
Temat interpretacji
Brak możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 10 maja 2012 r. (data wpływu 11 maja 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 11 maja 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu.
W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
Stowarzyszenie jest organizacją pozarządową, nie posiada statusu organizacji pożytku publicznego, ale może zgodnie z zapisem w statucie prowadzić działalność gospodarczą, a dochód z tej działalności będzie przeznaczony tylko na realizację celów statutowych. Do tej pory jedynym źródłem przychodów były i są składki członkowskie. W związku z tym, że Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej nie może odzyskać zapłaconego przy towarach i usługach podatku VAT. Stowarzyszenie nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem od towarów i usług (art. 15 ust. 1 i 2 ustawy o podatku od towarów i usług) i nie może odzyskać podatku VAT. Celem Stowarzyszenia jest działalność na rzecz gminy, integracji mieszkańców wsi i okolic, przeciwdziałanie patologiom, promowanie idei kształcenia ustawicznego, ograniczanie bezrobocia, pomoc społeczna i działalność charytatywno-opiekuńcza, pomoc rodzinom wielodzietnym, osobom samotnym, bezdomnym i chorym, poprawa bezpieczeństwa publicznego i ograniczanie przestępczości, ochrona zdrowia, rehabilitacja zawodowa i społeczna osób niepełnosprawnych, rozwój kultury i oświaty we wsi, upowszechnianie kultury fizycznej i sportu, przeciwdziałanie ubóstwu, wspieranie inicjatyw społecznych na rzecz infrastruktury wsi, pielęgnowanie i propagowanie tradycji i dziedzictwa kulturowego, organizowanie profilaktyki i socjoteratpii dla dzieci z rodzin dysfunkcyjnych i patologicznych, ochrona środowiska naturalnego, promocja Gminy, jej walorów przyrodniczo-turystycznych, kształtowanie postaw obywatelskich mieszkańców, rozwijanie współpracy zagranicznej, wspieranie rozwoju lokalnego i regionalnego, współpraca z organizacjami rządowymi, samorządowymi, spółdzielczymi i pozarządowymi, rozwój sportu, turystyki i rekreacji, ekoturystyki i agroturystyki, wspieranie rozwoju przedsiębiorczości wśród mieszkańców, walka z dyskryminacją kobiet, ochrona praw kobiet, wyrównywanie szans młodzieży i dzieci w dostępie do edukacji. Powyższe cele realizowane są poprzez seminaria, warsztaty, spotkania, konsultacje, publikacje, programy szkolne, pozyskiwanie informacji i materiałów, promocję w internecie, wyjazdy, szkolenia, staże, wymianę informacji i doświadczeń, organizowanie spotkań przedstawicieli świata polityki, gospodarki, nauki, kultury i sportu oraz organizacji pozarządowych i samorządowych ze społecznościami lokalnymi, pomoc w pozyskiwaniu środków pomocowych dla lokalnych organizacji, pozyskiwanie środków zewnętrznych na cele statutowe, wymianę oraz tworzenie miejsc spotkań młodzieży, inspirowanie i organizacja wystawy, pokazów, koncertów, odczytów, zabaw, pomoc w aktywizowaniu osób niepełnosprawnych poprzez likwidację barier transportowych, pomoc osobom niepełnosprawnym w zaopatrzeniu w przedmioty ortopedyczne, środki pomocnicze oraz w komunikowaniu się, pomoc w zakupie sprzętu komputerowego umożliwiającego pracę osobom niepełnosprawnym. W trakcie realizacji ww. celów nabywane towary i usługi nie są związane ze sprzedażą opodatkowaną. Stowarzyszenie pozyskuje dofinansowanie, które pochodzi z zadań zleconych. W maju 2011 r. Stowarzyszenie złożyło, wniosek o dofinansowanie (z krajowych środków publicznych i Europejskiego Funduszu Rolnego) realizacji operacji. Ubiegając się o zwrot poniesionych kosztów związanych z realizacją tego projektu Stowarzyszenie jest zobowiązane do przedstawienia indywidualnej interpretacji do Urzędu Marszałkowskiego dla Departamentu Rozwoju Obszarów Wiejskich i Rolnictwa, która potwierdzałaby, iż nie odzyskuje podatku VAT i może on zostać uznany w projekcie jako koszt kwalifikowany.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy Stowarzyszenie może odzyskać podatek VAT uiszczany przy dokonywaniu zakupu towarów i usług...
Stowarzyszenie uważa, że nie może odzyskać podatku VAT, gdyż nie prowadzi działalności gospodarczej i nie prowadzi sprzedaży VAT. Wskazuje ponadto na art. 2 i art. 33- 35 ustawy Prawo o stowarzyszeniach oraz art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
W myśl art. 88 ust. 4 tej ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.
Z powyższego wynika, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany wyłącznie z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji, jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.
W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.
Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzeniu.
Z treści złożonego wniosku wynika, że Stowarzyszenie, nie będące podatnikiem VAT czynnym, realizuje projekt, dofinansowany z krajowych środków publicznych i Europejskiego Funduszu Rolnego. Z treści wniosku nie wynika, aby realizacja działania miała związek z wykonywaniem czynności opodatkowanych.
Biorąc pod uwagę powyższe stwierdzić należy, że skoro realizowany projekt nie służy wykonywaniu czynności opodatkowanych przez Stowarzyszenie, to w świetle brzmienia art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, z faktur dokumentujących wydatki poniesione na realizację przedmiotowego działania. Stowarzyszeniu nie przysługuje również prawo do otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż środki, które otrzyma nie są środkami, o których mowa w powołanym rozporządzeniu.
Jednocześnie wskazać należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-561 Olsztyn po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.
Wniosek ORD-IN
Treść w pliku PDF 767 kB
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy
