
Temat interpretacji
Czy Beneficjent środków - ubiegający się o uzyskanie dofinansowania projektu: .... ze środków UE ma prawną możliwość odliczenia w całości lub części podatku VAT w trakcie realizacji projektu oraz 5 lat po jego zakończeniu?
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 3 czerwca 2013 r. (data wpływu 4 czerwca 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 1 sierpnia 2013 r. (data wpływu 5 sierpnia 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu pn. . oraz 5 lat po jego realizacji jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 4 czerwca 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu pn. . oraz 5 lat po jego realizacji.
Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 1 sierpnia 2013 r. w zakresie doprecyzowania opisu zdarzenia przyszłego.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.(ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku)
Miasto, miasto na prawach powiatu, w okresie 09.2013 -11.2014 będzie realizatorem projektu .... dofinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Działania III.2 Podnoszenie innowacyjności i konkurencyjności przedsiębiorstw Oś Priorytetowa III: Gospodarka, innowacyjność, przedsiębiorczość, Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007 - 2013. Zadania objęte projektem należą do zadań własnych gminy i są uregulowane w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.
Projekt realizowany będzie w oparciu o Strategię Promocji i Komunikacji Marketingowej Marki na lata 2010 - 2016, która wyróżnia subprodukt gospodarczy jako jeden z kluczowych dla rozwoju miasta a także Regionalną Strategię Innowacji dla Województwa ..., która wskazuje jako ważny ośrodek akademicki, kształcący nowe kadry oraz wskazuje rozwijające się sektory jako kluczowe dla rozwoju województwa (SSC, BPO/ITO). Projekt realizuje także założenia zintegrowanego rozwoju 2020+, w zakresie określonych w filarze II - ucząca się. Zgodnie z założeniami i celem strategicznym Filaru Społeczeństwo i kultura jest m.in. stałe powiększanie zasobów utalentowanych mieszkańców miasta poprzez pozyskiwanie dla miasta unikalnych fachowców, ludzi twórczych, ważnych dla przyszłości aglomeracji, budujących kapitał społeczny, poszukiwanych przez pracodawców. W wyniku realizacji projektu miasto przeprowadzi celowaną kampanię promocyjną przedstawiającą miasto, jako miasto najlepsze do realizacji planów zawodowych oraz zapewniającego styl życia oparty o zasady równowagi życiowej (life balance). W kampanii podkreślana będzie doskonała lokalizacja, możliwości rozwoju zawodowego, bogata oferta kulturalna i rozrywkowa, zaplecze do rozwijania swoich pasji a także wygoda założenia rodziny. Osoby biorące udział w kampanii będą reprezentowały szerokie grono postaci (absolwenci, profesjonaliści, kobiety, mężczyźni), dzięki czemu wszystkie grupy odbiorców będą mogły znaleźć swój odpowiednik.
Kampania zostanie zrealizowana w dwóch wymiarach: regionalnym oraz ogólnopolskim. Wymiar regionalny będzie skierowany na województwa ościenne do xxxx, których mieszkańcy stanowią doskonałą kadrę dla miasta (głównie osoby młode, absolwenci). Wymiar ogólnopolski będzie skierowany do największych miast w Polsce i jego celem będzie zachęcenie specjalistów do przeniesienia się do miasta.
Kampania w mediach prowadzona będzie w I kwartale 2014. Jest to okres kiedy studenci kończący studia najaktywniej poszukują pracy, trwają nabory i konkursy stażowe (m.in. Grasz o staż) oraz najliczniej odbywają się wydarzenia związane z poszukiwaniem pracy (Dni Kariery, Inżynierskie Targi Pracy). Ponadto początek roku jest wskazywany jako okres kiedy to obserwuje się największy ruch zmiany w zatrudnieniu wśród pracowników. Wśród wykorzystywanych mediów i nośników znajdą się: internet, outdoor, prasa codzienna i branżowa.
Uzupełnieniem kampanii w mediach będzie udział kampanii w wybranych wydarzeniach o charakterze targowym skierowanych do studentów i absolwentów uczelni wyższych oraz specjalistów branż priorytetowych. W trakcie wydarzeń prezentowana będzie zawodowa oferta miasta oraz zalety życia w mieście.
Projekt ubiega się o dofinansowanie 85% kosztów kwalifikowalnych jego realizacji z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w postaci dotacji bezzwrotnej udzielanej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa 2007 - 2013. Szacunkowy koszt całkowity realizacji projektu wynosi 1 731 150,00 złotych. W ramach przedsięwzięcia są zaplanowane następujące działania związane z ponoszeniem wydatków w ramach projektu:
- Opracowanie studium wykonalności projektu - w ramach działań przygotowawczych dokonano analizy projektu pod kątem zgodności z celami programu operacyjnego oraz strategii na poziomie krajowym i regionalnym, wykonalności prawnej, Instytucjonalnej, technicznej, finansowej oraz ekonomicznej projektu, analizy kosztów i korzyści, trwałości efektów projektu. Dokument został opracowany przez wyłoniony podmiot zewnętrzny.
- Opracowanie merytoryczne i graficzne kampanii promocyjnej (konkurs) - Marketing regionalny stworzonego produktu i marki związanej z regionem odbędzie się poprzez szereg działań promocyjnych, wchodzących w skład kampanii promocyjnej. Aby zapewnić jak najlepszy i profesjonalny odbiór planowanych działań konieczne jest opracowanie spójnej i logicznie uzasadnionej koncepcji graficznej jak i merytorycznej planowanej do przeprowadzenia kampanii promocyjnej, tak aby planowany przekaz był jasny ale i atrakcyjny dla odbiorców. Planuje się przygotowanie i przeprowadzenie konkursu na opracowanie merytoryczne kampanii. W trakcie otwartego konkursu profesjonalne jury wyłoni najciekawszy i najskuteczniejszy pomysł na przeprowadzenie kampanii, scenariusz spotów i filmów oraz koncepcję graficzną kampanii. Podmiot, który wybierze jury zostanie zaproszony do realizacji pomysłu oraz będzie miał możliwość przeprowadzenia kampanii.
