
Temat interpretacji
Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (j. T. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60), art. 5 ust 1, art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 25.07.2005 r., znak BF/1691/2005 (data wpływu 28.07.2005 r.), w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług - Naczelnik Podkarpackiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie postanawia uznać, że w przedstawionym stanie faktycznym stanowisko zawarte we wniosku jest prawidłowe.
W dniu 28.07.2005 r. Spółka złożyła do tut. organu podatkowego wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji zastosowania przepisów ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług przedstawiając następujący stan faktyczny - ?W procesie produkcji cukru surowiec ? buraki cukrowe cięte są na drobne kawałki i w wyniku licznych procesów chemicznych z masy tej uzyskiwany jest cukier. Po zakończeniu procesu ekstrakcji cukru, pozostaje pocięta i mokra masa buraczana tzw. wysłodki. Stanowią one według przepisów ustawy o gospodarce odpadami odpad poprodukcyjny, który cukrownia ma obowiązek zagospodarować lub zutylizować. Jeżeli wysłodki spełniają określone parametry w zakresie zawartości suchej masy, włókna i popiołu wówczas traktowane są jako pasza dla zwierząt. Zgodnie z umową kontraktacyjną, Plantatorowi (po zakończeniu procesu przerobu przez cukrownię) przysługują bezpłatne wysłodki odpowiadające masie dostarczonych buraków (tzw. wysłodki należne według przeliczenia 0,25 tony wysłodków o suchej masie 20% na każdą tonę dostarczonych przez plantatora buraków). Do bezpłatnego wydania wysłodków należnych zobowiązują producentów cukru wymogi Rozporządzenia Rady Wspólnoty Europejskiej Nr 1260/2001 z dnia 19.06.2001 r. w sprawie wspólnej organizacji rynków w sektorze cukru. Plantatorowi co do zasady nie przysługuje żądanie wypłaty należności pieniężnej w miejsce należnych wysłodków. Ponadto uważa się, że plantator, który nie odbierze wysłodków w terminie określonym przez producenta ? rezygnuje z wysłodków. Z mocy umowy kontraktacyjnej plantator nie ma również roszczenia i wypłatę ekwiwalentu pieniężnego w miejsce nieodebranych wysłodków. Co więcej, w takim wypadku cukrownia może obciążyć plantatora kosztami utylizacji przysługujących mu wysłodków?.
Pytanie podatnika - ?Czy nieodpłatne wydanie plantatorowi wysłodków należnych powinno zostać opodatkowane podatkiem od towarów i usług?? Podatnik w swoim wniosku przedstawił następujące stanowisko - ?podatnik uważa, że nieodpłatne wydanie wysłodków należnych w wykonaniu umowy kontraktacji nie stanowi dostawy w rozumieniu ustawy o VAT i nie podlega opodatkowaniu tym podatkiem?.
Biorąc pod uwagę stan faktyczny przedstawiony w treści złożonego przez Podatnika wniosku, tut. organ podatkowy informuje, że zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług - zwanej dalej ustawą, podlegają m. in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, rozumie się przeniesienia prawa do rozporządzania towarami jak właściciel zaś przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.
Na podstawie art. 613 § 1. Kodeksu cywilnego, przez umowę kontraktacji producent rolny zobowiązuje się wytworzyć i dostarczyć kontraktującemu oznaczoną ilość produktów rolnych określonego rodzaju, a kontraktujący zobowiązuje się te produkty odebrać w terminie umówionym, zapłacić umówioną cenę oraz spełnić określone świadczenie dodatkowe, jeżeli umowa lub przepisy szczególne przewidują obowiązek spełnienia takiego świadczenia.
Świadczeniami dodatkowymi, stosownie do art. 615 K.c., ze strony kontraktującego mogą być w szczególności:
- - zapewnienie producentowi możności nabycia określonych środków produkcji i uzyskania pomocy finansowej;
- - pomoc agrotechniczna i zootechniczna;
- - premie pieniężne;
- - premie rzeczowe.
Określenie ?w szczególności?, stanowi katalog otwarty świadczeń dodatkowych i wszelkie inne dodatkowe działania kontraktującego na rzecz plantatora można uznać za mieszczące się w tym przepisie. Zapis w umowie kontraktacyjnej o przysługującym plantatorowi prawie własności do wysłodków, stanowiących dla cukrowni odpad poprodukcyjny, również mieści się w katalogu świadczeń dodatkowych przepisu art. 615 K.c. Ponadto warunki umowy kontraktacyjnej przewidujące, że plantatorowi nie przysługuje żądanie wypłaty należności pieniężnej za przysługujące mu wysłodki oraz prawie cukrowni do obciążania plantatora kosztami utylizacji przysługujących mu wysłodków przesądza o tym, że wydania wysłodków nie można traktować jako darowizny gdyż świadczenie zawiera elementy ekwiwalentności.
W związku z powyższym tut. organ informuje, że wydanie plantatorowi wysłodków buraczanych zgodnie z umową kontraktacyjną, mimo spełnienia przesłanki przeniesienia prawa do rozporządzania towarem jak właściciel, należy traktować jako wypełnienie przez kontraktującego zobowiązania świadczenia dodatkowego. Zatem nieodpłatne przekazanie wysłodków plantatorom nie jest czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż nie jest czynnością wymienioną w art. 5 ustawy.
Naczelnik Podkarpackiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie dokonując oceny prawnej przedstawionego stanowiska w zakresie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług uznał, że stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.
