmując pracownika naukowego z zagranicy na podstawie otrzymanych wniosków z PAN zawierających prośbę o przyjęcie takiego pracownika w celach wymiany doświadczeń naukowych, nie świadczy na ich rzecz żadnych usług i nie otrzymuje w zamian korzyści majątkowej, dającej wyrazić się w pieniądzu.

Podobnie w przypadku uczestnictwa pracowników Podatnika w krajowych lub zagranicznych spotkaniach jak również w sytuacji zwrotu kosztów delegacji pracowników naukowych nie występuje element wzajemnego, odpłatnego świadczenia i w związku z powyższym opisywane czynności nie mieszczą się w definicji świadczenia usług, a zatem nie podlegają przepisom ustawy o podatku od towarów i usług.

Biorąc powyższe pod uwagę, opisywane przez Podatnika sytuacje nie są czynnościami wymienionymi w art. 5 i 8 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535), nie podlegają opodatkowaniu tym podatkiem i winny być udokumentowane z zachowaniem wymogów określonych w stosownych przepisach prawa bilansowego.

Natomiast co do kwestii możliwości pomniejszenia podatku należnego o podatek naliczony w sytuacji poniesienia kosztów, związanych z w/w wymianą pracowników naukowych, tutejszy organ podatkowy informuje, iż stosownie do przepisów art. 86 ust. 1 przywoływanej ustawy podatkowej, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 120 ust. 17 i 19 oraz 124.

Wystarczającym jest zatem, że z okoliczności towarzyszących poniesieniu tych kosztów, przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez Podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakup ten dokonany został w celu jego wykorzystania w ramach działalności opodatkowanej Podatnika.

Pierwszy Wielkopolski Urząd Skarbowy w Poznaniu