Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu. - Interpretacja - 0115-KDIT1-2.4012.336.2018.1.AP

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 06.06.2018, sygn. 0115-KDIT1-2.4012.336.2018.1.AP, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 9 maja 2018 r. (data wpływu 11 maja 2018 r.) uzupełnionym w dniu 24 maja 2018 r. (data wpływu) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu E. jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 maja 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek uzupełniony w dniu 24 maja 2018 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu E..

We wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny.

Powiat, przy pomocy Starostwa Powiatowego, jako jednostki prowadzącej obsługę Powiatu (art. 33 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. - o samorządzie powiatowym, t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 1868), zrealizował projekt pn. E. w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego 2007-2013. Ogólna wartość projektu wyniosła 1.682.027,46 zł, a uzyskana kwota dofinansowania:

1.429.723,34 zł. Realizacja nastąpiła w okresie od czerwca 2011 r. do czerwca 2013 r. W ramach projektu zakupiono nowoczesny, wysokiej klasy sprzęt teleinformatyczny: switch, serwer bazodanowy, zasilacz ups, szafę krosową zestawy komputerowe z monitorem, drukarkę laserową, notebooki, centrum drukujące, skaner wielowymiarowy. Na bazie tego sprzętu stworzono interaktywne tematyczne portale internetowe: gospodarczy, turystyczny, drogowy oraz moduły: analityczny i statystyczny, urbanistyki, stacji kontroli pojazdów, zamówień publicznych, geodezyjny - mapy cyfrowe, geodezyjny - operaty techniczne, środowiskowy i ankietowy. Ponadto projekt obejmował prace adaptacyjne serwerowni wraz z okablowaniem sieciowym Urzędu oraz wykonanie studium wykonalności, promocję oraz wykonanie audytu po poniesieniu 50% wydatków całkowitej wartości projektu. Projekt zrealizowano przy braku możliwości odzyskania podatku VAT. Zgodnie z zapisami umowy nr o dofinansowanie projektu - Beneficjent zobowiązany jest do przedłożenia do Departamentu EFRR Urzędu Marszałkowskiego Województwa pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego przed zakończeniem okresu trwałości projektu. Okres trwałości projektu upływa z dniem 28 czerwca 2018 r. Projekt nie był, a także nie będzie wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych, jednocześnie Gmina nie dokonała wstecznej centralizacji VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Powiat ma możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub w części dla projektu E. zrealizowanego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego 2007-2013?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie posiada możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części dla projektu E. zrealizowanego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego 2007-2013, gdyż realizacja projektu wynika z realizacji zadań własnych Powiatu, a przedmiot projektu nie będzie wykorzystywany odpłatnie i nie będzie przedmiotem żadnej umowy cywilnoprawnej. Nabyte towary i usługi w ramach powyższego projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, więc Powiatowi nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów/usług/robót budowlanych z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do cytowanego wyżej przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Analiza przedstawionego stanu faktycznego oraz treści powołanych przepisów pozwala na stwierdzenie, że Powiatowi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją przedmiotowego projektu, na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż jak wynika z treści wniosku zakupione towary i usługi nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej