
Temat interpretacji
Na podstawie art. 14a § 1 i § 4, art. 216 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Będzinie stwierdza, że stanowisko Państwa - przedstawione we wniosku z dnia 03.01.2005r. który wpłynął w dniu 03.01.2005r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług:
- sprzedaży nieruchomości komunalnej oznaczonej w ewidencji gruntów jako tereny rolne i mającej przeznaczenie na działalność gospodarczą jest prawidłowe,
- sprzedaży działki komunalnej zabudowanej budynkiem gospodarczym wybudowanym ze środków własnych nabywcy jest nieprawidłowe.
W dniu 03.01.2005r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Będzinie wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.
Pismem z dnia 12.01.2005r. organ podatkowy wezwał wnioskodawcę do uzupełnienia braków. Braki formalne wniosku zostały uzupełnione w dniu 24.01.2005r.
Zgodnie z art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub
wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.
W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.
- Podatnik zamierza dokonać sprzedaży nieruchomości komunalnej oznaczonej w ewidencji gruntów jako tereny rolne, nie ujętej w planie zagospodarowania przestrzennego miasta. Podatnik uzyskał zezwolenie na zmianę przeznaczenia przedmiotowej nieruchomości na cele nierolnicze, a w "Studium uwarunkowań i
kierunków zagospodarowania "określono, że ma ona przeznaczenie na działalność gospodarczo-produkcyjno-handlową.
Zdaniem podatnika z uwagi na przeznaczenie nieruchomości na prowadzenie działalności gospodarczej należy przedmiotową sprzedaż opodatkować podatkiem od towarów i usług. - Podatnik zamierza dokonać sprzedaży działki komunalnej zabudowanej budynkiem gospodarczym.
Własność budynku zostanie przeniesiona nieodpłatnie na nabywcę, który dzierżawił od podatnika przedmiotowy grunt i wybudował na nim budynek gospodarczy ze środków własnych. Od zakończenia budowy przedmiotowego budynku gospodarczego minęło więcej niż 5 lat. Podatnik nie ponosił żadnych nakładów związanych z tym budynkiem.
Zdaniem podatnika sprzedaż przedmiotowego gruntu będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Będzinie uznaje stanowisko Państwa wyrażone w punkcie 1) za prawidłowe wskazując, co następuje.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów na terytorium kraju. Towarami są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty (art. 2 pkt 6 ustawy o VAT).
Stosownie do brzmienia przepisów art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane lub przeznaczone pod zabudowę.
Opodatkowaniu podatkiem VAT podlegać będzie dostawa gruntów zabudowanych i gruntów niezabudowanych, stanowiących tereny budowlane lub przeznaczone pod zabudowę. O przeznaczeniu gruntów niezabudowanych rozstrzyga plan
zagospodarowania przestrzennego danego obszaru, a jeżeli brak jest takiego planu należy kierować się zapisami zawartymi w ewidencji gruntów.
Zgodnie z brzmieniem art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stawka podatku wynosi 22%.
Zatem należy wskazać, iż dostawa nieruchomości komunalnej oznaczona w ewidencji gruntów jako teren rolniczy, której zmieniono przeznaczenie na działalność gospodarczą będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki 22%.
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Będzinie uznaje stanowisko Państwa wyrażone w punkcie 2) za nieprawidłowe wskazując, co następuje.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów na terytorium kraju. Towarami są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące
przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty (art. 2 pkt 6 ustawy o VAT).
Zgodnie z art. 47 § 1 ustawy z dnia 6 kwietnia 1964r. Kodeks cywilny ( t.j. Dz. U. z 1964r. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) część składowa rzeczy nie może być odrębnym przedmiotem własności i innych praw rzeczowych. Z zastrzeżeniem wyjątków w ustawie przewidzianych, do części składowych gruntu należą w szczególności budynki i inne urządzenia trwale z gruntem związane, jak również drzewa i inne rośliny od chwili zasadzenia lub zasiania (art. 48 Kodeksu cywilnego).
Zgodnie z wyrażoną w cyt. wyżej przepisach zasadą "superficies solo cedit" budynek wzniesiony na dzierżawionym gruncie staje się automatycznie własnością wydzierżawiającego, jako część składowa gruntu.
Na podstawie art. 29 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług w przypadku dostawy budynków
lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.
Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług zwalnia się od podatku dostawę towarów używanych, z zastrzeżeniem pkt 10, pod warunkiem że w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego; zwolnienie dotyczy również używanych budynków i budowli będących przedmiotem umowy najmu, dzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze.
Przez towary używane o których mowa w ust. 1 pkt 2, rozumie się budynki budowle lub ich części - jeżeli od końca roku, w którym zakończono budowę tych obiektów, minęło co najmniej 5 lat.
Zwolnienia, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, nie stosuje się do dostawy towarów wymienionych w ust. 2 pkt 1, jeżeli przed wprowadzeniem ich do ewidencji środków trwałych lub w trakcie użytkowania wydatki poniesione przez podatnika na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej, a podatnik:
- miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych wydatków;
- użytkował te towary w okresie krótszym niż 5 lat w celu wykonywania czynności opodatkowanych.
Biorąc pod uwagę cytowane powyżej przepisy oraz przedstawiony przez wnioskodawcę stan faktyczny należy wskazać, że z uwagi na fakt, iż przedmiotem dostawy jest nieruchomość gruntowa zabudowana budynkiem gospodarczym w stosunku do którego nie przysługiwało dokonującemu dostawy prawo obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a od końca roku w którym zakończono budowę tego obiektu minęło co najmniej 5 lat - należy uznać, iż przedmiotowy budynek gospodarczy jest towarem używanym, którego dostawa jest
zwolniona od podatku od towarów i usług.
Zwolniona od podatku od towarów i usług jest również dostawa gruntu na którym stoi trwale z nim związany budynek gospodarczy (art. 29 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług).
Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy przedstawionych przez wnioskodawcę zdarzeń przyszłych i z uwagi na powyższe interpretacja dotyczy stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania przedmiotowego postanowienia. W przypadku zmiany przepisów interpretacja stanie się nieaktualna.
Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.
