Interpretacja indywidualna - Interpretacja - null

Shutterstock
Interpretacja indywidualna - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

31 marca 2025 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania uzyskiwanych przychodów z tytułu świadczonych usług w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%. Wniosek został uzupełniony 6 i 26 maja 2025 r. (daty wpływu). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Pan A.A prowadząc od czerwca 2006 r. jednoosobową działalność gospodarczą pod nazwą X, numer NIP: (...), jest polskim rezydentem podatkowym. Zgodnie z Centralną Ewidencją i Informacją o Działalności Gospodarczej (CEIDG) prowadzi Pan przeważającą działalność gospodarcza pod kodem PKD2025 - 74.99.Z Wszelka pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana.

Świadczy Pan na podstawie umowy B2B usługi (dalej: Umowa) na rzecz polskiej spółki, która oferuje usługi takie jak (...). Spółka oferuję również szkolenia i wsparcie, a także narzędzia IT wspomagające zarządzanie projektami (dalej: Zleceniodawca).

Całościowo, działania Zleceniodawcy zmierzają do przekształcenia wyzwań technicznych w sukces finansowy jego klientów.

W ramach Umowy, zobowiązał się Pan do świadczenia kompleksowych usług obejmujących różnorodne aspekty, w których wymienić można następujące czynności:

1.Kwantyfikacja roszczeń/zmian pod względem finansowym i czasowym.

2.Doradztwo w doborze alternatywnych projektów, rozwiązań technicznych, technologicznych i organizacyjnych w celu optymalizacji wyniku finansowego.

3.Konsultacje techniczne w zakresie użycia odpowiednich usług oraz materiałów pod względem ich optymalnego zastosowania.

4.Wycena projektów/kosztorysowanie.

5.Kontaktowanie się z potencjalnymi kontrahentami w celu przedstawienia oferty zleceniodawcy.

6.Wyszukiwaniu potencjalnych klientów według przedstawionych przez zleceniodawcę kryteriów

(dalej, łącznie: Usługa).

Powyższe czynności całościowo stanowią Usługę, która wymaga zaawansowanych i specjalistycznych umiejętności. Z racji tego, że przedmiot Usługi jest szeroki i obejmuje wiele czynności na rzecz Zleceniodawcy, Pan jako główny (przeważający) przedmiot działalności gospodarczej wybrał kod PKD 74.99.Z. Pana zdaniem, wybranie tego kodu było i jest zasadne z uwagi na to, że mogą się w nim zawierać takie czynności jak:

pośrednictwo w interesach, tj. organizowanie zaopatrzenia lub sprzedaży dla podmiotów gospodarczych,

pozostałe doradztwo techniczne,

działalność ekonomistów (...) w zakresie projektów (...),

działalność rzeczoznawczą inną niż w zakresie nieruchomości i ubezpieczeń.

Podsumowując, zawierają się w tym czynności związane z pośrednictwem pomiędzy Zleceniodawcą a potencjalnym kontrahentem, wyceną, opracowywaniem kosztorysów oraz doradztwem technicznym w celu optymalizacji kosztów projektu.

Nie uczestniczy Pan w procesie decyzyjnym, tj. nie podejmuje strategicznych/zarządczych decyzji w imieniu Zleceniodawcy, nie zawiera w jego imieniu umów, wykonuje jedynie usługi pośrednictwa komercyjnego, wyceny i doradztwa.

Zbierając w całość ww. czynności, świadczy Pan Usługę polegającą w pierwszej kolejności na kontakcie z potencjalnymi klientami Zleceniodawcy, którzy są podmiotami realizującymi projekty infrastrukturalne, jak również projekty z innych branż ((...)).

Następnie na podstawie zebranych danych przeprowadza Pan szereg specjalistycznych czynności, tj. np. analizy techniczne i/lub technologiczne, wyceny, kwantyfikacje roszczeń, kosztorysowanie. Kolejnym krokiem jest przedstawienie wyniku swoich prac właściwym osobom decyzyjnym klienta lub do Zleceniodawcy celem podjęcia przez niego dalszych, wiążących decyzji. Czynności wykonywane przez Pan mają charakter analityczny i nie polegają na doradzaniu strategicznym czy też zarządczym, a jedynie na dostarczeniu osobom decyzyjnym zagregowanych danych w postaci opisanych powyżej analiz/wycen.

Zaczął Pan korzystać ze zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych począwszy od 2021 r. (z przerwą na podatek liniowy w 2023 r.). Ponadto, oświadcza Pan, że:

1.w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej prowadzi ewidencję przychodów,

2.oświadczenie o wyborze formy opodatkowania w formie ryczałtu zostało złożone właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego,

3.pierwszy przychód z działalności gospodarczej osiągnął w pierwszym miesiącu po założeniu działalności (uzyskaniu wpisu w CEIDG),

4.nie świadczy usług na rzecz byłego pracodawcy,

5.nie jest podmiotem opłacającym podatek w formie karty podatkowej,

6.nie korzysta z okresowego zwolnienia z podatku dochodowego,

7.nie prowadzi apteki, nie sprzedaje ani nie kupuje wartości dewizowych oraz nie handluje częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych,

8.nie wytwarza również wyrobów opodatkowanych podatkiem akcyzowym,

9.w żadnym z lat podatkowych, w których korzystał, korzysta i zamierza korzystać z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych nie uzyskał przychodu powyżej 2 mln EUR,

10. nie uzyskuje innych przychodów niż te osiągane w ramach działalności gospodarczej,

11. prowadzi ewidencję w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności, przy czym osiąga on jedynie jeden rodzaj przychodów z tytułu świadczenia usług opisanych w stanie faktycznym wniosku, tj. z działalności gospodarczej; gdyby w przyszłości osiągał przychody z różnego rodzaju działalności, będzie prowadził oddzielną ewidencję dla każdego z nich.

Uzupełnienie wniosku

Opis świadczonych usług.

1. Kwantyfikacja roszczeń/zmian pod względem finansowym i czasowym.

Czynności te polegają na opracowaniu danych dla klienta, wykazujących wpływ finansowy i/lub czasowy dla zaistniałych okoliczności opóźniających/utrudniających podczas procesu inwestycyjnego. Czynności te dotyczą określenia wpływu finansowego i/lub czasowego na inwestycję. Zakres czynności jest następujący:

·zebranie danych,

·weryfikacja danych pod kątem formalnej możliwości wprowadzenia zmian/roszczeń,

·przeprowadzenie analiz (w tym obejmujących kilka różnych wariantów) finansowych i/lub czasowych dla zmian/roszczeń,

·prezentacja otrzymanych wyników klientowi, ze szczegółowym uzasadnieniem dla każdego z wariantów analizy (obejmujących również ryzyka),

·po podjęciu wiążącej decyzji przez klienta odnośnie dalszego sposobu działania, przygotowanie ostatecznej wersji dokumentów.

Efektem czynności jest przedstawienie klientowi możliwego do uzyskania wyniku finansowego i/lub czasowego wynikającego ze zmiany/roszczenia, popartego stosownym opracowaniem, które może zostać przedłożone przez klienta do zleceniodawcy danego zadania inwestycyjnego.

2. Doradztwo w doborze alternatywnych projektów, rozwiązań technicznych, technologicznych i organizacyjnych w celu optymalizacji wyniku finansowego.

Czynności te polegają na opracowaniu danych dla klienta, w zakresie możliwości zastosowania alternatywnych projektów, rozwiązań technicznych, technologicznych i organizacyjnych w celu optymalizacji wyniku finansowego procesu inwestycyjnego. Czynności te dotyczą określenia możliwego polepszenia wyniku finansowego inwestycji, z uwagi na zastosowanie alternatywnych rozwiązań. Zakres czynności jest następujący:

·zebranie danych odnośnie zastosowanych przez klienta rozwiązań dla inwestycji,

·weryfikacja danych,

·przeprowadzenie analiz pod kątem możliwości zastosowania rozwiązań alternatywnych oraz ich wpływu finansowego na inwestycję,

·prezentacja wyników analiz klientowi,

·po podjęciu wiążącej decyzji przez klienta odnośnie dalszego sposobu działania, przygotowanie niezbędnych dokumentów do wprowadzenia rozwiązania alternatywnego na inwestycję.

Efektem czynności jest możliwość polepszenia wyniku finansowego klienta wskutek wprowadzenia rozwiązania alternatywnego na inwestycję.

3. Konsultacje techniczne w zakresie użycia odpowiednich usług oraz materiałów pod względem ich optymalnego zastosowania.

Czynności te polegają na weryfikacji możliwości zastosowania konkretnych usług oraz materiałów na inwestycji. Czynności te dotyczą określenia możliwości użycia lub weryfikacji już zastosowanych usług oraz materiałów, w kontekście ich przydatności dla celu do jakiego mają zostać użyte, m.in. pod kątem ich trwałości w odniesieniu do wymagań technicznych stawianych przez klienta, a wynikających z umowy zawartej pomiędzy klientem a inwestorem zadania inwestycyjnego… Zakres czynności jest następujący:

·zebranie danych odnośnie możliwości użycia lub weryfikacja już zastosowanych usług oraz materiałów na inwestycji,

·weryfikacja danych,

·przeprowadzenie analiz dla usług i materiałów pod kątem jak najbardziej efektywnego ich wykorzystania na inwestycji,

·prezentacja wyników analiz klientowi.

Efektem czynności jest możliwość zastosowania optymalnego rozwiązania w zakresie usług i materiałów dla inwestycji w przypadku pozytywnej decyzji klienta.

4. Wycena projektów/kosztorysowanie.

Czynności te polegają na opracowaniu wycen/kosztorysów dla rozwiązań projektowych klienta. Czynności te dotyczą określenia wpływu finansowego na inwestycję dla rozwiązań projektowych. Zakres czynności jest następujący:

·zebranie danych,

·weryfikacja danych pod kątem możliwości sporządzenia kosztorysu/wyceny,

·ewentualne opracowanie/uszczegółowienie danych niezbędnych do opracowania kosztorysu /wyceny,

·sporządzenia kosztorysu/wyceny (w tym obejmujących kilka różnych wariantów wycen w zależności od przyjętej metodologii wyceny),

·prezentacja otrzymanych wyników klientowi, z szczegółowym uzasadnieniem dla każdego z wariantów z uwzględnieniem ryzyka związanego z wyborem danego wariantu,

·po podjęciu wiążącej decyzji przez klienta odnośnie dalszego sposobu działania, przygotowanie ostatecznej wersji dokumentów.

