brak prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. .. - Interpretacja - 0111-KDIB3-2.4012.757.2017.1.MD

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 18.12.2017, sygn. 0111-KDIB3-2.4012.757.2017.1.MD, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

brak prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. ..

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 20 listopada 2017 r. (data wpływu 30 listopada 2017 r.) uzupełnionym pismem z 15 grudnia 2017 r. (data wpływu 15 grudnia 2017 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. . jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 listopada 2017 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego w związku z realizacją projektu ..

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym od grudnia 2004 r. z tytułu przekroczenia obrotu ze sprzedaży towarów i usług oraz składa deklarację VAT-7.

Projekt pn. .; termin rozpoczęcia realizacji projektu: kwiecień 2017 r. (zlecenie opracowania dokumentacji projektowo-kosztorysowej dla przedmiotowego projektu, zlecenie opracowania dokumentacji niezbędnej do złożenia wniosku o dofinansowanie tj. analizy finansowo-ekonomicznej projektu) czerwiec 2017 r., planowany termin rozpoczęcia fazy inwestycyjnej: luty 2018 r., planowany termin rzeczowego i finansowego zakończenia realizacji projektu grudzień 2018 r.

Projekt pn. ., planowany według następującego zakresu rzeczowego.

Przedmiotem projektu będzie rozbudowa i doposażenie aktualnie istniejącego budynku DPS w pomieszczenia przeznaczone do działań aktywizacyjnych, rehabilitacyjnych, terapeutycznych, kulturalnych i społecznych. Istniejący budynek zostanie rozbudowany o osiem pomieszczeń terapeutycznych (sala rehabilitacji ruchowej, sala doświadczania świata, gabinet psychologa, pracownia muzykoterapeutyczna, pracownia plastyczna i florystyczna, pracownia stolarska, pracownia komputerowa, sala wielofunkcyjna):

  • powierzchnia zabudowy 531,32 m2 w tym: budynek terapeutyczny 447,66; łącznik 83,68
  • powierzchnia użytkowa (parter) 447,58 m2 w tym: sale terapeutyczne 256.82; komunikacja z rekreacją 183,39; pom. pomocnicze 28,75.

Budynek główny zaprojektowano jako parterowy częściowo podpiwniczony. Elementy konstrukcyjne przewiązki zaprojektowano jako ramy żelbetowe jednonawowe dwustopniowe o rozpiętości w osi słupów 4,95 cm. Elementami usztywniającymi są płyty żelbetowe nad parterem i piętrem o gr. 14 cm. Elementami nośnymi części głównej budynku są ściany z pustaków ceramicznych typu UNI gr. 25 cm. usztywnione filarkami żelbetowymi. Więźba dachowa o konstrukcji drewnianej.

  • Roboty budowlane 23% VAT

W ramach działania przeprowadzone zostaną następująca prace:

