Brak prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji. - Interpretacja - ITPP2/443-1270/13/AJ

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 15.01.2014, sygn. ITPP2/443-1270/13/AJ, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Brak prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 20 listopada 2013 r. (data wpływu 25 listopada 2013 r.), uzupełniony dnia 10 stycznia 2014 r. (data wpływu), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji pn. XXX jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 listopada 2013 r. został złożony ww. wniosek uzupełniony w dniu 10 stycznia 2014 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji pn.: XXX.

We wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina złożyła wniosek o dofinansowanie inwestycji w ramach Programu Operacyjnego RYBY, środek 4.1 Rozwój obszarów zależnych od rybactwa pn. XXX. W ramach realizacji ww. inwestycji zostaną wykonane następujące roboty:

  • wykoszenie i wygrabienie porostów 168 m&²,
  • odmulenie stawu 350 m³,
  • ogrodzenie stawu 96 m,
  • naprawa istniejących wlotów i wylotów.

Staw jest jedynym zbiornikiem melioracyjnym dla pól uprawnych okalających miejscowość. Jest zlokalizowany na trzech działkach ewidencyjnych. Powierzchnia stawu zajmuje 0,07 ha. Staw jest zasilany wodą wysiękową, wodami opadowymi ujętymi w system kanalizacji deszczowej oraz wodami napływającymi z sieci melioracyjnych. Średni poziom lustra wody wynosi 28,0 m n.p.m., średnia głębokość 1,90 m. Obecnie staw jest zanieczyszczony odpadami, głównie komunalnymi oraz zamulony warstwą średnio 50 cm. Fakt ten powoduje, że nie spełnia roli melioracyjnej. Wybudowana w ostatnich dwóch latach sieć kanalizacyjna zapewnia odcięcie dopływu do stawu ścieków komunalnych, daje to gwarancję trwałości efektu osiągniętego poprzez oczyszczenie zbiornika. Renowacja stawu poprzez oczyszczenie i odmulenie wpłynie na poprawę drożności i usprawnienie systemu urządzeń melioracji. Dzięki usprawnieniu urządzeń melioracji w stawie nastąpi obniżenie poziomu wód gruntowych na terenach podmokłych bądź odpowiednie nawodnienie na terenach ubogich w wody gruntowe. Renowacja pozytywnie wpłynie na ochronę środowiska naturalnego poprzez zwiększenie skali przywracania wartości użytkowej glebom, które na skutek oddziaływania różnych czynników uległy degradacji. Odbudowa właściwych stosunków wodnych w glebie dzięki usprawnieniu urządzeń melioracyjnych wpłynie na przywrócenie równowagi przyrodniczej na terenie miejscowości D. oraz na terenie Lokalnej Grupy Rybackiej, co przełoży się na poprawę stanu środowiska naturalnego.

Gmina poniesie koszty inwestycyjne wraz z podatkiem VAT, który będzie rzeczywiście i ostatecznie poniesiony jako podatek niepodlegający zwrotowi. Podatku tego w żaden dopuszczalny sposób nie można odzyskać, podatek należny nie może być pomniejszony o podatek naliczony, nie jest możliwy jego zwrot, nie ma możliwości skorzystania z ulgi podatkowej polegającej na odzyskaniu choćby części zapłaconego podatku i nie istnieje prawdopodobieństwo, że zostanie on odzyskany w przyszłości przez podatnika.

Staw po realizacji inwestycji nie będzie wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w związku z realizacją ww. inwestycji Gminie przysługuje prawo do odzyskania zapłaconego podatku od towarów i usług na podstawie ustawy z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), a podatek zostanie w rzeczywistości ostatecznie poniesiony przez Gminę w związku z realizacją wniosku o dofinansowanie w ramach PO RYBY 2007-2013...

Zdaniem Wnioskodawcy, realizując ww. inwestycję w żaden prawnie dopuszczalny sposób nie może odzyskać podatku od towarów i usług, tzn. podatek naliczony nie może zostać pomniejszony o podatek należny, nie jest możliwy jego zwrot, nie ma możliwości skorzystania z ulgi podatkowej polegającej na odzyskaniu choćby części kwoty zapłaconego wcześniej podatku, nie istnieje prawdopodobieństwo, że zostanie on odzyskany. Gmina ponownie wskazała, że staw po realizacji projektu nie będzie wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z powyższego przepisu wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany wyłącznie z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione lub niepodlegające opodatkowaniu, są w podobnej sytuacji, jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz.U. poz. 1656) przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzeniu.

Gmina zamierza zrealizować projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej, który będzie polegał na odmuleniu stawy, jego ogrodzeniu i naprawie istniejących wlotów i wylotów. Staw po realizacji projektu nie będzie wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych

Analiza przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz treści powołanych przepisów pozwala na stwierdzenie, że Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, ponieważ zakupione usługi nie będą miały związku ze sprzedażą opodatkowaną. Wnioskodawcy nie będzie przysługiwał również zwrot podatku, z uwagi na fakt, że środki, o których mowa we wniosku, nie są środkami wskazanymi w powołanym rozporządzeniu.

Końcowo wskazać należy, że niniejsza interpretacja nie odnosi się do kwestii możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, ponieważ kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

Wniosek ORD-IN (PDF)

Treść w pliku PDF 3 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy