Postanowienie - Interpretacja - PP443/83/05/ZM

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 09.09.2005, sygn. PP443/83/05/ZM, Urząd Skarbowy Kraków-Prądnik

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Postanowienie

Naczelnik Urzędu Skarbowego Kraków-Prądnik działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 roku Nr 8 poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 18 sierpnia 2005 w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko nie jest prawidłowe.

Uzasadnienie

Według stanu faktycznego przedstawionego we wniosku prowadzi Pan działalność polegająca na sprzedaży towarów, które zdaniem Pana wymienione są w zał. Nr 3 poz. 129-134 ustawy VAT. W przypadku sprzedaży tych towarów płatnikiem za dostawę jest bezpośrednio jednostka OSP lub Urząd Gminy albo Wydział Zarządzania Kryzysowego Obrony Cywilnej.

Zdaniem Pana ustawodawca wymieniając towary przeznaczone na cele ochrony przeciwpożarowej nie precyzuje nabywcy, ani osoby finansującej nabycie danego towaru, a jedynie przeznaczenie jakiemu towar ma służyć. Uwzględniając powyższe zdaniem Pana nie ma znaczenie na rzecz jakiego podmiotu jest wykonywana dostawa, ani kto jest płatnikiem za daną dostawę. Istotnym jest ustalenie przeznaczenia towaru, co w opisanej sytuacji ma miejsce poprzez wyszczególnienie celu nabycia w zamówieniu składanym przez nabywcę.

Stanowisko Pana przedstawione we wniosku nie jest prawidłowe.
Art 41 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.) stanowi, że dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. W załącznik nr 3 do ustawy w poz. 129 do 134 wymieniono pod ogólnym tytułem "Towary przeznaczone na cele ochrony przeciwpożarowej następujące towary" szereg towarów.
Nie bez znaczenia dla rozpatrywanego problemu ma postanowienie ust. 10 art. 41 ustawy stanowiące warunek ograniczający stosowania stawki 7% dla dostawy towarów wymienionych w poz 129 do 134 zał. Nr 3 ustawy. Artykuł ten stanowi: "Stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostaw na terytorium kraju towarów wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy, dla jednostek ochrony przeciwpożarowej, przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej."
Jednostki ochrony przeciwpożarowej zostały wymienione enumeratywnie w art. 15 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (jednolity tekst z 2002 r. Dz. U. Nr 147, poz. 1229). Zgodnie z zapisem art. 15 ustawy o ochronie przeciwpożarowej jednostkami ochrony przeciwpożarowej są: 1) jednostki organizacyjne Państwowej Straży Pożarnej, 1a) jednostki organizacyjne wojskowej ochrony przeciwpożarowej, 2) zakładowa straż pożarna, 3) zakładowa służba ratownicza, 4) gminna zawodowa straż pożarna, 4a) powiatowa (miejska) zawodowa straż pożarna, 5) terenowa służba ratownicza, 6) ochotnicza straż pożarna, 7) związek ochotniczych straży pożarnych, 8) inne jednostki ratownicze.
Stosowanie obniżonej - 7% - stawki podatku na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy przy dostawie towarów na cele ochrony przeciwpożarowej jest uzależnione od spełnienia łącznego następujących warunków:
1. towar będący przedmiotem dostawy musi być wymieniony w poz. 129-134 załącznika do ustawy o VAT,
2. dostawa jest dokonana na terytorium kraju dla jednostek ochrony przeciwpożarowej,
3. towary będące przedmiotem dostawy są przeznaczone na cele ochrony przeciwpożarowej.
Uwzględniając powyższe przepisy należy stwierdzić, że zastosowanie stawki podatku w wysokości 7% uzależnione jest między innymi od faktu czy nabywca jest jednostką ochrony przeciwpożarowej. Jeżeli nabywcą będzie Urząd Gminy albo Wydział Zarządzania Kryzysowego Obrony Cywilnej stawką właściwą dla dostaw tych towarów będzie stawka 22% (na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy) bez względu na cel w jakim podmioty te zakupują te towary. W przypadku nabycia tych towarów (wymienionych w zał. Nr 3 poz 129-134 ustawy) przez OSP, właściwą stawką będzie stawka 7% pod warunkiem, że towary te będą służyć ochronie przeciwpożarowe co może wynikać między innymi ze złożonego zamówienia na te towary. Przy zakupie przez OSP tych towarów na warunkach określonych w zdaniu uprzednim nieistotnym będzie fakt kto jest płatnikiem za te towary.

Powyższa interpretacja:
- dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę, traci swą moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących.
- nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej.

Pouczenie:
Na powyższe postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego Kraków-Prądnik w terminie 7 dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia.

Urząd Skarbowy Kraków-Prądnik