Efektem czynności jest określenie możliwego wpływu finansowego na inwestycję dla rozwiązań projektowych klienta.

5. Kontaktowanie się z potencjalnymi kontrahentami w celu przedstawienia oferty zleceniodawcy.

Czynności te polegają na wyszukiwaniu i kontaktowaniu się z potencjalnymi kontrahentami w celu przedstawienia jak najlepszych ofert dla klienta. Czynności te dotyczą pozyskania kontrahentów, którzy mogliby realizować roboty wynikające z projektów, zmian/roszczeń, alternatywnych projektów, rozwiązań technicznych, technologicznych i organizacyjnych na potrzeby inwestycji.

Zakres czynności jest następujący:

·weryfikacja rynku pod kątem wymaganych usług/prac/materiałów,

·kontakt z potencjalnymi kontrahentami w celu przedstawienia oferty dla klienta,

·weryfikacja otrzymanych ofert od potencjalnych kontrahentów,

·prezentacja otrzymanych ofert klientowi,

·po podjęciu wiążącej decyzji przez klienta odnośnie dalszego sposobu działania, ewentualny kontakt z potencjalnymi kontrahentami w celu organizacji spotkania z klientem.

Efektem czynności jest pozyskanie kontrahentów, którzy mogliby realizować roboty wynikające z projektów, zmian/roszczeń, alternatywnych projektów, rozwiązań technicznych, technologicznych i organizacyjnych na potrzeby inwestycji.

6. Wyszukiwanie potencjalnych klientów według przedstawionych przez zleceniodawcę kryteriów.

Czynności te polegają na wyszukiwaniu potencjalnych klientów według przedstawionych przez zleceniodawcę kryteriów. Czynności te dotyczą rozpoznania rynku w oparciu o uzyskane od klienta wytyczne. Zakres czynności jest następujący:

·weryfikacja kryteriów klienta,

·weryfikacja rynku pod kątem wymagań klienta,

·ewentualny kontakt z potencjalnymi klientami,

·przedstawienie wyników weryfikacji rynku klientowi.

Efektem czynności jest znalezienie podmiotu dla odbioru usług świadczonych przez klienta (zleceniodawcę).

Pana zdaniem, wykonywane przez niego czynności najprawdopodobniej podlegać będą pod kod PKWiU z działu 74 sekcji M – Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, tj. 74.90.12.0 – usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń.

Dodatkowe wyjaśnienia:

Pana zdaniem, obowiązek wyczerpującego przedstawienia stanu faktycznego, wnikający z art. 14b § 3 Ordynacji Podatkowej, nie obejmuje obowiązku wskazania symbolu PKWiU w odniesieni do czynności opisanych we wniosku. Potwierdzenie tego znaleźć można chociażby w wyroku NSA z 26 stycznia 2024 r. (II FSK 487/23), w którym stwierdził, iż:

Zarzuty skargi kasacyjnej należy uznać za niezasadne, gdyż jak słusznie uznał Sąd pierwszej instancji, organ interpretacyjny nie mógł w realiach stanu faktycznego zaprezentowanego przez stronę żądać uzupełnienia wniosku o podanie symbolów PKWiU, do jakich należy zakwalifikować usługi świadczone przez Skarżącą w ramach działalności gospodarczej. W szczególności nie można uznać, aby wymóg kwalifikacji poszczególnych usług do właściwego grupowania PKWiU był elementem stanu faktycznego, do prezentacji którego zobowiązana jest osoba ubiegającą się o wydanie interpretacji indywidualnej. W ocenie Naczelnego Sądu Administracyjnego DKIS nadmierne znaczenie przypisuje konieczności kwalifikowania w ramach opisu stanu faktycznego poszczególnych czynności wykonywanych przez Skarżącą do określonego grupowania PKWiU. Istota sprawy nie polegała na konieczności przyporządkowania świadczonych przez podatniczkę w ramach działalności gospodarczej usług do określonego grupowania PKWiU jako okoliczności faktycznej, lecz określenia konsekwencji prawnych w postaci tego, jaka będzie dla nich właściwa stawka podatku.

Głównym celem złożonego przez Pana wniosku było uzyskanie odpowiedzi na pytanie:

Czy do opisanej w stanie faktycznym Usługi właściwym będzie zastosowanie stawki ryczałtu 8,5% w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. (a) ustawy RPIT?

Jednoznaczna odpowiedź na powyższe pytanie jest możliwa jedynie po dokonaniu wykładni całego art. 12 ust. 1 RPIT. Zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji Podatkowej:

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wydaje, w indywidualnej sprawie zainteresowanego, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Tym samym, dokonanie wykładni art. 12 ust. 1 RPIT, w tym sklasyfikowanie usług do właściwego kodu PKWiU (będącego w danym przypadku częścią normy prawnopodatkowej), pozostaje obowiązkiem Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej.

Podsumowując, nie może Pan jednoznacznie stwierdzić pod jaki siedmiocyfrowy symbol PKWiU powinna zostać zaklasyfikowana Usługa. Niemniej jednak, Pana zdaniem, najbliższy temu jest kod PKWiU 74.90.12.0 – usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń, co też przedstawione i uargumentowane zostało w stanowisku własnym.

Umowa ze spółką nie ma charakteru umowy o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktu menedżerskiego lub umowy o podobnym charakterze.

Istota kontraktu menedżerskiego, umowy o zarządzanie przedsiębiorstwem lub umowy o

charakterze podobnym została przedstawiona m.in. w piśmie z 18 lipca 2012 r. Izby Skarbowej w Warszawie nr IPPB1/415-493/12-3/IF, w którym organ wskazał, że:

Istotą kontraktu menedżerskiego, czy umów o zarządzanie przedsiębiorstwem lub umów o podobnym charakterze, zawieranych pomiędzy przedsiębiorcą zlecającym zarząd, a samodzielnym podmiotem – zarządcą jest zarządzanie przez ten ostatni podmiot tymże (cudzym) przedsiębiorstwem, na rzecz i w interesie przedsiębiorcy, na jego rachunek i ryzyko.

Nie zarządza Pan spółką w sposób dający mu możliwość samodzielnego prowadzenia jej spraw, na jej rzecz i w jej interesie oraz na jej rachunek i ryzyko, a tym samym umowa ze spółką nie ma charakteru umowy o zarządzenie przedsiębiorstwem, kontraktu menedżerskiego lub umowy o podobnym charakterze.

Świadczenie usług, o których mowa we wniosku, nie następuje na rzecz podmiotu powiązanego w rozumieniu art. 23m ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Nie jest Pan wspólnikiem/współwłaścicielem/udziałowcem spółki, na rzecz której świadczy usługi.

Spółka na rzecz, której Pan świadczy usługi jest Spółką Jawną. Nie pełni i nie będzie pełnić funkcji w zarządzie spółki. Czynności wykonywane są jedynie na rzecz jednej spółki.

Pytanie

Czy do opisanych w stanie faktycznym Usług właściwym będzie zastosowanie stawki ryczałtu 8,5% w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. (a) ustawy RPIT?

Pana stanowisko w sprawie

W art. 12 ust. 1 RPIT zostały określone stawki podatkowe mające zastosowanie do poszczególnych kategorii działalności opodatkowanych ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Każda z tych kategorii jest opisana definicją legalną, bądź jest do niej przypisany kod PKWiU. Jak zostało wskazane w stanie faktycznym, świadczy Pan wyspecjalizowaną Usługę (stanowiące sumę różnych elementów składowych), które skupiają się na pozyskiwaniu kontrahentów, analizach technicznych i/lub technologicznych, wycenach, kwantyfikacji roszczeń, jak również kosztorysowaniu. W związku z powyższym uznał Pan, że właściwym przeważającym kodem jego działalności gospodarczej, będzie PKD 2025 – 74.99.Z „Wszelka pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana.” Stoi Pan na stanowisku, że wybranie tego kodu było właściwe z uwagi na to, że mogą się w nim zawierać takie czynności jak:

·pośrednictwo w interesach to jest organizowanie zaopatrzenia lub sprzedaży dla podmiotów gospodarczych,

·pozostałe doradztwo techniczne,

·działalność ekonomistów (...) w zakresie projektów (...),

·działalność rzeczoznawczą inną niż w zakresie nieruchomości i ubezpieczeń.

Pana zdaniem, odnosząc kody PKD 2025 do klasyfikacji PKWiU 2015, odpowiednikiem kodu PKD 74.99.Z w ramach klasyfikacji PKWiU jest sekcja M – Usługi Profesjonalne, Naukowe i Techniczne, dział 74 – Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, w ramach którego występuje taki kod jak 74.90.12 – usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń. Warto w tym miejscu zaznaczyć, że wprowadzenie PKD 2025 miało na celu dostosowanie jej do aktualnych realiów gospodarczych oraz zgodności z międzynarodowymi standardami. W toku tych zmian, dotychczasowa sekcja M stała się sekcją N – „Działalność profesjonalna, naukowa i techniczna” (działy 69-75), a klasa 74.90 „Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana” (PKD 2007), została rozdzielona na dwie klasy 74.91 „Pośrednictwo w obrocie patentami i działalność marketingowa w tym zakresie” oraz 74.99 „Wszelka pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana”(PKD 2025). Tym samym, Pana zdaniem, wnioskowanie jakoby kod PKWiU 74.90.12, jest właściwy dla kodu PKD 74.99.Z. jest zasadne również z uwagi na jego pierwotne pochodzenie, które wprost wynika z kodu PKD 2007 – 74.90. Istotne jest również to, że kody PKD stanowią określenie rodzaju prowadzonej działalności gospodarczej, natomiast kody PKWiU odnoszą się do konkretnych czynności, tj. świadczenia usług, które w tej działalności gospodarczej się zawierają.

