POSTANOWIENIE - Interpretacja - PP2/443-113/05/KH/31338

Shutterstock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 11.05.2005, sygn. PP2/443-113/05/KH/31338, Małopolski Urząd Skarbowy

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Naczelnik Małopolskiego Urzędu Skarbowego, działając na podstawie art. 14 § 1, § 3, § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60), w odpowiedzi na wniosek Strony nr (...) z dnia 18.03.2005 r., (doręczony w dniu 06.04.2005 r.), uzupełniony w dniu 28.04.2005 r. pismem znak: (...) w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług,

stwierdza,
że przedstawione we wniosku stanowisko jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

Spółka dokonuje zakupów surowców z krajów Unii Europejskiej, które traktowane są jako wewnątrzwspólnotowe nabycia towarów. W niektórych przypadkach, zgodnie z umowami lub ogólnymi warunkami współpracy, Podatnik otrzymuje z tytułu osiągnięcia określonego ilościowo pułapu zakupów w umownym okresie rabaty, zwane przez dostawcę rabatami ilościowymi. Rabaty te ustalane są procentowo w stosunku do wartości zakupów za określone przedziały czasu, np. kwartały. Na udokumentowanie powyższych rabatów dostawca wystawia "credit note", czyli odpowiednik faktury korygującej, w świetle polskich przepisów. Zdaniem Spółki, otrzymanie powyższego rabatu winno korygować wykazany wcześniej podatek należny i naliczony z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego. Korekta odbyć winna się w miesiącu, w którym dostawca wystawił "credit notę". Podstawa opodatkowania winna być przeliczona na złotówki, według kursu z dnia wystawienia. Powyższe wynika wprost z brzmienia art. 31 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług.

Naczelnik tutejszego Urzędu potwierdza stanowisko przedstawione w omawianej sprawie. Jak wynika z treści pisma, wypłacona kwota w oparciu o "credit note" dotyczy określonych dostaw, zrealizowanych przez kontrahenta unijnego na rzecz Spółki. Przyznana kwota na podstawie dokumentu "credit note" powinna być traktowana jako opust, o którym mowa w art. 31 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), ponieważ ma bezpośredni wpływ na wartość tej dostawy i w efekcie prowadzi do obniżenia wartości (ceny) nabycia wewnątrzwspólnotowego.

Spółka, otrzymująca "credit-note", pełniącą w tym przypadku rolę faktury korygującej, winna udokumentować tę czynność fakturą wewnętrzną, wystawioną zgodnie z art. 106 ust. 7 ustawy. Z dyspozycji § 28 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 971) wynika, że do faktur wewnętrznych (również wystawianych w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia) stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące wystawiania faktur korygujących. Oznacza to więc, że znajdzie tu odpowiednie zastosowanie regulacja określona w § 19 ust. 1 powołanego rozporządzenia. Jeśli więc po wystawieniu faktury dokumentującej wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów (oraz wystawieniu faktury wewnętrznej) zaistniała podstawa do skorygowania transakcji z tytułu udzielonego rabatu, nabywca takiej faktury winien wystawić wewnętrzną fakturę korygującą.

Skorygowania nabycia wewnątrzwspólnotowego (zarówno po stronie podatku należnego, jak i naliczonego) należy dokonać w miesiącu otrzymania faktury korygującej od kontrahenta unijnego. Okres korekty można również powiązać z datą wystawienia faktury (noty) korygującej kontrahenta, stosownie do regulacji wynikającej z dyspozycji art. 20 ust. 6, 7 ustawy, który obowiązek podatkowy z tytułu dokonywanych nabyć w handlu wewnątrzwspólnotowym wiąże z datą wystawienia faktury kontrahenta unijnego.

Natomiast przeliczenie kwot wyrażonych w walutach obcych, w związku z korektami, powinno odbywać się na podstawie bieżącego kursu średniego waluty obcej ogłoszonego przez NBP z dnia wystawienia pierwotnych faktur wewnętrznych, zgodnie z § 37 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.).

Tytułem wyjaśnienia Naczelnik tutejszego Urzędu informuje, że celem wezwania o uzupełnienie wniosku nie było oczekiwanie od Podatnika przedstawienia interpretacji w przedmiotowej sprawie, lecz rozszerzenie informacji dotyczącej stanu faktycznego. Niejednoznacznie opisany stan faktyczny może być przyczyną przedstawienia niewłaściwej oceny prawnej w danej sprawie.

W świetle powyższych ustaleń, Naczelnik tutejszego Urzędu Skarbowego potwierdza stanowisko Wnioskodawcy, orzekając jak w sentencji postanowienia.

Powyższa interpretacja:
- dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę, traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących;
- nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe dla Wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej.

Pouczenie:

Na powyższe postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie za pośrednictwem Naczelnika Małopolskiego Urzędu Skarbowego w Krakowie, w terminie 7 dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia.

Małopolski Urząd Skarbowy