
Temat interpretacji
Pisemna informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie podatnika, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym, o której stanowi art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zmianami).
W dniu 14 grudnia 2004r. w kancelarii tut. Urzędu Skarbowego złożono wniosek Jednostki o udzielenie pisemnej informacji w zakresie interpretacji przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535) w sprawie wystawiania "refaktur".
Stan faktyczny przedstawiony we wniosku.
W dniu 3 grudnia 2004r. nieruchomość, która była dotychczas pod zarządem Jednostki X - została przekazana Państwowej Y. Jednak do wygaśnięcia ... Jednostka będzie mogła korzystać nieodpłatnie z pomieszczeń na podstawie "Umowy użyczenia" partycypując jedynie w kosztach eksploatacji w wysokości ok. 30% każdej otrzymanej faktury.
Wątpliwości Jednostki dotyczą wystawiania "refaktury" przez Państwową Y, która po wyliczeniu 30% wartości brutto faktury chce dodatkowo naliczyć 22% podatku VAT.
Zdaniem Jednostki należy wyliczyć 30 % wartości netto tych faktur, a następnie naliczyć 22% lub 7% podatku VAT zgodnie z oryginałem faktury.
Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu po przeanalizowaniu stanu faktycznego przedstawionego w piśmie wyjaśnia, co następuje.
Refakturowanie w znaczeniu potocznym rozumiane jest jako ponowienie czynności fakturowania, czyli ponowienie czynności dokumentowania sprzedaży, wykonanie tej czynności dokumentacyjnej na nowo.
Chociaż przepisy nowej ustawy o VAT oraz przepisy wykonawcze do niej nie definiują terminu "refakturowanie", to jednak w praktyce przyjmuje się, że z refakturowaniem mamy do czynienia, gdy występują następujące okoliczności:
§ przedmiotem refakturowania są usługi,
§ z usług nie korzysta podmiot (albo korzysta tylko w części), na którego wystawiana jest pierwotna faktura, lecz również podmiot trzeci (odbiorca finalny),
§ sprzedaż (a właściwie odsprzedaż) musi być dokonana po cenie zakupu, bez jakiejkolwiek marży narzuconej przez odsprzedającego,
§ podmiot, który dokonuje refakturowania wystawia na rzecz nabywcy fakturę (refakturę), z uwzględnieniem tej samej stawki podatku VAT (bądź też stosując
zwolnienie od podatku), która widnieje na fakturze pierwotnej, wystawionej przez usługodawcę,
§ w umowie między kontrahentami powinno być zastrzeżenie o odrębnym rozliczaniu (refakturowaniu) danego rodzaju czynności.
O refakturowaniu możemy mówić wyłącznie w przypadku, gdy dany podmiot otrzymujący fakturę z tytułu świadczonych usług (dostaw energii, usług telekomunikacyjnych itp.), wystawia fakturę (refakturę) na podmiot, który z tych usług faktycznie korzysta, przy zastosowaniu tej samej ceny i stawki podatku VAT, jaka istnieje na fakturze pierwotnej. Ceny netto jak i stawki VAT są więc w fakturach dokumentujących odprzedaż usług takie same jak w fakturze usługodawcy, a podatek należny jest równy podatkowi naliczonemu do części podlegającej odprzedaży. Należy więc w tym przypadku odwołać się do zapisu zawartego w art. 6.4 VI Dyrektywy VAT Rady UE, w myśl którego w przypadku, w którym podatnik działając we własnym imieniu, lecz na rachunek innej osoby, bierze udział w świadczeniu usług, uznaje się, że podatnik ten nabył i wyświadczył te usługi.
Zatem stanowisko Podatnika przedstawione we wniosku z dnia 14 grudnia 2004 r. jest prawidłowe.
Niniejsza informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego obowiązuje jedynie w przedstawionym stanie faktycznym oraz jest zgodna z obowiązującym stanem prawnym tylko w przypadku przedstawienia przez Stronę rzeczywistego stanu faktycznego sprawy.