Przechodząc do analizy art. 12 ustawy RPIT należy, Pana zdaniem, dokonać analizy negatywnej, tj. uzyskać odpowiedź przeczącą w zakresie możliwości zakwalifikowania swojej działalności, w tym przypadku Usług, do konkretnego punktu i litery z ust. 1 ww. artykułu. Wówczas można osiągnąć pewność, że wybrany finalnie punkt i/lub litera z art. 12 ust. 1 ustawy RPIT wskaże poprawną stawkę opodatkowania ryczałtem.

Zaczynając od art. 12 ust. 1 ustawy RPIT, Pana zdaniem, nie świadczy on usług opisanych w tym punkcie, tj. nie osiąga on przychodów w zakresie wolnych zawodów (17%). Przez wolne zawody rozumie się, zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy RPIT, pozarolniczą działalność gospodarczą wykonywaną osobiście przez tłumaczy, adwokatów, notariuszy, radców prawnych, biegłych rewidentów, księgowych, agentów ubezpieczeniowych, agentów oferujących ubezpieczenia uzupełniające, brokerów reasekuracyjnych, brokerów ubezpieczeniowych, doradców podatkowych, doradców restrukturyzacyjnych, maklerów papierów wartościowych, doradców inwestycyjnych, agentów firm inwestycyjnych oraz rzeczników patentowych, z tym że za osobiste wykonywanie wolnego zawodu uważa się wykonywanie działalności bez zatrudniania na podstawie umów o pracę, umów zlecenia, umów o dzieło oraz innych umów o podobnym charakterze osób, które wykonują czynności związane z istotą danego zawodu.

Nie jest Pan przedstawicielem żadnego z ww. zawodów ani nie wykonuje czynności związanych z istotą ww. zawodów. Rolą Pan nie jest podejmowanie strategicznych decyzji, nie jest też nią doradztwo strategiczne w zakresie kierunkowych i systemowych decyzji odnośnie strategii danego przedsiębiorstwa, ma Pan za zadanie jedynie analizować dane, dokonywać obliczeń, wycen, analiz ryzyka i przedstawiać je osobom decyzyjnym w zagregowanej formie, jak również prowadzi Pan pośrednictwo handlowe pomiędzy Zleceniodawcą a potencjalnymi kontrahentami.

Nie świadczy i nie osiąga przychodów z usług wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy RPIT (15%), tj.:

a)reprodukcji komputerowych nośników informacji (PKWiU 18.20.30.0);

b)pośrednictwa w sprzedaży motocykli oraz części i akcesoriów do nich (PKWiU 45.40.40.0);

c)pośrednictwa w sprzedaży hurtowej (PKWiU grupa 46.1);

d)magazynowania i przechowywania cieczy i gazów (PKWiU 52.10.12.0), magazynowania i przechowywania towarów w strefach wolnocłowych (PKWiU ex 52.10.19.0), parkingowych (PKWiU 52.21.24.0), obsługi centrali wzywania radio-taxi (PKWiU ex 52.21.29.0), pilotowania na wodach morskich i przybrzeżnych (PKWiU ex 52.22.13.0), pilotowania na wodach śródlądowych (PKWiU ex 52.22.14.0);

e) licencyjnych związanych z:

-nabywaniem praw do książek, broszur, ulotek, map itp. (PKWiU 58.11.60.0),

-nabywaniem praw do korzystania z wykazów i list (np. adresowych, telefonicznych) (PKWiU 58.12.30.0),

-nabywaniem praw do czasopism i pozostałych periodyków (PKWiU 58.14.40.0),

-nabywaniem praw do pozostałych wyrobów drukowanych (PKWiU 58.19.30.0),

-nabywaniem praw do korzystania z gier komputerowych (PKWiU 58.21.40.0),

-nabywaniem praw do korzystania z programów komputerowych (PKWiU 58.29.50.0)

f) związanych ze sprzedażą miejsca reklamowego w wykazach i listach (np. adresowych, telefonicznych) (PKWiU 58.12.40.0);

g) związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60);

h) przetwarzania danych (PKWiU ex 63.11.1), przesyłania strumieni wideo przez Internet (PKWiU 59.11.25.0), przesyłania strumieni audio przez Internet (PKWiU 59.20.36.0), agencji informacyjnych (PKWiU 63.91.1) oraz pozostałych w zakresie informacji, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 63.99);

i) finansowych i ubezpieczeniowych (PKWiU sekcja K), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów;

j) związanych z obsługą nieruchomości, świadczonych na zlecenie (PKWiU 68.3);

k) prawnych, rachunkowo-księgowych i doradztwa podatkowego (PKWiU dział 69), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów;

l) firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów – w tym zakresie, kluczowe jest to, że wymienione w literze (l) usługi doradztwa odnoszą się tylko do usług doradztwa związanych z zarządzaniem; symbol „ex” oznacza, że w ramach grupowania 70 opodatkowana stawką 15% będą podlegać tylko te usługi, natomiast pozostałe doradztwo, tj. nie związane z zarządzeniem, będzie podlegać stawce 8,5%. Nie świadczy Pan usług doradztwa związanych z zarządzaniem, tym samym, to grupowanie nie jest dla niego właściwe;

