
Temat interpretacji
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Ostrowcu Św., działając na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja Podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zmianami), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 17.05.2006 r. (wpływ do urzędu 22.05.2006 r., uzupełniony w dniu 19.07.2006 r.) w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług stwierdza, że przedstawione w pierwszym i w drugim zapytaniu wniosku stanowisko
nie jest prawidłowe.
Zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym dot. pktu pierwszego na podstawie aktu notarialnego z dnia 30 kwietnia 1997 r. ustanowiono wieczyste użytkowanie gruntu na rzecz Okręgowej Spółdzielni Mleczarskiej w Ostrowcu. Następnie w 1998 r. Gmina wydała decyzję ustalającą opłatę roczną dla użytkownika gruntu. Usługa ta nie była opodatkowana podatkiem VAT. Użytkownik wieczysty uiszcza naliczoną opłatę raz w roku do 31 marca każdego roku. Gmina w związku ze zmianą ustawy o VAT nie aktualizowała ustalonej wcześniej opłaty rocznej i nie zwiekszała jej o podatek VAT stojąc na stanowisku iż opłata wzrasta z chwilą wzrostu ceny nieruchomości, nowej ceny nie było. Od powyższej usługi nie odprowadza podatku VAT, traktując tę usługę jako zwolnioną z podatku VAT.
W drugim przypadku Rada Gminy podjęła uchwałę w sprawie ustanowienia użytkowania wieczystego gruntów stanowiących własność Gminy. Ustanowienie użytkowania wieczystego nastąpiło na podstawie aktu notarialnego z 30.04.1997 r. Następnie zawiadomieniem o wypowiedzeniu i aktualizacji opłat z tyt. użytkowania wieczystego gruntów z 1998 r. zmieniono opłatę za użytkowanie wieczyste w związku ze zmianą wartości gruntu. Również w tym przypadku naliczona opłata roczna nie była opodatkowana podatkiem VAT. Gmina i od tej usługi nie odprowadza podatku VAT traktując ją jako zwolnioną z podatku VAT.
Gmina zwraca się z zapytaniem czy taki tryb postępowania jest prawidłowy ? Czy opłaty roczne za wieczyste użytkowanie z lat wcześniejszych powinny być aktualizowane i zwiększone o VAT, nawet jeśli nie było ponownej wyceny nieruchomości ?
Oddanie nieruchomości gruntowej w użytkowanie wieczyste stanowi świadczenie usług w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zmianami), a pobierane z tego tytułu opłaty stanowią odpłatność za wykonanie usług i podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.
Zgodnie z art. 15 ust. 6 cytowanej ustawy organy władzy publicznej są podatnikami VAT jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszelkie realizowane przez te organy czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej np.zawarcie aktu notarialnego dot. wieczystego użytkowania gruntu. W tym tylko bowiem zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.
Zgodnie z terścią art. 29 ust. 1 w/w ustawy o VAT podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art 30 - 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę podatku należnego. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Z powyższych przepisów o podatku od towarów i usług wynika jedynie, że w kwocie należnej obejmującej całość świadczenia należnego jakie podatnik otrzymuje od nabywcy, zawarta jest już kwota podatku.
Przepisy ustawy o VAT nie ingerują w sposób kalkulacji ceny za wykonane świadczenie.
Unormowania dotyczące zmiany wysokości opłat za użytkowanie wieczyste, terminu płatności tych opłat itp., wynikają z przepisów o gospodarce nieruchomościami, a nie przepisów podatkowych.
Opodatkowanie wg zasad określonych powyżej następuje niezależnie od tego, kiedy nstąpiło oddanie nieruchomości w użytkowanie wieczyste - przed czy po 01.05.2004 r.
