
Temat interpretacji
W związku z art. 5 ust.1 oraz art. 8 ust. 2, art. 88 ust. 1 pkt 2 oraz art.88 ust. 3 pkt 3 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług / Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm./ po rozpatrzeniu wniosku o pisemną interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie opodatkowania dofinansowania wczasów z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, Naczelnik Drugiego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Kaliszu stwierdza, że stanowisko przedstawione przez Spółkęw w/w wniosku jest nieprawidłowe.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Kopalnia posiada zakładowy fundusz świadczeń socjalnych. Zgodnie z regulaminem środki Funduszu, przeznacza się m.in. na dofinansowanie wczasów we własnym (zakładowym) ośrodku wypoczynkowym oraz dofinansowanie wypoczynku dzieci i młodzieży organizowanego lub zakupionego przez Społkę .Dofinansowanie to polega na częściowej odpłatności pracownika za wczasy w ośrodku własnym a także na również częściowej odpłatności pracownika za zakupione przez Spółkę kolonie i obozy dzieci i młodzieży (resztę pokrywa fundusz socjalny).
W świetle postanowień regulaminu ZFŚS to pracownik otrzymuje dofinansowanie i jeżeli nie jest to świadczenie wolne od podatku to opłaca od tego dofinansowania podatek dochodowy. Środki zapłacone przez pracownika są ujmowane w księgach na zmniejszenie wydatków Funduszu socjalnego.
Przesłane pytania poruszają następujące zagadnienia:
- skutki podatkowe w zakresie podatku VAT wynikające z dofinansowania wypoczynku pracowników z ZFŚS realizowanego we własnym ośrodku wypoczynkowym podatnika,
- skutki podatkowe wynikajace z częściowego sfinansowania wypoczynku pracowników polegające na zakupie usługi wypoczynku przez podatnika, a następnie pobranie częściowej odpłatności. Przy czym zakup tych usług odbywa się zarówno na zasadach ogólnych jak i w systemie marży.
W przedstawionym stanowisku Spółka stwierdza, że:
1 Świadcząc usługi dla bezpośredniej korzyści turysty Kopalnia może wystawiać fakturę VAT marża, przy spełnieniu wymogów art. 119 ust. 3 ustawy. Jest to rozwiązanie słuszne, neutralne z punktu widzenia wpłat do budżetu. Ponieważ kopalnia realizuje ujemną marżę na sprzedaży tej usługi cały VAT zawarty w zakupionej usłudze nie będzie podlegał odliczeniu. Odpłatność pracownika i dofinansowanie nie będą w tej sytuacji obciążone dodatkowym podatkiem VAT. Nie powoduje to więc podwójnego naliczenia podatku w przypadku zakupu usługi na fakturę VAT marża od biura turystycznego (cały VAT naliczony wcześniej jest zawarty w cenie usługi w związku z czym nie podlega odliczeniu) co jak się wydaje jest zgodne z zapisami art. 2 ust. l i 2 I Dyrektywy Rady Unii Europejskiej wskazujących na neutralność podatku dla podatników.
2.Kupując usługi na zasadzie faktury VAT zwykłej od biura turystycznego, przy braku możliwości wystawienia faktury VAT marża na jej sprzedaż, Kopalnia winna mieć prawo do odliczenia podatku VAT jako podatku związanego ze sprzedażą opodatkowaną. Stosownie do postanowień art. 86 ust. 1 ustawy w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Analogiczne rozwiązanie winno być zastosowane przy świadczeniu usług własnego ośrodka wypoczynkowego.
3 W przypadku określonym w p. 2 dopłata z funduszu socjalnego będzie podlegała podatkowi VAT.
Po przeanalizowaniu powyższych pytań i stanowiska pytającego Naczelnik Drugiego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Kaliszu stwierdza, że przedstawione stanowisko jest nieprawidłowe i wyjaśnia.
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega zgodnie z art.5 ust.1 ustawy o VAT, między innymi, odpłatne świadczenie usług. Zgodnie z art. 8 ust.2 ustawy o VAT za odpłatne świadczenie usług uważa się również nieodpłatne świadczenie usług na rzecz pracowników, jeżeli nie są one związane z prowadzonym przedsiębiorstwem, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami. Dlatego też, podatnik wykonując czynności określone w zapytaniu musi się liczyć z następującymi konsekwencjami:
1/ Dofinansowanie wypoczynku realizowanego we własnym Ośrodku wypoczynkowym samo w sobie nie rodzi obowiązku podatkowego z tytułu VAT. Obowiązek ten powstanie dopiero z chwilą sprzedaży-świadczenia usługi przez ośrodek wypoczynkowy. Konstrukcja rozliczenia usługi świadczonej przez ośrodek wypoczynkowy prowadzi w efekcie do świadczenia usługi w części odpłatnej i w części nieodpłatnej. Z kolei skutkiem takiego rozliczenia będzie obowiązek opodatkowania przedmiotowej usługi podatkiem VAT poprzez wystawienie faktury zewnętrznej dla części odpłatnej i faktury wewnętrznej dla części nieodpłatnej.
2/ Zakup usług przez podatnika, a następnie ich odsprzedaż, niezależnie od formy opodatkowania tzn. na zasadach ogólnych lub na zasadach VAT-marża, przy założeniu, że nie wystąpi wartość dodana lub marża, będzie odbywać się na zasadach tzw. refakturowania. W przypadku zakupu i odsprzedaży usług za częściową odpłatnością na zasadach ogólnych rozliczenie podatku VAT będzie w części odpłatnej wiązało się z powstaniem obowiązku podatkowego na podstawie art.5 ust.1 ustawy o VAT. Natomiast w stosunku do części nieodpłatnej, / finansowanej przez ZFŚS /, powstanie obowiązku podatkowego będzie uzależnione od decyzji podatnika. I tak, jeśli podatnik dokona opodatkowania nieodpłatnej części usługi, zgodnie z art.88 ust.3 pkt 3 ustawy o VAT zachowa w konsekwencji prawo do odliczenia podatku naliczonego. W przeciwnym razie, podatnik nie rozpoznając obowiązku podatkowego od części nieodpłatnej, do czego ma prawo na podstawie art.8 ust.2 w związku z art. 88 ust.1 pkt 2 ustawy o VAT, traci w konsekwencji prawo do odliczenia podatku naliczonego. W przypadku zakupu usługi opodatkowanej na zasadzie VAT-marża, podatnik nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego ponieważ podatek ten nie wystąpi, a będzie miał prawo do udokumentowania odsprzedaży tej usługi, na zasadzie refakturowania, również fakturą VAT-marża, z tym że do części odpłatnej fakturą zewnętrzną, a do części nieodpłatnej fakturą wewnętrzną.
Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.
