
Temat interpretacji
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Opocznie działając na podstawie art. 216 oraz art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) uznaje za nieprawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego z dnia 22 czerwca 2007 roku (data wpływu do Urzędu Skarbowego w Opocznie: 22 czerwca 2007r.), w części dotyczącej stawki podatku od towarów i usług dla sprzedaży kotłów centralnego ogrzewania dla indywidualnych odbiorców, którzy złożyli oświadczenie, że kocioł służy wyłącznie celom budowy lub remontu lokalu mieszkalnego.
W dniu 22 czerwca 2007 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Opocznie wpłynął wniosek firmy w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.
Zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym spółka produkuje kotły do centralnego ogrzewania. We wniosku zwrócono się m.in. z pytaniem, jaką stawkę podatku od towarów i usług 7% czy 22% należy stosować w przypadku sprzedaży kotłów do centralnego ogrzewania na potrzeby robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym w przypadku sprzedaży kotłów dla indywidualnych odbiorców, składających
oświadczenie że kocioł służy wyłącznie celom budowy lub remontu lokalu mieszkalnego. Zdaniem wnioskodawcy sprzedaż kotłów c.o. na potrzeby budownictwa mieszkaniowego lub remontu instalacji grzewczej w lokalach mieszkalnych winna być obciążona stawką podatku od towarów i usług w wysokości 7%.
Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Natomiast zgodnie z art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a) w/w ustawy do dnia 31 grudnia 2007r. stosuję się stawkę w wysokości 7% w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą.
W myśl art. 2 pkt 6 w/w ustawy ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii,
budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty. Z kolei stosownie do art. 7 ust. 1 przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 w/w ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 Zgodnie z wymienionymi wyżej przepisami, sprzedaż kotłów c.o. uznać należy za dostawę towarów, a nie świadczenie usług a co za tym idzie do sprzedaży kotłów c.o. nie będzie miał zastosowania przepis art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a) w/w ustawy, bez względu na to jakim celom ma służyć zakupiony kocioł i w jakim budynku ma być zamontowany. Czynność taka będzie podlegała opodatkowaniu
wg stawki podstawowej 22% zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.
Biorąc pod uwagę powyższe orzeczono jak w sentencji.
Powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz stanu prawnego uwzględnionego przez wnioskodawcę we "własnym stanowisku" zawartym w tym wniosku.