1.przebudowa Istniejącego budynku

  • wykonanie przebić w ścianie klatki schodowej i szybie windy na poziomie pierwszego piętra z obsadzeniem stalowych nadproży,
  • osadzenie dwoje drzwi El 60
  • 2.roboty konstrukcyjno-budowlane:
  • roboty betonowo murarskie stanu surowego,
  • budowa ścianek działowych gr. 12 cm z bloczków gazo betonowych,
  • budowa pionów wentylacji grawitacyjnej z kształtek ceramicznych od poziomu stropu obudowanych budynku cegłą kratówką, a od poziomu stropodachu z cegły klinkierowej,
  • wykonanie drewnianej więźby dachowej z pokryciem blachą płaską na rąbek stojący lub blachą trapezową,
  • montaż rynien i rur spustowych oraz obróbek blacharskich wykonanych z blachy powlekanej lub cynkowo tytanowej malowanej w kolorze pokrycia 9. alt. rynny i rury spustowe z PCW.
  • 3.roboty wykończeniowe:
  • podłoża pod posadzki i izolacje poziome,
  • posadzki: grosowe w pomieszczeniach komunikacji i rekreacji, węzłach sanitarnych, szatni i magazynku oraz w pomieszczeniach gospodarczych w przyziemiu, z lego w wiatrołapie, klatce schodowej, hallu i łączniku anty poślizgowe, w salach terapii wykładziny obiektowe PCW,
  • stolarka: okienna o współczynniku przenikania ciepła min, uk 0,9 z PCW, okna min. 50 % otwierane, nad schodami prowadzącymi do łącznika przewiduje się umieścić naświetlenie dachowe, w ścianie wschodniej budynku luksfery, drzwiowa zewn. I wewn. prowadząca do korytarzy ogólnych z sal terapii aluminiowe, a pozostałe drzwi wewn. płycinowe przeznaczone do budynków użyteczności publicznej, w połączeniu z istniejącym budynkiem drzwi El 60
  • tynki i okładziny tynk zewnętrzny akrylowy jasny z ociepleniem 20 cm warstwą styropianu, cokół tynk mozaikowy w kolorze ciemnym, ściany fundamentowe i ściany przyziemia ocieplane min. 15 cm styropianu ekstradowanego oraz wykonana izolacja przeciwwilgociowa pionowa z 1 warstwy papy termozgrzewalnej, okładziny wewn. ścian płytkami glazurowanymi,
  • parapety podokienne wewn. z konglomeratu,
  • alternatywnie w salach terapii sufity podwieszone kasetonowe
  • balustrady wewn. i zewn. stalowe, wysokość balustrad 110 cm, maks. prześwit między elementami 12 cm,
  • w pomieszczeniach przeznaczonych do zbiorowego pobytu osób niepełnosprawnych na grzejnikach centralnego ogrzewania należy umieścić osłony ochraniające przez bezpośrednim kontaktem z elementem grzejnym,
  • w sali wielofunkcyjnej alt. zamontować system podest (scenę),
  • malowanie ścian i sufitów w pomieszczeniach podstawowych farbami lateksowymi lub emulsyjnymi,

4.roboty zewnętrzne:

& wykonanie z kostki betonowej: tarasu, dojścia opaski odwadniającej wokół budynku o szer. min. 0,50 m,

& budowa zewn. odcinka instalacji sanitarnej.

& Instalacja elektryczna

W ramach działania zrealizowane zostaną następujące prace:

1.Instalacja zasilania,

  • W budynku projektuje się tablicę TB-1, której zasilanie podłączone będzie kablem YKYżo 5x16 mm2. W tablicy T1 przewidziano zabezpieczenia obwodów oświetlenia wewnętrznego oraz zewnętrznego, gniazd wtyczkowych oraz zasilanie tablicy T2.

2.Instalacja oświetleniowa

2.1 Instalacja oświetlenia podstawowego.

Instalację zaprojektowano przewodami miedzianymi typu YDYżo 3x1,5 mm2 o izolacji 750 V, układanymi pod tynkiem. W pomieszczeniach sanitarnych, technicznych, będzie stosowany osprzęt o podwyższonym stopniu szczelności min. IP44. W pozostałych pomieszczeniach osprzęt zwykły o stopniu szczelności IR20.

2.2 Instalacja oświetlenia ewakuacyjnego i awaryjnego.

Instalacje oświetlenia ewakuacyjnego wykonane będą przewodem YDYŚo 3xl.5 mm2o izolacji 750 V. Oprawy umieszczone będą na drogach ewakuacyjnych, jak również nad wejściem głównym. Oprawy ewakuacyjne zasilane są z obwodu lamp i załączają się automatycznie przy zaniku napięcia zasilania na czas 1 godz. Oprawy oświetleniowe przeznaczone do oświetlenia awaryjnego będą wyposażone w układ zasilania awaryjnego. Oświetlenie awaryjne, jak i ewakuacyjne posiada funkcję autotestu, który pozwala na automatyczne testowanie oświetlenia awaryjnego.

1.Instalacja gniazd.

Instalacja wykonana będzie przewodem YDYżo 3x2.5 mm2 o izolacji 750V. Przy instalowaniu gniazd będzie zachowany minimalny odstęp od rur stalowych, umywalki: O.6 m. Wszystkie gniazda będą stosowane z bolcem uziemiającym i blokadą przed włożeniem przypadkowego przedmiotu, Przewody PE ze wszystkich gniazd będą podłączone do odpowiednich listew PE znajdujących się w tablicach.

2.instalacja odgromowa, uziemiająca i wyrównawcza.

