Z informacji zawartej we wniosku wynika, że Podatnik na rozpoczęcie w dniu 16.05.2005 r. działalności doradczej (zgłoszenie rejestracyjne VAT-R złożo... - Interpretacja - PPI/443-122/05

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 05.09.2005, sygn. PPI/443-122/05, Pierwszy Urząd Skarbowy w Katowicach

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Z informacji zawartej we wniosku wynika, że Podatnik na rozpoczęcie w dniu 16.05.2005 r. działalności doradczej (zgłoszenie rejestracyjne VAT-R złożono w dniu 13.05.2005 r.) otrzymał środki z Funduszu Pracy w postaci bezzwrotnej dotacji, która została wypłacona za pośrednictwem Powiatowego Urzędu Pracy w R. na podstawie umowy nr 70/IRZL-552-1/2005/D z dnia 18.04.2005 r. dot. przyznania osobie bezrobotnej jednorazowo środków z Funduszu Pracy na podjęcie działalności gospodarczej. Środki uzyskane z dotacji przeznaczył na zakup składników majątkowych służących do prowadzenia działalności gosp. W skład powyższych składników wchodziły: zestaw komputerowy, oprogramowanie księgowe, zestaw mebli biurowych, telefaks, żaluzje pionowe oraz niszczarka dokumentów, które zostały zaliczone do środków trwałych. Zakup wszystkich składników został w całości (wraz z podatkiem VAT) sfinansowany z dotacji, z wyjątkiem komputera, drukarki (jest to sprzęt używany wcześniej do celów prywatnych) oraz klawiatury i myszy komputerowej (nabyte ze środków własnych), a także żaluzji, które częściowo sfinansowane zostały z dotacji, a częściowo ze środków własnych (ze względu na całkowite wyczerpanie środków pochodzących z dotacji). Wszystkie wymienione składniki - z wyjątkiem komputera i drukarki - zostały nabyte na podstawie faktur VAT po 16.05.2005 r., tj. po dniu, w którym Podatnik rozpoczął działalność gosp. Zgodnie z treścią umowy zawartej z Powiatowym Urzędem Pracy powyższa dotacja została rozliczona w cenach brutto. Z uwagi na powyższe Podatnik pyta, czy przysługuje mu zwrot podatku z tytułu poniesionych wydatków sfinansowanych w części lub w całości otrzymaną dotacją z Urzędu Pracy ewentualnie przeniesienie nadwyżki podatku naliczonego nad należnym na m -c następny?

Zdaniem Podatnika przysługuje mu zwrot podatku z tytułu poniesionych wydatków opisanych powyżej lub możliwość wykazania nadwyżki podatku do przeniesienie na m-c następny, a wybór jednego z tych rozwiązań jest uzależniony jedynie od jego woli.

Zgodnie z ogólną zasadą wynikającą z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 tejże ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi m. in. suma kwot podatku wynikająca z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Przypadki, gdy podatnik mimo, że dokonuje zakupów związanych ze sprzedażą opodatkowaną, nie posiada prawa do odliczenia podatku naliczonego, określone zostały między innymi w art. 88 cyt. ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego.

Natomiast ust. 3 tegoż art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług stanowi, iż przepis ust. 1 pkt 2 nie dotyczy:

  1. wydatków związanych z nabyciem towarów i usług, o których mowa w art. 87 ust. 3, tj. środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji oraz z nabyciem gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów,
  2. wydatków związanych z nabyciem towarów i usług zaliczanych u podatnika do środków trwałych niepodlegających amortyzacji, zgodnie z przepisami o podatku dochodowym, jeżeli fakt ten pozostaje w ścisłym związku ze zwolnieniem od tego podatku.

Reasumując, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich pokrycie nie mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem z podatku dochodowego lub wydatki związane są z nabyciem środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Zatem zgodnie z powyższym, jeżeli zakup przedmiotowych towarów refundowany w całości lub w części przez PUP, służących sprzedaży opodatkowanej oraz nabytych na podstawie faktur VAT (w analizowanym przypadku po 16.05.2005 r., tj. po dniu, w którym Podatnik rozpoczął działalność gosp.), będzie stanowił wydatek związany z nabyciem środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji lub wydatek związany z nabyciem środków oraz wartości niematerialnych i prawnych nie podlegających amortyzacji ale pozostających w ścisłym związku ze zwolnieniem z podatku dochodowego, a tak jest w analizowanym przypadku - wówczas podatek od towarów i usług związany z tymi zakupami, będzie podlegał odliczeniu w terminach określonych w art. 86 ust. 10 pkt 1 lub 11 ustawy o podatku od towarów i usług i tym samym Podatnik ma prawo wykazać go do zwrotu bezpośredniego na rachunek bankowy lub do przeniesienia na m-c następny w myśl art. 87 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług. Tak więc wybór jednego z tych rozwiązań uzależniony jest od woli Podatnika.

Pierwszy Urząd Skarbowy w Katowicach