ł) reklamowych; usług badania rynku i opinii publicznej (PKWiU dział 73);

m) fotograficznych (PKWiU 74.2);

n) tłumaczeń pisemnych i ustnych (PKWiU 74.3), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów,

o) związanych z zatrudnieniem (PKWiU dział 78);

p) przez organizatorów turystyki, pośredników i agentów turystycznych oraz pozostałych usług rezerwacji i usług z nią związanych (PKWiU dział 79);

q) detektywistycznych i ochroniarskich (PKWiU dział 80), z wyjątkiem robót związanych z instalowaniem systemów przeciwpożarowych i przeciwwłamaniowych z późniejszym monitoringiem,

r) obsługi nieruchomości wykonywanych na zlecenie, polegających m.in. na utrzymaniu porządku w budynkach, kontroli systemów ogrzewania, wentylacji, klimatyzacji, wykonywaniu drobnych napraw (PKWiU 81.10.10.0), dezynfekcji i tępienia szkodników (PKWiU 81.29.11.0), związanych ze wspomaganiem prowadzenia działalności gospodarczej, gdzie indziej niesklasyfikowane (PKWiU 82.9), centrów telefonicznych (call center) (PKWiU 82.20.10.0), powielania (PKWiU 82.19.11.0), związanych z organizowaniem kongresów, targów i wystaw (PKWiU 82.30);

s) w zakresie pomocy społecznej bez zakwaterowania (PKWiU ex dział 88), z wyłączeniem usług pomocy społecznej bez zakwaterowania w zakresie odwiedzania i pomocy domowej świadczonych osobom niepełnosprawnym (PKWiU 88.10.14), usług pomocy społecznej bez zakwaterowania w zakresie opieki dziennej świadczonych osobom dorosłym niepełnosprawnym (PKWiU 88.10.15), usług pomocy społecznej bez zakwaterowania w zakresie opieki dziennej nad dziećmi, z wyłączeniem opieki nad dziećmi niepełnosprawnymi (PKWiU 88.91.11), usług pomocy społecznej bez zakwaterowania w zakresie opieki dziennej nad dziećmi i młodzieżą niepełnosprawną (PKWiU 88.91.12), usług pomocy społecznej bez zakwaterowania świadczonych przez opiekunki do dzieci (PKWiU 88.91.13), pozostałych usług pomocy społecznej bez zakwaterowania, gdzie indziej niesklasyfikowane (PKWiU 88.99.19);

t) kulturalnych i rozrywkowych (PKWiU dział 90); z) związanych ze sportem, rozrywką i rekreacją

(PKWiU dział 93).

Żadna z powyższych usług nie jest zbliżona zakresem do przedmiotu Pana Usługi.

Nie świadczy Pan i nie osiąga przychodów z usług wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 2a ustawy RPIT (14%), tj.:

a) w zakresie opieki zdrowotnej (PKWiU dział 86) – nie świadczy Pan usług w zakresie opieki zdrowotnej;

b) architektonicznych i inżynierskich; usług badań i analiz technicznych (PKWiU dział 71):

• nie świadczy Pan usług w zakresie projektowania budynków mieszkalnych i niemieszkalnych;

• nie świadczy Pan usług doradztwa technicznego w rozumieniu tego działu PKWiU, tj. nie świadczy usługi doradcze pod kątem optymalizacji finansowej przedsięwzięć infrastrukturalnych (i innych wymienionych w stanie faktycznym), nie są to jednak usługi doradztwa technicznego dotyczące zasad i metod inżynierskich, nie wykonuje analiz, badań i przeglądów (np. instalacji elektrycznej), nie wydaje opinii rzeczoznawczych w zakresie stanu technicznego instalacji, budynków czy budowli, nie wykonuje również badań technicznych uszkodzonego systemu inżynieryjnego lub konstrukcji celem określenia jego przyczyn, nie realizuję usług nadzoru budowlanego, nie sporządza wniosku o uzyskanie zezwoleń środowiskowych;

• nie świadczy Pan usług związanych z projektowaniem technicznym;

• nie świadczy Pan usług w zakresie geodezji, geologii czy geofizyki itp.;

c) w zakresie specjalistycznego projektowania (PKWiU 74.1) – nie świadczy Pan usług w zakresie tworzenia wzorów, tkanin, grafik, dekoracji, projektowania przemysłowego itp.

Nie świadczy Pan i nie osiąga przychodów z usług wymienionych w art. ust. 1 pkt 2b ustawy RPIT (12%), gdyż opisane tam usługi dotyczą branży IT, a nie świadczy w żadnym zakresie usług programistycznych/informatycznych.

Nie świadczy i nie osiąga przychodów z usług wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 3 ustawy RPIT (10%), tj. w zakresie kupna i sprzedaży nieruchomości na własny rachunek, z uwagi na fakt, że nie znajduje się to w zakresie Pana Usług.