Zwodem poziomym na budynku będzie drut Dre/Zn &ø 8 mm, ułożony wzdłuż kalenicy, brzegów dachu, przy ścianach szczytowych.

3.System przywoławczy.

W celu umożliwienia wezwania pomocy z sanitariatów przez osoby niepełnosprawne projektuje się system przywoławczy. System ten składa się z panelu paneli kasujących zlokalizowanych przy wejściach do sanitariatów, lamp sygnalizacyjnych umieszczonych nad wejściami do sanitariatów oraz przycisków wezwania pomocy przez pociągnięcie za sznurek. Lokalizacje przycisków pokazano na rysunkach. Instalacja będzie prowadzona przewodem YTDYY 6x0.5. System przywoławczy zasilany jest przez zasilacz, który będzie zainstalowany w pobliżu każdej lampki sygnalizacyjnej.

4.Ochrona przed porażeniem prądem elektrycznym.

Ochrona przed dotykiem bezpośrednim ochrona podstawowa. W celu ochrony przed dotykiem bezpośrednim zastosowana będzie:

  • izolacja przewodów na nap. 750 V,
  • stopnie ochrony IP 44 dla pom. wilgotnych oraz IP 20 dla pozostałych,
  • uzupełnienie ochrony podstawowej: wszystkie obwody końcowe gniazd wtykowych zabezpieczone będą wyłącznikami różnicowo prądowymi, In = 0.03A

W celu ochrony przed dotykiem pośrednim zastosowane będzie:

  • wszystkie obwody końcowe będą zabezpieczone wyłącznikami nadmiarowo prądowymi serii S 300 lub P300 o charakterystyce B.
  • połączenia wyrównawcze: przewód PE będzie posiadał izolację w kolorze żółtozielonym.

5.Ochrona p. pożarowa.

Jako zabezpieczenie przed pożarem zastosowane zostaną następujące środki:

  • wyłącznik pożarowy
  • wyłącznik) różnicowo prądowe o prądzie różnicowym In a 30 mA, co zabezpiecza instalacje elektr. Przed prądami upływowymi.
  • przewody z izolacją na nap, min. 750 V dla obw. Wewnętrznych,
  • ochrona przeciwprzepięciowa I i II stopień.

Pozostałe Instalacje

W ramach działania zrealizowane zastaną prace związane z montażem instalacji wodociągowej, instalacji kanalizacji sanitarnej, centralnego ogrzewania, kotłownia gazowa oraz instalacja gazowa.

Instalacja wodociągowa m.in. podłączenie projektowanej instalacji wodociągowej wody zimnej w istniejącym budynku. Instalacja wodociągowa wewnątrz budynku: hydrantowa, instalacja w piwnicy oraz instalacja wody zimnej, wody ciepłej i cyrkulacyjnej w kotłowni wykonana będzie za pomocą rur stalowych ocynkowanych łączonych za pomocą kształtek żeliwnych. Ciepła woda użytkowa będzie przygotowywana za pomocą kotła c.o. oraz instalacji solarnej w zasobniku biwalentnym c.w.u. o pojemności 500 litrów umieszczonym w kotłowni. Instalacja kanalizacji sanitarnej ścieki sanitarne zostaną odprowadzone do istniejącej kanalizacji przez istniejący przyłącz. Szczegółowy opis znajduje się w projekcie budowlanym. Instalacja centralnego ogrzewania zaopatrywana będzie w ciepło z projektowanej lokalnej kotłowni gazowej usytuowanej w poziomie piwnicy projektowanego budynku, W ramach działania przewidziano wyposażenia kotłowni w kocioł gazowy kondensacyjny naścienny o mocy 35kW. Do ogrzewania pomieszczeń budynku zastosowane będą grzejniki stalowe płytowe. Kotłownia gazowa zasilana będzie gazem ziemnym, usytuowana będzie w piwnicy projektowanego budynku i będzie wyposażona w kocioł gazowy kondensacyjny.

Przyłączenie do sieci dystrybucyjnej

W ramach działania zostaną przeprowadzone prace związane z przyłączeniem do sieci dystrybucyjnej, celem doprowadzenia energii elektrycznej do nowego obiektu.

Nadzór inwestorski

Działanie obejmować będzie nadzór nad prowadzonymi pracami w zakresie robót budowlanych.

Sprzęt 23% VAT.

Pracownia Psychologiczna

Komputer stacjonarny (np. Lenovo All In One 510S-23ISU), Radio+CD, Muzyka relaksacyjna (np. Ptaki polskich rezerwatów BOX 3CD+Simply Meditation, Drukarka. Krzesło. Biurko 110x00x77.5, Stolik, Fotel relaksacyjny z podnóżkiem, Szafa dwudrzwiowa 80cm, Dywan 3x4 labirynt, lustra na całą ścianę 2x449, Zegar duży na ścianę, Programy komp. do stymulacji i psychoedukacji typu: Klik uczy liczyć w zielonej szkołę. Mądry przedszkolak, Wesołe przedszkole Bolka i Lolka, Potęga rozumu dla dzieci, Porusz umysł Plus. Tablica dwustronna kredowa, magnetyczna + akcesoria, Dźwiękowe cylindry, Schaltenmemory, Skrzynka z zamkami. Kostka manipulacyjna, Duży but, Fale.

Sala Multimedialna

Telewizor 75call 4K, Soundbar 320W, 31 kanałów. Kino Domowe 1000W, Projektor typ LCD, rozdzielczość 1920x1080, Uchwyt do projektora udźwig 22 kg, obrót 360 st., Ekran, Wieża 240W, CD, CDRW, CDR, MP3,WAV, ALAC, Ekspres do kawy ciśnieniowy, podwójny dozownik, mielenie kawy, 1,8 zbiornik na wodę. Płyta Indukcyjna, Mikrofony 55x158mm 3szt. Statywy do mikrofonu min 100. max290 3szt, Szafka z blatem 80 cmx 5 szt. Czajnik bezprzew. 1,71, Stolik okrągły 130cm 10szt, Fotel klubowy 67/82/79x40 szt. Sofa klubowa ekoskóra 1790/770/630 x 3 szt., Szafka pod umywalkę 60.

Pracownia komputerowa:

Komputer stacjonarny np. Lenovo All In One S10S-23ISUj x 2 szt. Drukarka, biurko 110x60x77,5, krzesło, 88x40x52 6szt, szefa dwudrzwiowa 80cm, regał 40, oprogramowanie 2x

Pracownia muzykoterapeutyczna:

Szafa dwudrzwiowa 80 cm 2 szt., Komody 110 cm, regał 40, biurko 110x60x77,5. Stół świetlicowy 180x80, krzesło. 88x40x52x10szt,, Fotel worek typu 4 szt., Materac relaksacyjny (gimnastyczny) składany (typu walizka, 195x100x5 [cm] 2 szt. Kufer drewniany do przechowywania z siedziskiem. Koc polarowy 160x200 (cm) 4 szt., Poduszka typu Jasiek, 40x40 (cm) 6 szt Gitara akustyczna + futerał. Pulpit na mity, Podnóżek do gitary, Zestaw Instrumentów Orffa, drewniany, Wieża, Płyty CD różnych gatunków muz., Tablica korkowa z ramą aluminiową. 120x100 (cm). Wieszak ścienny (typu nutki).

Pracownia plastyczno-florystyczna:

Stoły 180x80 3szt, Krzesło 88x40x52 15 szt., szafa dwudrzwiowa 80 cm, Komody 110 cm 2 szt. regał 40 2szt, Szafka pod umywalkę 60, Tablica Magnetyczna (sucho ścieralna) 150x108, Tablice Korkowe 120x100 4 szt, Biurko 110x60x77,5, Pistolety na gorąco 4 szt. Sekatory/nożyce do trawy 4 szt., Zszywacz wielofunkcyjny 2 szt, Sztalugi stojące. Sztalugi stołowe 3 szt., Gilotyna, Bindownica, Laminator, Lutownica, stacja lutownicza 50W, Krosna tkackie 10 szt.

Pracownia rehabilitacji:

Wioślarz dł/sz./wys 124/78/26, rower treningowy magnetyczny, ławka treningowa ze sztangą wysokość 60 cm, orbitrek magnetyczny 6 stopniowy, masażer z lampą na podczerwień, fotel styropianowy 130x90 3szt, krzesła 820x530x460 szt. 6, biurko110x60x77,5.

Pracownia stolarska:

Imadło wielofunkcyjne 100mm, krzesło 86*40*5210szt. stół warsztatowy 850x1200x600, stół stolarski warsztatowy 860/360/S60mm, szafa na narzędzia metalowa, warsztatowa 92x195x40, szafa ubraniowa 1 drzwiowa, regał metalowy 180x90x140, Wiertarko-Wkrętarka 12V, Wiertarka udarowa 800W, Strug 650W, Frezarka Gómowrzecionowa 900W, Stół świetlicowy 180x80, Szlifierka oscylacyjna 200W, Szlifierka kątowa 1400W. Odkurzacz przemysłowy 100W, Piła Kątowa ręczna. Pilarka stołowa 1500W, Szafka pod umywalkę 60.

Sala doświadczania świata:

Łóżko wodne z podstawą muzyczną 140x200, Wyspa światłowodów, Zestaw świetlno-dźwiękowy 12 połowy, Domek lustrzany. Kurtyna światłowodów 100 szt x100cm, Zestaw terapeutyczny UV (Zestaw walizkowy IN BAR SENSORY MINI), Projektor KOSMICZNY RZUTNIK, Kolumna wodna 190x20cm z mikrofonem, pilotem.

Zestaw lustrzany: reflektor z kolorową tarczą, kula lustrzaną &ø 200 mm. Zestaw do aromaterapii.

Magazyny:

regały metalowe 180/100/45 x 10szt.

Regały na książki:

Witryny oszklone 80/190/42cm x 5szt.

Sprzęt 8% VAT;

Pracownia rehabilitacji:

Stół rehabilitacyjny 200x69x45-92, materac rehabilitacyjny składany 195x100x5 cm 337,50 x 2szt., materac rehabilitacyjny 198x100x10cmx2szt., drabinka rehabilitacyjna pojedyncza 245x90 x2szt.

Koszty pośrednie ryczałt:

W ramach działania prowadzone będą prace związane z administrowaniem projektu, w tym jego
nadzorowaniem, rozliczaniem. Wnioskodawca planuje rozliczać koszty pośrednie stawką ryczałtową. W ramach kosztów pośrednich uwzględniona wydatki związane z personelem zaangażowanym w zarządzanie projektem, działania informacyjno-promocyjne projektu wskazujące na udział środków pochodzących z dofinansowania z UE, koszty powielania dokumentów i materiałów biurowych. Koszty uwzględniono w roku 2018 ze względu na planowany czas rozstrzygnięcia konkursu grudzień 2017 co determinuje możliwość rozliczenia kosztów pośrednich dopiero w 2018 r. Zarządzanie projektem będzie się odbywało w ramach własnych pracowników, nie będzie stanowiło usługi zlecanej na zewnątrz.

Cel projektu:

Celem ogólnym projektu, określanym dla perspektywy długofalowej, jest podniesienie jakości życia odbiorców projektu, optymalizacja funkcjonowania psychospołecznego, aktywizacja społeczna, ruchowa, poznawcza, stymulacja sensoryczna i polisensoryczna, integracja społeczna, przeciwdziałanie izolacji społecznej, minimalizowanie deficytów edukacyjno-kultorowych, stymulowanie myślenia twórczego, budowania poczucia własnej wartości oraz pozytywnej samooceny, ale także stwarzanie możliwości do rozwoju zainteresowań i przestrzeni do własnej, twórczej aktywności. W wyniku realizacji projektu, społeczność lokalna uzyska dostęp do centrum aktywności, zajęć terapeutycznych, spełniających wszystkie standardy medyczne, techniczne i sanitarne. W efekcie planowanej inwestycji podniesiony zostanie standard obsługi, terapii stosowanych w DPS.

Dzięki uzyskaniu dostępu do dodatkowych pomieszczeń oraz dodatkowemu wyposażeniu, DPS będzie mógł zwiększyć liczbę i zakres oferowanych zajęć, w których uczestniczyć będą mogli zarówno mieszkańcy domu, jak i osoby odwiedzające. W długofalowej perspektywie będzie miało to wpływ na poprawę zdrowotności osób pozostających pod opieką DPS, zwiększenie ich sprawności fizycznej i psychicznej, ale także będzie miało wpływa na poprawę i zwiększenie aktywizacji osób nie będących mieszkańcami domu ale pozostających w bezpośrednim lub pośrednim kontakcie z mieszkańcami, np. osoby starsze, wolontariusze, dzieci, co także wpłynie na wzmocnienie więzi społecznych. Dzięki realizacji projektu możliwie będzie także zaangażowanie osób, które narażone są na samotność, wykluczenie społeczne. Poprawie ulegnie sytuacja osób niepełnosprawnych, które zyskają nieograniczony dostęp do pomieszczeń, w których będą odbywały się zajęcia.

