Podatnik podał następujący stan faktyczny:Przedmiotem działalności jest sprzedaż samochodów sprowadzanych z krajów Wspólnoty, głównie z Niemiec, opoda... - Interpretacja - PP/433/4/05

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 25.03.2005, sygn. PP/433/4/05, Urząd Skarbowy w Rybniku

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Podatnik podał następujący stan faktyczny:
Przedmiotem działalności jest sprzedaż samochodów sprowadzanych z krajów Wspólnoty, głównie z Niemiec, opodatkowanych w systemie marży. Podatnik korzysta ze szczególnej procedury w zakresie dostawy towarów używanych, określonej przepisem art. 120 ust. 4 ustawy z 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług. Przedmiotem działalności jest sprzedaż wyłącznie samochodów używanych zgodnie z definicją zawartą w ustawie o podatku od towarów i usług. Samochody używane nabywane są od osób fizycznych niebędących podatnikami, o których mowa w art. 15 ustawy oraz podatników, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana podatkiem z art. 120 ust. 4 ustawy.
Dokonywana przez Podatnika dostawa towarów używanych dotyczy wyłącznie samochodów nabytych po 30 kwietnia 2004r., gdyż przed tą datą Podatnik nie prowadził działalności gospodarczej.
Wnioskodawca oświadczył, że w jego indywidualnej sprawie nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Własne stanowisko Podatnika w sprawie:
Należy przy ustalaniu marży przyjąć cenę nabycia zdefiniowaną jako kwotę płaconą zbywcy powiększoną o podatek akcyzowy zapłacony w urzędzie celnym.

Dokonując oceny prawnej przedstawionego własnego stanowiska Wnioskodawcy w jego indywidualnej sprawie stwierdza się co następuje.
W myśl art. 120 ust. 4 w/w ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54, poz. 535 z późniejszymi zmianami) w przypadku podatnika wykonującego czynności polegające na dostawie towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków nabytych uprzednio przez tego podatnika dla celów prowadzonej działalności lub importowanych w celu odprzedaży, podstawą opodatkowania podatkiem jest marża stanowiąca różnicę między całkowitą kwotą, którą ma zapłacić nabywca towaru, a kwotą nabycia, pomniejszoną o kwotę podatku. Powyższy przepis, w myśl ust. 10 tegoż artykułu, dotyczy dostawy towarów używanych, które podatnik nabył od:
#61485; osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, niebędącej podatnikiem, o którym mowa w art. 15,
#61485; podatników, o których mowa w art. 15, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113,
#61485; podatników, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana podatkiem zgodnie z art. 120 ust. 4.
Wymieniona wyżej ustawa z 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług nie precyzuje pojęcia kwota nabycia w przypadku stosowania szczególnej procedury w zakresie dostawy towarów używanych. Zatem należy skorzystać z zapisów zawartych w art. 26a VI Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw Państw Członkowskich w odniesieniu do podatków obrotowych - wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa wymiaru podatku, który został wprowadzony Dyrektywą Rady 94/5/WE z 14 lutego 1994r. uzupełniającą wspólny system podatku od wartości dodanej i zmieniającą dyrektywę 77/388/EWG - przepisy szczególne dotyczące towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich i antyków.Zgodnie z art. 26a (B) (3) VI Dyrektywy Rady podstawą opodatkowania przy dostawie towarów określonych w ust. 2 jest marża zysku uzyskanego przez podlegającego opodatkowaniu pośrednika, pomniejszona o kwotę podatku od wartości dodanej odnosząca się do marży zysku. Ta marża zysku jest równa różnicy między ceną sprzedaży uzyskaną przez podlegającego opodatkowaniu pośrednika a ceną ich kupna. Do celów niniejszego ustępu stosuje się następujące definicje:
#61485; cena sprzedaży - oznacza całkowite świadczenie wzajemne uzyskane lub które zostanie uzyskane przez podlegającego opodatkowaniu pośrednika od kupca bądź też osoby trzeciej, włączając w to bezpośrednio związane z tego rodzaju transakcją subsydia, podatki, cła, opłaty wyrównawcze oraz opłaty i koszty dodatkowe, takie jak prowizja, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez podlegającego opodatkowaniu pośrednika od kupca, jednakże z wyłączeniem kwot określonych w art. 11 tytuł A ust. 3,
#61485; cena kupna - oznacza całkowite świadczenie wzajemne, odpowiednio do definicji w tiret pierwszym, uzyskane lub które zostanie uzyskane od podlegającego opodatkowaniu pośrednika przez jego dostawcę.
Z powyższego wynika, iż marżę stanowi różnica pomiędzy ceną sprzedaży towarów uzyskaną przez pośrednika opodatkowanego oraz ceną ich zakupu, przy czym cena sprzedaży - oznacza wszystko, co stanowi wynagrodzenie, które pośrednik opodatkowany otrzymał lub ma otrzymać od nabywcy lub od podmiotu trzeciego, a cena zakupu - oznacza wszystko, co stanowi wynagrodzenie, które dostawca otrzymał lub ma otrzymać od pośrednika opodatkowanego.
Korzystając zatem z wytycznych VI Dyrektywy w przypadku dalszej odsprzedaży z zastosowaniem szczególnej procedury zawartej w w/w art. 120 ust. 4, kwota akcyzy nie będzie zawierać się w kwocie nabycia, gdyż podatek akcyzowy nie stanowi wynagrodzenia pierwszego dostawcy.
W świetle powyższego, przedstawione przez Podatnika własne stanowisko w jego indywidualnej sprawie jest nieprawidłowe.

Urząd Skarbowy w Rybniku