
Temat interpretacji
Naczelnik Świętokrzyskiego Urzędu Skarbowego w Kielcach uzupełniając odpowiedź udzieloną w dniu 16.08.2004 r., znak: RO/436/161/2004 dotyczącą opodatkowania dotacji przekazywanych w formie zaliczek na działalność dydaktyczną i naukowo-badawczą, w świetle ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535), na podstawie art. 14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zmianami) informuje:
Jeżeli podatnik w związku z konkretnym świadczeniem usług otrzymuje od innego podmiotu jakiekolwiek dofinansowanie stanowiące dopłatę do ceny usługi - stanowi ono obok ceny uzupełniający ją element podstawy opodatkowania z tytułu tego świadczenia.
Dopłata taka, związana bezpośrednio ze świadczeniem usług, w myśl art. 29 ust. 1 i 2 ustawy stanowi obrót podlegający opodatkowaniu wg stawki właściwej dla danej usługi.
Zgodnie z poz. 4 i 5 załącznika nr 4 do w/w ustawy o podatku od towarów i usług usługi dydaktyczne i naukowo-badawcze zostały zakwalifikowane jako usługi zwolnione od podatku.
Jeżeli więc otrzymana zaliczka na dotację jest bezpośrednio związana ze świadczonymi przez Jednostkę usługami dydaktycznymi i naukowo-badawczymi stanowiąc dopłatę do ceny tych usług, to w rozumieniu przepisu art. 29 ust. 1 i 2 ustawy jest obrotem podlegającym opodatkowaniu, lecz zgodnie z poz. 4 i 5 wymienionego załącznika do ustawy dotacja ta podlega zwolnieniu z VAT.
Jeżeli natomiast dotacja ta jest przekazana ogólnie na pokrycie kosztów działalności Jednostki, to w rozumieniu przepisu art. 29 ust. 1 i 2 ustawy nie stanowi obrotu podlegającego opodatkowaniu VAT.