Projektowany budynek stanowić będzie tak pod względem funkcji, jak formy, uzupełnienie istniejącego obiektu. Powstanie w miejscu obecnie nie użytkowanym (dawny skład węgla) w części frontowej działki inwestycyjnej. Poprzez przybliżenie budynku do ulicy z własnym wejściem bezpośrednia od jej strony stanowić będzie połączenie obiektu z przestrzenią publiczną. Dodatkowo obiekt poprzez przyjęte rozwiązania architektoniczne wpłynie na estetykę całości kompleksu, jak też lepszą jego tożsamość.

Celem bezpośrednim realizacji projektu będzie poprawa dostępu mieszkańców DPS do wysokiej jakości usług terapeutycznych. Cel ten zostanie osiągnięty poprzez rozbudowę istniejącego budynku DPS o 8 nowych pomieszczeń i ich wyposażenie w nowoczesny sprzęt przeznaczony do pracy z osobami wymagającymi specjalnej terapii, edukacji.

Wydatki poniesione na realizację projektu przez Wnioskodawcę zostaną udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Wnioskodawcę.

Faktury będą dotyczyć realizacji usług związanych z przygotowaniem i realizacją zadania w tym:

  • Nadzór Inwestorski,
  • Za wykonania robót budowlanych po wcześniejszym rozstrzygnięciu postępowania o udzieleniu zamówienia publicznego,
  • Wyposażenie (zakup środków trwałych),
  • Działania informacyjno-promocyjne.

Towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu nie służą i nie będą służyły w przyszłości żadnym czynnościom opodatkowanym.

Realizacja projektu będzie związana z wykonywaniem przez powiat zadań własnych związanych z pomocą społeczną na podstawie przepisów:

  • ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (tj. Dz.U.2017 poz. 1769),
  • ustawa z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tj. Dz.U. 2017 poz. 1868).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Powiat ma możliwość prawną obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z zamiarem realizacji zadania pod nazwą: ..

Stanowisko Wnioskodawcy:

W opinii Powiatu nie ma on prawnej możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od towarów i usług VAT w związku z zamiarem realizacji zadania pod nazwą: ...

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 cyt. ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Jak wynika z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza w myśl art. 15 ust. 2 ustawy obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w świetle art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji, których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2017 r., poz. 1868), powiat wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie powiatowym, powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie m.in. pomocy społecznej.

W rozpatrywanej sprawie Wnioskodawca planuje realizację projektu pn. .; Przedmiotem projektu będzie rozbudowa i doposażenie aktualnie istniejącego budynku DPS w pomieszczenia przeznaczone do działań aktywizacyjnych, rehabilitacyjnych, terapeutycznych, kulturalnych i społecznych. Wydatki poniesione na realizację projektu przez Wnioskodawcę zostaną udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Wnioskodawcę. Towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu nie służą i nie będą służyły w przyszłości żadnym czynnościom opodatkowanym. Realizacja projektu będzie związana z wykonywaniem przez powiat zadań własnych związanych z pomocą społeczną na podstawie przepisów ustawy o pomocy społecznej oraz ustawy o samorządzie powiatowym.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ jak wskazał Wnioskodawca towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu nie służą i nie będą służyły w przyszłości żadnym czynnościom opodatkowanym.

Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy zatem stwierdzić, że Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu dotyczącego rozbudowy budynku Domu Pomocy Społecznej w M. i stworzenie Strefy Aktywizacji i Rehabilitacji dla Mężczyzn Niepełnosprawnych Intelektualnie. Powyższe wynika z faktu, że efekty projektu powstałe w ramach realizacji projektu nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

W związku z powyższym, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od zakupów towarów i usług ponoszonymi w związku z realizacją tego projektu.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2017 r., poz. 1369 ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną. Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej