
Temat interpretacji
1. Należy zauważyć, iż art. 43 ust. 1 pkt. 11 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. nr 54 poz. 535) stanowi, iż zwalnia się od podatku czynności wykonywane na rzecz członków spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze prawa do lokali mieszkalnych, członków spółdzielni będących właścicielami lokali mieszkalnych lub na rzecz właścicieli lokali mieszkalnych niebędących członkami spółdzielni, za które są pobierane opłaty, zgodnie z art. 4 ust. 1, 2, 4 i 5 ustawy z dnia 15.12.2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych.
Jak wynika z art. 4 ust. 1, 2,4 i 5 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, w tym przypadku chodzi o pokrycie wydatków za czynności, które na rzecz w/w osób realizuje spółdzielnia, pobierając w związku (na podstawie statutu) opłaty, wymagane od członków spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze prawa do lokali, będących właścicielami lokali lub właściciele lokali niebędących członkami spółdzielni m. in. za :
- eksploatację i utrzymanie ich lokali,
- eksploatację i utrzymanie nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni, lub nieruchomości wspólnych,
- zobowiązania spółdzielni z innych tytułów,
- fundusz remontowy.
Tak więc zwolnione od podatku od towarów i usług będą wszelkie opłaty wnoszone przez członków spółdzielni za czynności wymienione w art. 4 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych.
2. Opłata za wieczyste użytkowanie gruntu oraz podatek od nieruchomości nie będzie podlegała opodatkowaniu
podatkiem od towarów i usług
3. Należy zauważyć, iż zgodnie z § 12 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 97 poz. 971) od 1 maja 2004 r. zniesiony został obowiązek podpisywania faktur przez dostawcę (usługodawcę) oraz nabywcę (odbiorca faktury).
Nie jest też konieczne wystawienie upoważnienia do wystawienia faktury bez podpisu ustanawiane jako substytut wymogu osobistego podpisywania faktur przez ich odbiorców.
4. Zgodnie z art. 19 ust. 13 pkt. 11 ustawy o podatku od towarów i usług, spółdzielnia powinna w danym miesiącu ująć wyższą opłatę lokalową w rejestrze sprzedaży i wskazać w deklaracji VAT-7. Powyższy przepis stanowi, iż obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania
całości lub części zapłaty, nie później niż z upływem terminu płatności - z tytułu czynności wykonywanych na rzecz członków spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze prawa do lokali, członków spółdzielni będących właścicielami lokali lub na rzecz właścicieli lokali, niebędących członkami spółdzielni, za które pobierane są opłaty zgodnie z art. 4 ust. 1, 2, 4 i 5 ustawy z dnia 15.12.2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (Dz. U. z 2003 r. nr 119, poz. 1116 oraz z 2004 r. nr 19, poz. 177).
5. Zauważa się, iż tak w poprzednim stanie prawnym, jak i w obecnym, nie ma przeszkód w wystawieniu zbiorczej faktury korygującej. Taki dokument powinien wyszczególniać faktury, których korekta ma dotyczyć, zawierać taką samą przyczynę korekty, obejmować korektą sprzedaż co do gatunku i tożsamą podmiotowo, wymieniać elementy kwotowe dotknięte tą samą stawką podatkową.
Zbiorcza faktura korygująca musi zawierać wszystkie elementy, które zawiera zwykła faktura
korygująca, a które określone są w § 19 ust. 2 lub w § 20 ust. 2 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 97 poz. 971).
Faktura korygująca w szczególności powinna zawierać :
- numer kolejny oraz datę jej wystawienia,
- dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca (określone w § 12 ust. 1 pkt. 1 - 3; nazwę towaru lub usługi objętych rabatem)
- kwotę i rodzaj udzielonego rabatu,
- kwotę zmniejszenia podatku należnego.
6. Czynności związane z przygotowaniem i wydaniem dokumentów nie są zwolnione od podatku od towarów i usług. Takich czynności nie można uznać za eksploatację i utrzymanie lokalu mieszkalnego (art. 4 ust. 1, 2, 4 i 5 ustawy o spółdzielniach
mieszkaniowych).
