Urząd Gminy zamierza sprzedać działki, które uchwałą Gminnej Rady z dnia 16 grudnia 1983r. w sprawie zatwierdzenia miejscowego planu szczegółowego za... - Interpretacja - ZP/443 - 6 /1787/06

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 26.07.2006, sygn. ZP/443 - 6 /1787/06, Urząd Skarbowy w Złotowie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Urząd Gminy zamierza sprzedać działki, które uchwałą Gminnej Rady z dnia 16 grudnia 1983r. w sprawie zatwierdzenia miejscowego planu szczegółowego zagospodarowania przestrzennego zostały zatwierdzone jako budowlane. Zgodnie z ustawą o zagospodarowaniu przestrzennym z 1994r. plany miejscowe uchwalone przed 1 stycznia 1995r. utraciły obowiązującą moc w 2002r. W związku z powyższym obecnie w ewidencji gruntów przedmiotowe działki budowlane figurują jako użytki rolne kl. V. Gmina nie posiada aktualnego planu zagospodarowania przestrzennego. Zdaniem podatnika dostawę działek budowlanych należy opodatkować 22% podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) - zwanej dalej ustawą o VAT - opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przepis art. 7 ust. 1 ustawy definiuje dostawę towarów jako przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast towarami w myśl ustawy są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty ( art. 2 pkt 6 ustawy).
Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę. Zatem przy dostawie towaru w postaci gruntu, decydującym jest przeznaczenie niezabudowanej działki. O tym czy dany grunt będzie przeznaczony pod zabudowę decydują władze gminne. Przede wszystkim określają to w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego. W przypadku jego braku należy wziąć pod uwagę inne kryteria.

W sytuacji gdy dla danego terenu Gmina nie posiada planu zagospodarowania przestrzennego, stawka podatku od towarów i usług lub ewentualne zwolnienie z tego podatku zależeć będzie od obecnego charakteru działki, przy uwzględnieniu polityki przestrzennej gminy, w tym lokalnych zasad zagospodarowania przestrzennego, a także decyzji wydanych przez właściwe organy określających charakter gruntu np. decyzja o warunkach zabudowy. Zgodnie z art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 27 marca 2003r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz.U. Nr 80, poz. 717 ze zm.), w przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, określenie sposobu zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w drodze decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu. Ważnym punktem odniesienia jest poprzedni, już nieobowiązujący, plan zagospodarowania przestrzennego. Jest on bowiem etapem rozwoju przestrzennego gminy w dłuższym okresie czasu, poszczególne plany muszą być między sobą spójne i stanowić kontynuację przedsięwzięć dotychczasowych.

Zatem dostawa działek budowlanych, których przeznaczenie zostało określone na podstawie nieobowiązującego już planu zagospodarowania przestrzennego jako tereny budownictwa jednorodzinnego i dla których nie wydano decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu zmieniających przeznaczenie tych działek (na rolne lub leśne) podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w wysokości 22%.

Informacja została udzielona w oparciu o stan faktyczny przedstawiony w zapytaniu oraz stan prawny obowiązujący w dniu jej wydania.

Urząd Skarbowy w Złotowie