Działając na podstawie art.14a § 1, § 2 i § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa /Dz. U. Nr 137 poz. 926 z późn. zm./ w związku z ... - Interpretacja - P-1-443/159/04

Shutterstock
Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 16.12.2004, sygn. P-1-443/159/04, Trzeci Urząd Skarbowy w Lublinie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Działając na podstawie art.14a § 1, § 2 i § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa /Dz. U. Nr 137 poz. 926 z późn. zm./ w związku z art. 106, art. 120 ust. 4 i ust. 10 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54 poz. 535) oraz § 11 ust 1 i § 12 ust. 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 97 poz. 971) w odpowiedzi na zapytanie Spółki z dnia 19.11.2004r (bez znaku) informuję, że w przypadku podatnika wykonującego czynności polegające na dostawie towarów używanych, w tym także samochodów używanych spełniających warunki towaru używanego wg art. 120 ust. 1 pkt. 4 (przez towary używane rozumie się ruchome dobra materialne nadające się do dalszego użytku w ich aktualnym stanie lub po naprawie, inne niż określone w pkt. 1-3 oraz inne niż metale szlachetne lub kamienie szlachetne...) podstawą opodatkowania podatkiem jest marża stanowiąca różnicę między całkowitą kwotą, którą ma zapłacić nabywca towaru, a kwotą nabycia, pomniejszona o kwotę podatku".System opodatkowania, od marży dotyczy dostawy tych towarów używanych, które podatnik nabył od: 1) osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, niebędącej podatnikiem, o którym mowa w art. 15; 2) podatników, o których mowa w art. 15, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt. 2 lub art. 113;3)podatników, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana podatkiem zgodnie z ust. 4.

System opodatkowania o którym mowa wyżej ma charakter fakultatywny tzn. podatnik może podjąć decyzję o opodatkowaniu towarów używanych (w rozumieniu art. 120 ust. 1 pkt. 4 przy uwzględnieniu warunków o których mowa w art. 120 ust. 10) w systemie marży bądź na zasadach ogólnych.Dokumentem potwierdzającym dostawę opodatkowaną na zasadzie art. 120 ust. 4 jest faktura wystawiona zgodnie z § 12 ust. 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 97 poz. 971) tj. winna zawierać dane określone w § 12 ust. 1 pkt. 1-5 i 12 , oraz wyrazy "VAT marża". Podatnik nie może oddzielnie wykazywać na wystawianych przez siebie fakturach podatku od dostawy towarów, w przypadku gdy opodatkowaniu podlega marża (art. 120 ust. 16 ustawy). Faktura zawiera więc kwotę należności ogółem (brutto), której nie oznacza się jednak jako zwolnionej.Jednocześnie raz jeszcze należy podkreślić iż art.120 ust.4 ustawy z dnia 11 marca 2004r o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54 poz. 535) o którego możliwość zastosowania pyta Strona, jako artykułu dającego podstawę do odliczania podatku od towarów i usług należnego od wynagrodzenia komisanta, ma zastosowanie tylko w odniesieniu do towarów używanych zdefiniowanych art.120 ust.4 ustawy o VAT nabywanych uprzednio od podatników o których mowa w art.120 ust.10 ustawy o VAT. W stosunku do drugiej części zapytania, informuję, że Urząd Skarbowy będący w opisanym przez Stronę przypadku komitentem -jest zdaniem tut. Organu- traktowany w powyższym przypadku jako podatnik zgodnie z art. 15 ust. 6 cyt. ustawy o VAT, ze względu na realizację czynności wykonywanych na podstawie umowy cywilnoprawnej. W związku z faktem, iż komis traktowany jest jako dostawa towarów, a każda czynność wydania towaru pomiędzy stronami umowy podlega opodatkowaniu, dokumentowanie wygląda analogicznie jak przy zwykłej dostawie towarów. Komitent przekazując towar komisantowi wystawia fakturę VAT (o ile jest do tego uprawniony). Zgodnie z art. 106 w/w ustawy o VAT "podatnicy, o których mowa w art. 15, obowiązani są wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, ...". Jednakże na podstawie § 11 ust. 1 cyt. rozporządzenia Ministra Finansów z dn. 27 kwietnia 2004r. (w związku z art. 106 ust. 8 cyt. ustawy o VAT) faktury VAT wystawiają zarejestrowani jako czynni podatnicy VAT. Urząd jednak może posiadać status podatnika zwolnionego (art. 113 ust. 1 w/w ustawy o VAT) i w tym przypadku nie jest upoważniony do wystawiania faktur.

Ponadto złożone zapytanie nie określa czy powyższa dostawa towaru korzystała ze zwolnienia określonego w art. 43 ust 1 pkt 2 cyt. ustawy o VAT oraz statusu dostawcy (w związku z art. 113 ustawy o VAT), wobec czego nie można jednoznacznie określić czy w powyższym przypadku stanowisko wskazane przez Stronę w zapytaniu jest prawidłowe. Określenie statusu dostawcy oraz przedmiotu i formy opodatkowania leży w gestii tego dostawcy. Tutejszy Organ nie może rozstrzygać tego zagadnienia. Strona jako nabywca towaru może opodatkować towary używane w systemie marży przy spełnieniu warunków określonych w art. 120 ust. 4 i ust. 10 lub w przypadku gdy warunki te nie są spełnione na zasadach ogólnych.

Trzeci Urząd Skarbowy w Lublinie