POSTANOWIENIE - Interpretacja - PP-406/20/2005

shutterstock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 13.05.2005, sygn. PP-406/20/2005, Urząd Skarbowy w Gorlicach

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE


Naczelnik Urzędu Skarbowego w Gorlicach działając na podstawie art.14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U z 2005 r. Nr 8, poz. 60) po rozpatrzeniu wniosku Jednostki z dnia 24 lutego 2005r - pismo Nr L.dz. 746/05 w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko nie jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


Stan faktyczny wynikający z wniosku:
MZK Spółka z O.O. W .... w dniu 24 listopada 2004 r. złożyła w tut. Urzędzie pisemne zawiadomienie o instalacji trzech kas rejestrujących, za pomocą których będzie ewidencjonować obrót i kwoty podatku należnego na stacji paliw, stacji diagnostycznej oraz pozostałej sprzedaży wydziału eksploatacji. Ewidencję tych obrotów przy zastosowaniu kas Spółka rozpoczęła od 29 listopada 2004 r. Wymieniona działalność traktowana jest traktowana jako działalność dodatkowa, a podstawową działalnością jej są usługi przewozów pasażerskich rozkładowych, za które pobierane są ceny urzędowe, które to usługi zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów w sprawie kas rejestrujących są zwolnione z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kas fiskalnych. Mimo braku obowiązku ewidencjonowania obrotów z tytułu świadczenia usług przewozów Spółka w grudniu 2004 r. i styczniu 2005 r. zakupiła 10 kas rejestrujących w celu ewidencjonowania sprzedaży biletów w autobusach.
Zapytanie dotyczy: czy przysługuje Spółce prawo dodatkowego (drugiego) zgłoszenia kas rejestrujących zakupionych w celu ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego (mimo braku tego obowiązku), oraz czy dodatkowe zgłoszenie kas uprawni jednostkę do odliczenia kwot określonych w art. 111 ust.4 ustawy VAT.
Stanowisko pytającego: zdaniem Jednostki powinno przysługiwać prawo dodatkowego zgłoszenia kas oraz prawo dokonania odliczenia kwot wydatkowanych na ich zakup.

Ocena prawna stanowiska wnioskodawcy:
- podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej oraz osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą w formie indywidualnych gospodarstw rolnych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotów i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących - art. 111 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.).
Podatnicy, którzy rozpoczną ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego w obowiązujących terminach, mogą odliczyć od tego podatku kwotę wydatkowaną na zakup każdej z kas zgłoszonych na dzień rozpoczęcia (powstania obowiązku) ewidencjonowania w wysokości 50% jej ceny zakupu (bez podatku), nie więcej jednak niż 2500 zł.
W myśl § 8 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2004 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 273, poz. 2706) dokonanie odliczenie, o którym mowa wyżej następuje pod warunkiem złożenia przez podatnika do naczelnika właściwego urzędu skarbowego, przed terminem rozpoczęcia ewidencjonowania, pisemnego zgłoszenia, o którym mowa w § 6 ust. 1 , o liczbie kas rejestrujących i miejscu (adresie) ich używania, które podatnik zamierza stosować do ewidencjonowania.

Odliczenia mogą dokonać podatnicy, którzy rozpoczną ewidencjonowanie nie później niż w obowiązujących terminach, przy użyciu kas rejestrujących spełniających wymagania określone w przepisach dotyczących kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz warunków stosowania tych kas przez podatników.
Przytoczone przepisy mają zastosowanie zarówno do tych podmiotów, u których występuje obowiązek ewidencjonowania obrotów i kwot podatku należnego przy ich zastosowaniu jak również do tych podatników, którzy mimo braku takiego obowiązku dobrowolnie instalują kasy.
Ustawodawca dopuścił możliwość skorzystania z prawa dokonania odliczenia kwot wydatkowanych na zakup kas fiskalnych przez podatników nie posiadających obowiązku ewidencjonowania obrotów i kwot podatku należnego przy użyciu tych kas, uzależniając je od spełnienia ogólnych warunków określonych przepisami rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących.

Przyjęto bowiem zasadę, że skoro podmiot nie posiadający obowiązku ewidencjonowania obrotów przy zastosowaniu kas fiskalnych dobrowolnie rozpoczyna to ewidencjonowanie wstępuje zarówno w prawa jak i obowiązki podatnika , u którego obowiązek taki występuje.
Z opisanej we wniosku sytuacji wynika, iż Jednostka dobrowolnie zainstalowała kasy w opisanych punktach sprzedaży informując o tym fakcie Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego.
W stosunku do tych kas przysługuje Jednostce prawo dokonania odliczenia kwot wydatkowanych na ich zakup zgodnie z przepisami cytowanego rozporządzenia. Jednakże w stosunku do kolejnych kas fiskalnych, które zostaną dobrowolnie zainstalowane do celów ewidencji obrotów z tyt. usług przewozów miejskich rozkładowych pasażerskich, za które pobierane są ceny urzędowe, a które to czynności korzystają do końca 2005 r. ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kas, odliczenie nie przysługuje, gdyż jak opisano wyżej przysługuje ono pod warunkiem złożenia przez podatnika do naczelnika właściwego urzędu skarbowego, przed terminem rozpoczęcia ewidencjonowania (w przedmiotowej sytuacji był to termin zgłoszenia pierwszych kas) pisemnego zgłoszenia liczby kas we wszystkich miejscach prowadzenia sprzedaży na dzień rozpoczęcia ewidencjonowania.
W sytuacji będącej przedmiotem zapytania nie został dotrzymany warunek złożenia pisemnego zawiadomienia o liczbie kas we wszystkich miejscach prowadzenia sprzedaży, a zatem odliczenie kwot wydatkowanych na zakup kas nie objętych pierwszym zgłoszeniem złożonym przez Jednostkę nie będzie przysługiwało.

Powyższa interpretacja:
- dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę, traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących,
- nie jest wiążąca dla podmiotu (podatnika, płatnika, inkasenta, następcy prawnego podatnika) osoby trzeciej odpowiedzialnej za zaległości podatkowe, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej.
Pouczenie:
Na powyższe postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Gorlicach w terminie 7 dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia.

Urząd Skarbowy w Gorlicach