POSTANOWIENIENa podstawie: art. 14 a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. Nr 8 z 2005r., poz. 60) - Interpretacja - 1425/021/443/57/05/IW

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 24.08.2005, sygn. 1425/021/443/57/05/IW, Drugi Urząd Skarbowy w Radomiu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIENa podstawie: art. 14 a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. Nr 8 z 2005r., poz. 60)

Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Radomiu:stwierdza, że stanowisko Podatnika zawarte w piśmie złożonym w dniu 12.07.2005r. (data wpływu do tut. Urzędu) przez ......... sp. z o.o. dotyczącym interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE W dniu 12.07.2005r. ....... sp. z o.o. złożyła w tut. Urzędzie wniosek o interpretację przepisów podatkowych w zakresie podatku od towarów i usług przedstawiając następujący stan faktyczny:W posiadaniu firmy znajduje się samochód marki FORD TRANSIT Diesel (Gura-Torg). Z zapisów zawartych w dowodzie rejestracyjnym wynika, że jest to samochód ciężarowy o dopuszczalnej masie całkowitej 3,29 tony, trzymiejscowy. Pojazd posiada oddzielną kabinę kierowcy i otwarte nadwozie przeznaczone do przewozu ładunków. W tej sytuacji samochód spełnia wymogi przewidziane w art. 86 ust. 3 ustawy o VAT w brzmieniu dodanym ustawą z dnia 21 kwietnia 2005r. (Dz. U. nr 90 z 2005r., poz. 756), która wchodzi w życie 22.08.2005r., a ponadto ust. 4, pkt 3 tego artykułu.Pytanie Podatnika:Czy warunkiem możliwości stosowania obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego VAT przy zakupie oleju napędowego wykorzystywanego do napędu opisanego samochodu jest uzyskanie dodatkowego badania technicznego, o którym mowa w art. 86 ust. 5 cytowanej ustawy?Własne stanowisko Podatnika w sprawie:Wprawdzie parametry pojazdu, co do ładowności klasyfikują samochód w grupie pojazdów, o których mowa w art. 86 ust. 3 cyt/ ustawy, jednak pozostałe parametry na podstawie ust. 4 wyłączają go z tej grupy i w tej sytuacji stosuje się obniżenie kwoty lub zwrot różnicy podatku należnego VAT przy zakupie oleju napędowego na podstawie art. 88 ust. 1 pkt 3 tej ustawy. Wątpliwość budzi konieczność przeprowadzania dodatkowego badania technicznego przez Okręgową Stację Kontroli Pojazdów, potwierdzonego zaświadczeniem wydanym przez tę stację. W opisanej sytuacji nie wydaje się to niezbędne wobec dotychczasowych zapisów w dowodzie rejestracyjnym, świadectwa homologacji oraz wobec samego wyglądu samochodu. Zaświadczenie takie stwierdzałoby oczywistość, a jego uzyskanie wiąże się z dodatkowymi kosztami.

Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Radomiu udziela następującej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego:

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz.535 ze zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Kwestią odliczenia podatku naliczonego przy zakupie paliwa wykorzystywanego do napędu samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych reguluje art. 88 ust.1 pkt 3 w/cyt. ustawy, którego brzmienie zostało zmienione ustawą z dnia 21 kwietnia 2005r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 90, poz. 756). Nowe uregulowania wprowadzone w tym zakresie obowiązują od dnia 22.08.2005 r.

Stosownie do zapisu art. 88 ust.1 pkt 3 cytowanej wyżej ustawy obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o których mowa w art 86 ust. 3, tj. samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony. Wyjątki od w/wym. generalnej zasady zawarto w art. 86 ust. 4 ustawy, który stanowi, iż brak możliwości odliczenia podatku naliczonego od zakupu paliwa nie ma zastosowania.: 1. w przypadku pojazdów samochodowych mających jeden rząd siedzeń, który oddzielony jest od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą, klasyfikowanych na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym do podrodzaju: wielozadaniowy, van; 2. pojazdów samochodowych, mających jeden rząd siedzeń, które oddzielone są od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą, i u których długość części przeznaczonej do przewozu ładunków mierzona po podłodze od najdalej wysuniętego punktu podłogi pozwalającego postawić pionową ścianę lub trwałą przegrodę między podłogą a sufitem do tylnej krawędzi podłogi, przekracza 50 procent długości pojazdu; dla obliczenia proporcji o której mowa w zdaniu poprzednim długość pojazdu stanowi odległość pomiędzy dolną krawędzią przedniej szyby pojazdu a tylną krawędzią podłogi części pojazdu przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona w linii poziomej wzdłuż pojazdu między dolną krawędzią przedniej szyby pojazdu a punktem wyprowadzonym w pionie od tylnej krawędzi podłogi części pojazdu przeznaczonej do przewozu ładunków; 3. pojazdów samochodowych, które mają otwartą część przeznaczoną do przewozu ładunków; 4. pojazdów samochodowych, które posiadają kabinę kierowcy i nadwozie przeznaczone do przewozu ładunków jako konstrukcyjnie oddzielne elementy pojazdu; 5. pojazdów samochodowych będących pojazdami specjalnymi w rozumieniu przepisów prawa o ruchu drogowym o przeznaczeniach wymienionych w załączniku nr 9 do ustawy; 6. pojazdów samochodowych konstrukcyjnie przeznaczonych do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą - jeżeli z dokumentów wydanych na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym wynika takie przeznaczenie; 7. przypadków, gdy przedmiotem działalności podatnika jest a) odsprzedaż tych samochodów (pojazdów)b) oddanie tych samochodów (pojazdów) w odpłatne używanie na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innych umów o podobnym charakterze i te samochody (pojazdy) są przez podatnika przeznaczone do wykorzystania wyłącznie na te cele przez okres nie krótszy , niż 6 miesięcy.Ponadto zgodnie z przepisem art. 86 ust. 5 spełnienie wymagań dla pojazdów samochodowych określonych w ust. 4 pkt 1 - 4 stwierdza się na podstawie dodatkowego badania technicznego przeprowadzonego przez okręgową stację kontroli pojazdów, potwierdzonego zaświadczeniem wydanym przez tą stację oraz dowodu rejestracyjnego pojazdu zawierającego właściwą adnotację o spełnieniu tych wymagań. W myśl art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 21 kwietnia 2005 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 90 poz. 756) w stosunku do samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych, o których mowa w art. 86 ust. 4 pkt 1-4 ustawy wymienionej w art. 1, nabytych przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, dodatkowe badanie techniczne, o którym mowa w art. 86 ust. 5, powinno być przeprowadzone w terminie najbliższego obowiązkowego okresowego badania technicznego, nie później jednak niż przed upływem 12 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy. W związku z powyższym na podstawie przestawionego stanu faktycznego i zacytowanych powyżej przepisów, zdaniem tut. Urzędu Podatnikowi będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupionego oleju napędowego do samochodu ciężarowego, o ile przeprowadzone dodatkowe badania techniczne potwierdzą jego przynależność do jednej z grup, o których mowa w pkt. 1 - 4 ust. 4 art. 86, zostaną dokonane zmiany w dowodzie rejestracyjnym pojazdu, o których urząd zostanie powiadomiony w terminie 14 dni od dnia ich otrzymania - zgodnie z art. 86 ust. 5a w/cyt. ustawy. Mając powyższe na uwadze należało orzec jak w sentencji niniejszego postanowienia.

Naczelnik tut. Urzędu informuje, że niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia. Zgodnie z art. 14 b § 1 i 2 Ordynacji podatkowej interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylania.Na niniejsze postanowienie służy zgodnie z art. 14 a § 4 Ordynacji podatkowej zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Radomiu w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.Złożenie zażalenia podlega opłacie skarbowej w wysokości 5 zł.

Drugi Urząd Skarbowy w Radomiu