
Temat interpretacji
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Grudziądzu działając na podstawie art. 14a § 1 i § 3 ustawy z dnia 29.08.1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz 926 ze zm.) udzielając pisemnej informacji w zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w związku z pismem podatnika z dnia 12.03.2004r. (data wpływu do Naczelnika Urzędu 12.03.2004r.) w sprawie:
- odpowiedzi na postawione pytanie prawne, czy w świetle obowiązujących przepisów podatkowych sprzedaż wysegregowanych odpadów nadających się do odzysku (puszki, makulatura, folia, butelki, itp.) opodatkowana jest stawką 7% w myśl załącznika nr 3 poz. 127 do ustawy z dnia 8 stycznia 1993r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Z 1993r. Nr 11, poz. 50 ze zm.),
- odpowiedzi na postawione pytanie prawne, czy w świetle obowiązujących przepisów podatkowych otrzymane faktury od kontrahentów na których brak wyszczególnienia w każdej pozycji kwoty podatku i wartości towaru wraz z podatkiem, a ujęte w podsumowaniu jest prawidłowe
wyjaśnia co następuje:
W piśmie z dnia 12.03.2004r. przedstawili Państwo następujący stan faktyczny i prawny: ZGKiRP jest komunalnym zakładem budżetowym powołanym przez Radę Miasta i nie posiada osobowości prawnej. Zarządza między innymi Zakładem Unieszkodliwiania Odpadów w ..., w którym odbywa się zbieranie, unieszkodliwianie odpadów a także ich odzysk.
Zgodnie z załącznikiem nr 3 poz. 127 do ustawy z dnia 8 stycznia 1993r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Z 1993r. Nr 11, poz. 50 ze zm.) usługi w zakresie przyjmowania odpadów komunalnych na składowisku objęte są stawką podatku w wysokości 7%.
W myśl art. 3 ust. 3 pkt 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001r. o odpadach (nowelizacja Dz. U. z 2003r. nr 7, poz. 78) przez gospodarowanie odpadami rozumie się także odzysk i unieszkodliwianie odpadów.
Zdaniem Państwa sprzedaż wysegregowanych odpadów nadających się od odzysku (puszki, makulatura, folia, butelki itp.) opodatkowana jest stawką podatku 7%, ponieważ w przytoczonej poz. 127, symbol PKWiU 90.00.2 ujęto usługi w zakresie wywozu i zagospodarowania śmieci i odpadów.
ZGKiRP otrzymał od kontrahentów faktury VAT na których brak wyszczególnienia w każdej pozycji kwoty podatku i wartości towaru wraz z podatkiem, a które zostały ujęte w podsumowaniu.
Zdaniem Państwa takie postępowanie jest prawidłowe. Kontrahent wpisując ręcznie fakturę VAT, na której jest kilka pozycji sprzedaży towaru lub usługi o tej samej stawce podatku, nie musi wyszczególniać do każdej z osobna pozycji kwotę tego podatku VAT i wartości towaru wraz z podatkiem. Wystarczy w podsumowaniu podać: łączną kwotę wartości towaru bez podatku (netto), stawkę podatku np. 22%, kwotę podatku, wartość towaru wraz z podatkiem (brutto). Jest to zgodne z art. 32 ust. 1 ustawy z dnia 8 stycznia 1993r. podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym, jak również z rozporządzeniem Min. Fin. z dnia 22 marca 2002r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (rozdział 10 § 35 ust.1).
Naczelnik Urzędu Skarbowego zważył jak następuje:
Ad. 1.
Zgodnie z załącznikiem nr 3, poz. 127 do ustawy z dnia 8 stycznia 1993r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Z 1993r. Nr 11, poz. 50 ze zm.) usługi w zakresie wywozu i zagospodarowania śmieci i odpadów objęte są stawką podatku w wysokości 7%. Powyższe usługi zostały oznaczone symbolem PKWiU 90.00.2.
Przepis art. 3 ust. 3 pkt 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001r. o odpadach (Dz. U. Nr 62, poz. 628 ze zm.) definiuje pojęcie gospodarowania odpadami przez które rozumie się zbieranie, transport, odzysk i unieszkodliwianie odpadów, w tym również nadzór nad takimi działaniami oraz nad miejscami unieszkodliwiania odpadów. Natomiast art. 7 ust. 2 cyt.. wyżej ustawy stanowi, że posiadacz odpadów jest obowiązany w pierwszej kolejności do poddania ich odzyskowi, a jeżeli z przyczyn technologicznych jest on niemożliwy lub nie jest uzasadniony z przyczyn ekologicznych lub ekonomicznych, to odpady te należy unieszkodliwiać w sposób zgodny z wymaganiami ochrony środowiska oraz planami gospodarki odpadami.
Z powyższego wynika, że pod pojęciem "zagospodarowania śmieci i odpadów" mieści się między innymi ich "odzysk". Pojęcie odzysku zostało zdefiniowane w art. 3 ust. 3 pkt 9 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001r. o odpadach (Dz. U. Nr 62, poz. 628 ze zm.) przez który rozumie się wszelkie działania, niestwarzające zagrożenia dla życia, zdrowia ludzi lub dla środowiska, polegające na wykorzystaniu odpadów w całości lub w części, lub prowadzące do odzyskania z odpadów substancji, materiałów lub energii i ich wykorzystania, określone w załączniku nr 5 do ustawy. Załącznik nr 5 określa procesy odzysku.
Zatem sprzedaż wysegregowanych odpadów nadających się do odzysku (puszki, makulatura, folia, butelki itp.) nie mieści się w pojęciu odzysku, a tym samym w pojęciu usługi w zakresie wywozu i zagospodarowania śmieci i odpadów. Taką sprzedaż należy zakwalifikować do sprzedaży towarów i opodatkować stawką 22%. Należy podkreślić, że załącznik nr 3 do ustawy o VAT przewiduje w niektórych wypadkach stawkę podatku VAT w wysokości 7% w stosunku do niektórych odpadów (zobacz poz. 6, 8, 12). Potwierdza to słuszność powyższego stanowiska, że stawka 7% może być stosowana w przypadku ściśle określonych odpadów.
Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług wymienia usługi w zakresie wywozu i zagospodarowania śmieci i odpadów wśród których nie znajduje się sprzedaż odpadów.
Konkludując, sprzedaż wysegregowanych odpadów nadających się do odzysku (puszki, makulatura, folia, butelki, itp.) opodatkowana jest stawką 22%.
Ad. 2.
Stosownie do z art. 32 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowym (Dz. U. nr 11, poz. 50 ze zm.), podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 2, obowiązani są do wystawiania faktur dokumentujących sprzedaż towarów lub świadczenie usług, datę tej sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku (cenę netto), wartość sprzedaży, kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy. Ponadto przepis § 35 ust. 1 i 2 rozporządzenia Min. Fin. z dnia 22 marca 2002r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 27 , poz. 268 ze zm.) wymienia elementy, które co najmniej winna zawierać faktura VAT i wskazuje, iż można zastosować dwie metody:
- Sprzedawca może określić na fakturze VAT kwoty podatku dotyczące wartości poszczególnych towarów i usług wykazanych w tej fakturze, a łączną kwotę ustalić w wyniku podsumowania jednostkowych kwot podatku (§ 35 ust. 2 cyt. rozporządzenia Min. Fin.)
- Sprzedawca może ustalić kwotę podatku od sumarycznej wartości sprzedaży netto towarów czy usług, z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatkowych, jeżeli takie występują. Zatem stosując metodę zawartą w § 35 ust. 1 cyt. rozporządzenia Min. Fin. podatnik nie wykazuje w fakturze podatku od wartości netto poszczególnych towarów i usług. Podatek jest obliczany od sumy wartości sprzedaży netto towarów lub wykonywanych usług.
Zatem otrzymanie faktur VAT od kontrahentów, na których brak jest wyszczególnienia w każdej pozycji kwoty podatku i wartości towaru wraz z podatkiem, a ujętych w podsumowaniu uznać należy za prawidłowe zarówno w sytuacji, gdy faktura VAT dotyczy sprzedaży towarów lub usług w tej samej stawce podatku np. 22 %, jak i różnych stawek podatkowych np. 7% i 22%. W tym ostatnim przypadku (tj, różne stawki podatkowe) sprzedawca ustala kwotę podatku od sumarycznej wartości sprzedaży netto towarów czy usług, z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatkowych.
Niniejszej odpowiedzi udzielono w oparciu o aktualny stan prawny oraz stan faktyczny przedstawiony w zapytaniu.