Nie świadczy i nie osiąga Pan przychodów z usług wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 4 ustawy RPIT (8,5%), tj.:

a) z tzw. „nieodpłatnych świadczeń”;

b) z najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy oraz z innych umów o podobnym charakterze, składników majątku związanych z działalnością gospodarczą;

c) związanych z zakwaterowaniem (PKWiU dział 55);

d) wynajmu i obsługi nieruchomości własnych lub dzierżawionych (PKWiU 68.20.1);

e) w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych (PKWiU dział 72);

f) wynajmu i dzierżawy:

-samochodów osobowych i furgonetek, bez kierowcy (PKWiU 77.11.10.0);

-pozostałych pojazdów samochodowych (z wyłączeniem motocykli), bez kierowcy (PKWiU 77.12.1);

-środków transportu wodnego bez załogi (PKWiU 77.34.10.0);

-środków transportu lotniczego bez załogi (PKWiU 77.35.10.0);

-pojazdów szynowych (bez obsługi) (PKWiU 77.39.11.0);

-kontenerów (PKWiU 77.39.12.0);

-motocykli, przyczep kempingowych i samochodów z częścią mieszkalną, bez kierowcy (PKWiU 77.39.13.0);

-własności intelektualnej i podobnych produktów z wyłączeniem prac chronionych prawem autorskim (PKWiU 77.40);

g) pomocy społecznej z zakwaterowaniem (PKWiU dział 87).

Żadna z powyższych usług nie jest zbliżona zakresem do przedmiotu Pana Usługi.

Nie świadczy Pan i nie osiąga przychodów z usług wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 6 ustawy RPIT (5,5%), tj.:

a) z działalności wytwórczej, robót budowlanych lub w zakresie przewozów ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton;

b) prowizji uzyskanej z działalności handlowej w zakresie sprzedaży jednorazowych biletów komunikacji miejskiej, znaczków do biletów miesięcznych, znaczków pocztowych, żetonów i kart magnetycznych do automatów;

c) z odpłatnego zbycia świadectw pochodzenia;

Żadna z powyższych usług nie jest zbliżona zakresem do przedmiotu Pana Usługi.

Nie świadczy i nie osiąga Pan przychodów z usług wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy RPIT (3%), tj.:

a) z działalności gastronomicznej, z wyjątkiem przychodów ze sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%;

b) z działalności usługowej w zakresie handlu;

c) związanych z produkcją zwierzęcą (PKWiU 01.62.10.0);

d) z działalności rybaków morskich i zalewowych w zakresie sprzedaży ryb i innych surowców pochodzących z własnych połowów, z wyjątkiem sprzedaży konserw oraz prezerw z ryb i innych surowców z połowów;

e) o których mowa w art. 14 ust. 2 pkt 2, 5-10 i 19-21 ustawy o podatku dochodowym;

f) z odpłatnego zbycia ruchomych składników majątku wykorzystywanych w pozarolniczej działalności gospodarczej, nawet jeżeli przed zbyciem zostały wycofane z tej działalności gospodarczej, a pomiędzy pierwszym dniem miesiąca następującego po miesiącu, w którym składnik majątku został wycofany z działalności, i dniem jego zbycia nie upłynęło sześć lat, będących:

-środkami trwałymi podlegającymi ujęciu w wykazie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych;

-składnikami majątku, o których mowa w art. 22d ust. 1 ustawy o podatku dochodowym, z wyłączeniem składników, których wartość początkowa, ustalona zgodnie z art. 22g ustawy o podatku dochodowym, nie przekracza 1 500 zł;

-składnikami majątku, które ze względu na przewidywany okres używania równy rokowi lub krótszy niż rok nie zostały zaliczone do środków trwałych albo wartości niematerialnych i prawnych;

g) odpłatnego zbycia ruchomych składników majątku przedsiębiorstwa w spadku.

Żadna z powyższych usług nie jest zbliżona zakresem do przedmiotu Pana Usługi.

Nie świadczy Pan i nie osiąga przychodów z usług wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 8 ustawy RPIT (2%), gdyż dotyczy on sprzedaży przetworzonych w sposób inny niż przemysłowy produktów roślinnych i zwierzęcych, co nie jest w żadnym zakresie przedmiotem Pana Usług.

Nie otrzymuje Pan również przychodów z tytułów określonych w literach od (b) do (h) punktu 5 artykułu 12 ustępu 1 Ryczałt PIT, tj.:

b) przychodów ze świadczenia usług związanych ze zwalczaniem pożarów i zapobieganiem pożarom (PKWiU 84.25.11.0);

c) przychodów ze świadczenia usług w zakresie edukacji (PKWiU dział 85);

d) przychodów ze świadczenia usług związanych z działalnością bibliotek, archiwów, muzeów oraz pozostałych usług w zakresie kultury (PKWiU dział 91);

e) przychodów z działalności polegającej na wytwarzaniu przedmiotów (wyrobów) z materiału powierzonego przez zamawiającego;

f) prowizji uzyskanej przez komisanta ze sprzedaży na podstawie umowy komisu;

g) prowizji uzyskanej przez kolportera prasy na podstawie umowy o kolportaż prasy;

h) przychodów, o których mowa w art. 14 ust. 2 pkt 12 ustawy o podatku dochodowym.

Żadna z powyższych usług nie jest zbliżona zakresem do przedmiotu Pan Usługi.

W efekcie jedyną kategorią działalności wymienioną w art. 12 ust. 1 ustawy RPIT, która pasuje do czynności wykonywanych przez Pana jest wymieniona w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. (a) ustawy RPIT kategoria: „przychody z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8”, opodatkowana stawką 8,5%.

Tym samym, Pana zdaniem, z uwagi na to, że:

jako przeważający kod Pana działalności gospodarczej został wybrany kod PKD 2025 74.99.Z, którego odpowiednikiem i właściwym odwzorowaniem w odniesieniu do Pana Usługi jest kod PKWiU 74.90.12,

w wyniku analizy negatywnej wykazał Pan, że odpowiednim zaklasyfikowaniem Usługi będzie przypisanie jej do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. (a) ustawy RPIT, to Pana zdaniem, do opisanej w stanie faktycznym Usługi może i powinien zastosować stawkę ryczałtu 8,5% w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. (a) ustawy RPIT.

Powyższe, zostało potwierdzone przez szereg interpretacji indywidualnych prawa podatkowego wydanych przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (dalej: DKIS). Przykładowo w interpretacji indywidualnej z 9 grudnia 2024 r. sygn. 0114-KDIP3-1.4011.766.2024.2.AC DKIS zgodził się ze stanowiskiem własnym wnioskodawcy oraz stwierdził, że:

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, że w ramach działalności gospodarczej świadczy Pan usługi polegające na kompleksowym zbieraniu danych o wskazanych przez Usługodawcę podmiotach (przedsiębiorstwach) i dokonywaniu wycen tych podmiotów. Według Pana najbardziej prawdopodobną klasyfikacją dla świadczonych usług jest grupowanie PKWiU 74.90.12 – usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń. Analiza przedstawionego opisu sprawy na tle obowiązujących przepisów prawa prowadzi do wniosku, że dla przychodów uzyskiwanych z tytułu świadczenia usług sklasyfikowanych według PKWiU w grupowaniu 74.90.12 właściwą stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych jest stawka 8,5% określona w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, przy założeniu, że spełnia Pan ustawowe warunki przewidziane dla tej formy opodatkowania. Ustawodawca nie przewidział bowiem dla tego typu usług innej stawki ryczałtu.

Możliwość zastosowania stawki 8,5% w odniesieniu do PKWiU 74.90.12 została również potwierdzona w następujących interpretacjach indywidualnych prawa podatkowego:

• 0114-KDIP3-1.4011.347.2024.2.AC,

• 0114-KDIP3-1.4011.1098.2023.3.AC,

• 0115-KDST2-2.4011.521.2023.2.KK,

• 0115-KDST2-2.4011.417.2023.3.PR,

• 0114-KDIP2-2.4011.177.2022.2.AG.

Reasumując, stoi Pan na stanowisku, że w zakresie świadczonej przez niego Usługi odpowiednim kodem będzie kod PKWiU 74.90.12, w związku z tym właściwym zaklasyfikowaniem będzie przypisanie ich do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. (a) ustawy RPIT, tym samym do opisanej w stanie faktycznym Usługi może i powinien zastosować stawkę ryczałtu 8,5.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 tej ustawy:

Użyte w ustawie określenia oznaczają:

pozarolnicza działalność gospodarcza – pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o:

działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenia oznaczają:

działalność usługowa – pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)(uchylona)

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)(uchylona)

e)(uchylona)

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

 – w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

·8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Ponadto możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

W przedstawionym we wniosku opisie sprawy wskazał Pan, że prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą (opodatkowaną zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne), w ramach której świadczy kompleksowe usługi obejmujące następujące czynności:

·kwantyfikacja roszczeń/zmian pod względem finansowym i czasowym,

·doradztwo w doborze alternatywnych projektów, rozwiązań technicznych, technologicznych i organizacyjnych w celu optymalizacji wyniku finansowego,

·konsultacje techniczne w zakresie użycia odpowiednich usług oraz materiałów pod względem ich optymalnego zastosowania,

·wycena projektów/kosztorysowanie,

·kontaktowanie się z potencjalnymi kontrahentami w celu przedstawienia oferty Zleceniodawcy,

·wyszukiwanie potencjalnych klientów według przedstawionych przez Zleceniodawcę kryteriów (dalej łącznie: „Usługa”).

Jak Pan wskazał, wykonywane powyższej czynności mieszczą się w grupowaniu PKWiU 74.90.12.0 - Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń.

Mając zatem na względzie powołane wyżej przepisy prawa oraz treść wniosku stwierdzić należy, że jeśli faktycznie uzyskuje Pan przychody ze świadczonych usług sklasyfikowanych według PKWiU w grupowaniu 74.90.12.0, zastosowanie znajdzie stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%, określona w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

·Interpretacja dotyczy :

-stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia,

-zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu pawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

·Niniejsza interpretacja rozstrzyga wyłącznie zagadnienie objęte pytaniem (stawkę ryczałtu). Inne kwestie poruszane we wniosku nie były przedmiotem oceny przez tut. organ.

·Interpretacja indywidualna jest wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

·Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Zainteresowanych w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

·W odniesieniu do powołanych przez Pana interpretacji indywidualnych oraz wyroku sądu administracyjnego należy wskazać, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach innych podmiotów i nie mają zastosowania w sprawie będącej przedmiotem Pana wniosku.

·Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpreacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm. (dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.