
Temat interpretacji
POSTANOWIENIE Działając na podstawie art. 216 § 1 w związku z art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa ( Dz. U. z 2005r. Nr 8 poz. 60 ze zmianami ) , Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu po rozpatrzeniu wniosku z dnia 4 sierpnia 2005 r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie w kwestii zakwalifikowania pobieranego wynagrodzenia z tytułu pełnienia funkcji Prezesa Zarządu do samodzielnie wykonywanej działalności gospodarczej oraz opodatkowania tej czynności podatkiem od towarów i usług -stwierdza, iż stanowisko Spółki jest prawidłowe .
UZASADNIENIE Pismem z dnia 4 sierpnia 2005 r. Spółka zwróciła się do tut. organu podatkowego z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w Jej indywidualnej sprawie, w której na dzień złożenia wniosku nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.
Spółka przedstawiła następujący stan faktyczny:Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością na podstawie uchwały powziętej przez Nadzwyczajne Zgromadzenie Wspólników , wypłaca Prezesowi Zarządu comiesięczne wynagrodzenie za pełnienie funkcji. Spółka nie zawarła z nim ani umowy o pracę , ani umowy zlecenia , ani też kontraktu menedżerskiego .Wątpliwości Spółki dotyczą kwestii opodatkowania podatkiem od towarów i usług wynagrodzenia Prezesa Zarządu. Spółka stoi na stanowisku , iż w przedstawionym stanie faktycznym znajduje zastosowanie art.15 ust. 3 pkt. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zmianami) , w związku z czym wypłata comiesięcznego wynagrodzenia Prezesa Zarządu Spółki nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Po przeanalizowaniu przedstawionego stanu faktycznego, oraz obowiązującego stanu prawnego Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu wyjaśnia co następuje .
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zmianami ) podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2 cytowanej ustawy, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Art. 15 ust. 2 powołanej wyżej ustawy zawiera definicję działalności gospodarczej, która dla potrzeb podatku od towarów i usług obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Niemniej jednak na podstawie art. 15 ust. 3 pkt 3 ww. ustawy o VAT za wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą nie uznaje się czynności z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 13 pkt 2-9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), jeżeli z tytułu wykonania tych czynności osoby te są związane ze zlecającym wykonanie tych czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym wykonanie czynności i wykonującym zlecane czynności, co do warunków wykonywania tych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich. Zgodnie z podanym przez Spółkę opisem stanu faktycznego przychody uzyskiwane z tytułu wynagrodzenia z racji pełnienia funkcji członka zarządu należy zakwalifikować do przychodów, o których mowa w art. 13 pkt 7 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych tj. do przychodów otrzymywanych przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów. Według organu podatkowego istotne znaczenie ma treść uchwały o powołaniu na członka zarządu. Każdy akt powołania należy traktować indywidualnie. W akcie powołania na funkcję członka zarządu powinny być określone wszelkie warunki, w jakich czynności członka zarządu powinny być wykonane, wynagrodzenie oraz odpowiedzialność zlecającego wykonanie czynności wobec osób trzecich . Jedynie w przypadku jeżeli są spełnione kumulatywnie warunki określone w art. 15 ust. 3 pkt 3 ww. ustawy o VAT wynagrodzenie z tytułu wykonywania funkcji członka zarządu nie jest traktowane jako samodzielna działalność gospodarcza w rozumieniu ustawy i tym samym nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Tutejszy organ podatkowy wskazuje, iż elementem decydującym o uznaniu, że wynagrodzenie z tytułu wykonywania funkcji członka zarządu nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT jest ponoszenie przez członka zarządu odpowiedzialności wobec spółki za działania podejmowane w ramach pełnienia tej funkcji.
Mając na uwadze powyższe, jeżeli uzyskany przez członka zarządu przychód z tytułu pełnienia tej funkcji będzie zaliczany do przychodów z działalności wykonywanej osobiście (art. 13 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych), a pomiędzy stronami będą istniały łącznie wszystkie więzy prawne, o których mowa w art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług, to wynagrodzenie pobierane w związku z wykonywaniem czynności członka zarządu nie będzie uznawane za działalność gospodarczą.
Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić , że stanowisko Spółki w sprawie zakwalifikowania pobieranego wynagrodzenia z tytułu pełnienia funkcji Prezesa Zarządu do samodzielnie wykonywanej działalności gospodarczej oraz opodatkowania tej czynności podatkiem od towarów i usług jest prawidłowe.
Jednocześnie Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu informuje, iż przedmiotowa informacja o zakresie stosowania prawa podatkowego ma zastosowanie wyłącznie w przedstawionym stanie faktycznym i w stanie prawnym obowiązującym na dzień zaistnienia omawianego zdarzenia
Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu informuje również , iż interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika , płatnika lub inkasenta , wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia. Na podstawie art. 14a § 4 w związku z art. 236 § 1 i art. 236 § 2 pkt 1 oraz art. 239 w związku z art. 223 § 1 powołanej ustawy Ordynacja podatkowa, na niniejsze postanowienie służy zażalenie, które wnosi się do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu, za pośrednictwem tut. organu podatkowego w terminie 7 dni od dnia otrzymania niniejszego postanowienia. Zażalenie podlega opłacie skarbowej.