- Realizacja kampanii promocyjnej - zaplanowana w poprzednim etapie kampania promocyjna zostanie zrealizowana w wymiarze regionalnym jak i ogólnopolskim poprzez szereg działań promocyjnych, do których należeć będą: stworzenie filmu promocyjnego, spotów promocyjnych, spotów radiowych, nośniki outdoor, publikacja reklam prasowych, wydruk broszur/ulotek/wydawnictwa, publikacja bannerów internetowych, działania PR.
- Przygotowanie materiałów informacyjnych - opracowane i wyprodukowane zostaną materiały informacyjne dystrybuowane w trakcie realizacji projektu oraz wydarzeń, na których projekt będzie prezentowany. Materiały informacyjne (ulotki, broszury, wydawnictwo) będą przedstawiały możliwości rozwoju kariery w mieście, ofertę największych pracodawców, zalety życia w mieście.
- Udział w wydarzeniach targowych - w ramach promocji oferty biznesowej i możliwości jakie kryją się w mieście przedstawiciele Urzędu Miasta wezmą udział w kilku największych wydarzeniach o charakterze targowym, skierowanych do studentów, absolwentów, osób poszukujących pracy oraz specjalistów branżowych (np. Dni Kariery, Targi Pracy). W tym zakresie przewiduje się podjęcie współpracy z organizacjami pozarządowymi i akademickimi, np. xx).
W piśmie z dnia 1 sierpnia 2013 r. Wnioskodawca wskazał, że jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Faktury VAT dokumentujące wydatki poniesione w związku z realizacją projektu będą wystawiane na Miasto. Towary i usługi zakupione w ramach realizacji projektu będą należały do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy Beneficjent środków ubiegający się o uzyskanie dofinansowania projektu: .... ze środków UE ma prawną możliwość odliczenia w całości lub części podatku VAT w trakcie realizacji projektu oraz 5 lat po jego zakończeniu...
Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z opisanym zdarzeniem przyszłym Wnioskodawca stoi na stanowisku, że Miastu nie będzie przysługiwało przewidziane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 o podatku od towarów i usług prawo do odliczenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, gdyż towary i usługi, jakie zostaną nabyte w związku z planowaną realizacją projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania przez Miasto czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Stosownie do art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.
Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych.
Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347, s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.
Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.
Jak wynika z powyższego wyłączenie organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy z kategorii podatników ma charakter wyłączenia podmiotowo-przedmiotowego.
Aby to wyłączenie miało miejsce, muszą zostać spełnione dwa warunki:
- dotyczy wyłącznie organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy,
- odnosi się tylko do tych czynności, które związane są z realizacją zadań nałożonych na te podmioty przepisami prawa i do realizacji których zostały one powołane.
Wyłączenie z grona podatników VAT organów władzy publicznej jest możliwe tylko wtedy, gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji państwowych np. w zakresie administracji, sądownictwa, obrony narodowej. Wówczas wyłączenie z opodatkowania nie prowadzi do naruszenia zasad konkurencji. Organy władzy publicznej są podatnikami VAT jedynie w zakresie czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych.
W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013 r., poz. 594), zwanej dalej ustawą o samorządzie gminnym, gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszelkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy (). (art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym).
Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca, miasto na prawach powiatu, będący czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, w okresie 09.2013 -11.2014 będzie realizatorem projektu ... dofinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Działania III.2 Podnoszenie innowacyjności i konkurencyjności przedsiębiorstw Oś Priorytetowa III: Gospodarka, innowacyjność, przedsiębiorczość, Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007 - 2013. Zadania objęte projektem należą do zadań własnych gminy i są uregulowane w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. Projekt ubiega się o dofinansowanie 85% kosztów kwalifikowalnych jego realizacji z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w postaci dotacji bezzwrotnej udzielanej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa 2007 2013. Faktury VAT dokumentujące wydatki poniesione w związku z realizacją projektu będą wystawiane na Wnioskodawcę. Towary i usługi zakupione w ramach realizacji projektu będą należały do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Ponadto, z wniosku wynika, że towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawione zdarzenie przyszłe stwierdzić należy, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ Wnioskodawca wskazał, iż projekt nie będzie związany z czynnościami opodatkowanymi. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji przedmiotowego projektu. Tym samym Wnioskodawcy nie będzie z tego tytułu przysługiwało prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.
Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia w całości lub w części podatku VAT w związku z realizacją projektu pn.: ..... oraz 5 lat po jego realizacji, ponieważ jak wskazał Wnioskodawca w opisie zdarzenia przyszłego projekt po jego realizacji nie będzie związany z czynnościami opodatkowanymi.
W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2013 r., poz. 247, z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie będzie miał możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Należy zauważyć, iż pojęcie kosztu kwalifikowalnego nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.
Odnośnie dokumentów stanowiących załączniki do wniosku, tutejszy organ wyjaśnia, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Natomiast w myśl art. 14c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Z powyższych przepisów wynika zatem, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego przedstawionego we wniosku stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny przesłanych załączników.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.
Wniosek ORD-IN (PDF)
Treść w pliku PDF 307 kB
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi
