Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

15 maja 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 15 maja 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, w zakresie uznania, że sprzedaż towarów przez Dostawcę z Chin na Państwa rzecz oraz sprzedaż towarów przez Państwa na rzecz Klienta nie będzie podlegać opodatkowaniu VAT Polsce. Uzupełnili go Państwo pismem z 15 maja 2025 r. (wpływ 15 maja 2025 r.) oraz z 24 czerwca 2025 r. (wpływ 24 czerwca 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

1. Opis Wnioskodawcy.

„A” Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: „Spółka” lub „Wnioskodawca”) to firma, która od 2021 r. specjalizuje się w świadczeniu importu towarów z Chin. Od samego początku istnienia działalności Spółki, jej misją było niesienie wsparcia i bilateralna współpraca z polskimi przedsiębiorcami, którzy pragną poszerzyć swój dotychczasowy asortyment o produkty sprowadzane zarówno z Chin, jak i z całej Azji.

Spółka jest zarejestrowanym w Polsce czynnym podatnikiem od towarów i usług (dalej: „VAT”). Dodatkowo Spółka jest zarejestrowana w Polsce na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych (posiada ważny nr VAT-UE).

2. Opis Modelu.

Spółka rozważa następujący model biznesowy (dalej również: „Model”) opisany poniżej.

W pierwszej kolejności lokalny dostawca w Chinach, co do zasady, produkuje na zlecenie Spółki towar (dalej: „Dostawca”). Istnieje również możliwość, że Spółka będzie nabywać u Dostawcy już istniejący towar. Produkcja – bez względu na okoliczność, czy odbyła się na zlecenie Spółki – odbywa się w całości w Chinach.

Po dokonaniu zamówienia, towar jest transportowany do magazynu Spółki lub bezpośrednio od Dostawcy do portu. Zarówno magazyn Spółki jak i port znajdują się w Chinach. Co istotne, ostatecznym nabywcą towaru nie jest Spółka, a jej klient (dalej: „Klient”).

Z punktu widzenia regulacji celnych eksport towaru z Chin na terytorium Polski lub innego państwa EOG jest dokonywany na rzecz Klienta (na jego dane). Innymi słowy etykiety znajdujące się na towarze przy eksporcie towarów z Chin do Polski/innego kraju EOG muszą zawierać dane Klienta. Import towaru na terytorium Polski lub innego państwa EOG jest dokonywany na rzecz Klienta.

Oznacza to, że przy odprawie celnej podawane są dane Klienta.

Jeżeli chodzi o odpowiedzialność za transport, to Spółka działając na zlecenie/w imieniu Klienta jest odpowiedzialna za:

· nawiązanie (w tym inicjowanie) kontaktu z przewoźnikiem (firmą transportową),

· uzgodnienie terminu odbioru, rozmiarów i wagi towarów,

· uzgodnienie sposobu załadunku towarów oraz warunków jakie muszą spełniać środki transportu,

· spakowanie i wydanie towaru przewoźnikowi,

· generowanie awizo transportowego lub innego podobnego dokumentu (informacji),

· przesłanie przedsiębiorstwu transportowemu numeru zamówienia upoważniającego do odbioru towaru w wyznaczonym miejscu i o wyznaczonym terminie.

Powyższe dotyczy transportu z Chin do Polski/innego kraju EOG.

Wywóz towarów z Chin do Polski/innego kraju EOG będzie następował w ramach transportu o nieprzerwanym charakterze, tj. od momentu rozpoczęcia transportu od Dostawcy do chwili wywozu tego towaru na terytorium Polski/innego kraju EOG (miejsca ich zaimportowania) nie będą występowały przerwy niezwiązane bezpośrednio z organizacją transportu do miejsca docelowego.

3. Fakturowanie.

Poniżej opisano planowany proces fakturowania i dokonywania płatności w Modelu.

Najpierw Klient otrzymuje od Spółki fakturę proforma na całe zamówienie (towar). Klient na podstawie faktury proforma opłaca 30-100% wartości zamówienia.

Po otrzymaniu ww. płatności za zamówienie Spółka zamawia u Dostawcy towar. Gdy towar jest gotowy (został wyprodukowany przez Dostawcę), Klient płaci Spółce za pozostałą część towaru (o ile opłata nie została dokonana w całości wcześniej). Kolejno Dostawca wystawia Spółce fakturę za wyprodukowany przez niego towar.

Co więcej, firma transportowa (przewoźnik) wystawia fakturę na rzecz Klienta za usługi transportu międzynarodowego, tj. transport z Chin do Polski lub innego kraju EOG.

Agencja celna wystawia fakturę na rzecz Klienta z tytułu świadczonych usług odprawy celnej. Spółka wystawia fakturę Klientowi za usługi pośrednictwa. Opodatkowanie usług pośrednictwa przez Spółkę jest przedmiotem odrębnego wniosku o interpretacje.

Uzupełnienie opisu sprawy

Klient jest podatnikiem z tytułu importu albo zaimportowania towarów, o których mowa we wniosku.

Pytania

1. Czy sprzedaż towarów pomiędzy Dostawcą a Spółką, będzie w opisanym Modelu podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce?

2. Czy sprzedaż towarów pomiędzy Spółką a Klientem, będzie w opisanym Modelu podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce?

Państwa stanowisko w sprawie

Państwa zdaniem:

1.  Sprzedaż towarów pomiędzy Dostawcą a Spółką, nie będzie w opisanym Modelu podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce. W rezultacie Spółka nie będzie zobowiązana do wykazania tej transakcji w deklaracji VAT.

2.  Sprzedaż towarów pomiędzy Spółką a Klientem, nie będzie w opisanym Modelu podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy

Ad 1.

Podatek VAT ma charakter terytorialny. Oznacza to (w uproszczeniu), że w pierwszej kolejności należy określić miejsce opodatkowania danej transakcji (Polska, inny kraj).

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu VAT na terytorium kraju (czyli Polski) podlegają:

1) odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2) eksport towarów;

3) import towarów na terytorium kraju;

4) wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5) wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Przez eksport towarów rozumie się natomiast dostawę towarów wysyłanych lub transportowanych z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej.

Natomiast przez wewnątrzwspólnotową dostawę towarów co do zasady rozumie się wywóz towarów z terytorium kraju na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju.

Artykuł 5 ust. 1 pkt 2 i pkt 5 ustawy o VAT przewiduje, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów, jednak z uwagi na terytorialny charakter podatku VAT, opodatkowaniu podlegają wyłącznie czynności, których miejscem świadczenia jest terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, które w przypadku dostaw towarów wysyłanych lub transportowanych wyznacza art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Zgodnie z art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT: miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią – miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy.

Natomiast stosownie do art. 22 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT miejscem dostawy towarów jest – w przypadku towarów niewysyłanych ani nietransportowanych miejsce, w którym towary znajdują się w momencie dostawy.

Zgodnie z art. 22 ust. 2 ustawy o VAT: w przypadku gdy te same towary są przedmiotem kolejnych dostaw oraz są wysyłane lub transportowane bezpośrednio od pierwszego dostawcy do ostatniego w kolejności nabywcy, wysyłkę lub transport przyporządkowuje się wyłącznie jednej dostawie.

W myśl art. 22 ust. 2a ustawy o VAT, w przypadku towarów, o których mowa w ust. 2, które są wysyłane lub transportowane z terytorium kraju na terytorium państwa trzeciego przez nabywcę, który dokonuje również ich dostawy, przyjmuje się, że wysyłka lub transport są przyporządkowane dostawie dokonanej do tego nabywcy, chyba że z warunków dostawy wynika, że wysyłkę lub transport towarów należy przyporządkować jego dostawie.

Przy czym, art. 22 ust. 2e ustawy o VAT stanowi, że: w przypadku towarów, o których mowa w ust. 2, które są wysyłane lub transportowane z terytorium kraju na terytorium państwa trzeciego albo z terytorium jednego państwa członkowskiego na terytorium innego państwa członkowskiego przez:

1) pierwszego dostawcę – wysyłkę lub transport przyporządkowuje się jego dostawie;

2) ostatniego nabywcę – wysyłkę lub transport przyporządkowuje się dostawie dokonanej do tego nabywcy.

Zatem, kiedy ten sam towar jest przedmiotem kolejnych dostaw, lecz faktycznie jest przemieszczany od pierwszego dostawcy do finalnego nabywcy, przyjmuje się, że ma miejsce tylko jedna wysyłka (transport). Z uwagi na to, że dokonywane jest tylko jedno przemieszczenie towarów, to tylko jedna dostawa może być uznana za dostawę „ruchomą” towarów, pozostałe zaś są dostawami „nieruchomymi”. Przy czym, w przypadku gdy towar transportowany jest przez pierwszego dostawcę, transport towarów należy przyporządkować dostawie towarów dokonywanej przez tego dostawcę (pierwszej dostawie w ramach łańcucha dostaw). Z kolei gdy towar transportowany jest przez ostatniego nabywcę, transport towarów należy przyporządkować dostawie dla tego nabywcy (ostatniej dostawie w łańcuchu).

Jednocześnie jak stanowi art. 22 ust. 3 ustawy o VAT: w przypadkach, o których mowa w ust. 2-2c, dostawę towarów, która:

1) poprzedza wysyłkę lub transport towarów, uznaje się za dokonaną w miejscu rozpoczęcia wysyłki lub transportu towarów;

2) następuje po wysyłce lub transporcie towarów, uznaje się za dokonaną w miejscu zakończenia wysyłki lub transportu towarów.

W myśl tego przepisu wszystkie transakcje realizowane przed dostawą ruchomą (do której przypisano wysyłkę lub transport towaru) będą opodatkowane w państwie, z którego towar jest wysyłany lub transportowany. Natomiast wszystkie dostawy mające miejsce po transakcji ruchomej będą opodatkowane w państwie przeznaczenia towaru. Transakcja ruchoma stanowi dla dostawcy eksport lub wewnątrzwspólnotową dostawę towaru, a dla nabywcy import lub wewnątrzwspólnotowe nabycie towaru.

Natomiast zgodnie z art. 22 ust. 4 ustawy o VAT, w przypadku gdy miejscem rozpoczęcia wysyłki lub transportu towarów jest terytorium państwa trzeciego, dostawę towarów dokonywaną przez podatnika lub podatnika podatku od wartości dodanej, który jest również podatnikiem z tytułu importu albo zaimportowania tych towarów, uważa się za dokonaną na terytorium państwa członkowskiego importu albo zaimportowania tych towarów.

Mając na uwadze powyższe przepisy, a także okoliczność, że w opisanym zdarzeniu przyszłym:

·    całość transportu towarów na linii Dostawca – Spółka – Klient odbywa się w Chinach;

·    Spółka przy organizacji transportu działa na zlecenie Klienta będącego ostatnim podmiotem w łańcuchu dostaw;

·    podstawową zasadą określania miejsca opodatkowania towarów (art. 22 ust. 1 ustawy o VAT) zgodnie z którą, miejscem dostawy towarów jest miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy;

-     to zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż towarów pomiędzy Dostawcą, a Spółką nie będzie w opisanym Modelu podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce (będzie opodatkowana w miejscu rozpoczęcia wysyłki, czyli w Chinach). W rezultacie Spółka nie będzie zobowiązana do wykazania tej transakcji w deklaracji VAT.

Ad 2.

Do niniejszego pytania co do zasady będą miały zastosowanie analogiczne przepisy ustawy o VAT co powyżej.

Tym samym mając na uwadze okoliczność, że w opisanym zdarzeniu przyszłym:

·  całość transportu towarów na linii Dostawca – Spółka – Klient odbywa się w Chinach;

·  Spółka przy organizacji transportu działa na zlecenie Klienta będącego ostatnim podmiotem w łańcuchu dostaw;

·  eksport towarów z Chin do Polski/innego kraju EOG jest dokonywana przez Klienta (na jego dane);

·  import towarów w Polsce dokonywana jest przez Klienta (na jego dane);

- to zdaniem Wnioskodawcy sprzedaż towarów pomiędzy Spółką, a Klientem, nie będzie w opisanym Modelu podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce.

Na marginesie należy wskazać, że to Klient jako importer towaru będzie zobowiązany do opodatkowania dostawy towarów na terytorium państwa członkowskiego importu albo zaimportowania tych towarów.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają:

1) odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2) eksport towarów;

3) import towarów na terytorium kraju;

4) wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5) wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Z powołanego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wymienione czynności, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia jest terytorium kraju.

W myśl art. 2 pkt 1 ustawy:

Przez terytorium kraju rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.

Stosownie do art. 2 pkt 3 ustawy:

Przez terytorium Unii Europejskiej rozumie się terytoria państw członkowskich Unii Europejskiej […].

Jak stanowi art. 2 pkt 5 ustawy:

Przez terytorium państwa trzeciego rozumie się terytorium państwa niewchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a ust. 1 i 3.

W świetle art. 2 pkt 6 ustawy:

Towarami są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy,

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel […].

Na podstawie art. 2 pkt 22 ustawy:

Przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Z kolei art. 2 pkt 7 ustawy stanowi, że:

Przez import towarów rozumie się przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium Unii Europejskiej.

Definicja ustawowa importu towarów kładzie nacisk przede wszystkim na czynność faktyczną, czyli przywóz towaru. Dla zaistnienia importu nie ma znaczenia cel przywozu, czy stosunek prawny w ramach którego dokonano przywozu, gdyż jeżeli towar został faktycznie przywieziony, to ma miejsce import.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Jednocześnie, w myśl art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne na których ciąży obowiązek uiszczenia cła, również w przypadku, gdy na podstawie przepisów celnych importowany towar jest zwolniony od cła albo cło na towar zostało zawieszone, w części lub w całości, albo zastosowano preferencyjną, obniżoną lub zerową stawkę celną.

Według art. 19a ust. 9 ustawy:

Obowiązek podatkowy z tytułu importu towarów powstaje z chwilą powstania długu celnego, z zastrzeżeniem ust. 10a i 11.

Oznacza to, że w przypadku gdy na podstawie przepisów celnych powstaje dług celny w związku z dopuszczeniem towarów do obrotu wówczas także, co do zasady, powstanie obowiązek podatkowy w podatku VAT z tytułu importu tych towarów.

Zgodnie z zasadą terytorialności wynikającą z cyt. art. 5 ust. 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wymienione w tym przepisie czynności, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia jest terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Oznacza to, że opodatkowaniu podlegają tylko te czynności, które zostaną uznane za wykonane na terytorium kraju. W tym wypadku określenie miejsca świadczenia (dostawy) determinuje miejsce opodatkowania. Miejsce świadczenia wskazuje jednocześnie państwo, w którym dana czynność winna zostać opodatkowana. Określenie miejsca świadczenia jest szczególnie istotne w przypadku dostawy towarów, która odbywa się pomiędzy podmiotami z różnych państw. Miejsce świadczenia (opodatkowania) przy dostawie towarów uzależnione jest od sposobu, w jaki realizowana jest ta dostawa.

W art. 22 ust. 1-4 ustawy uregulowano zasady dotyczące określenia miejsca świadczenia przy dostawie towarów w przypadku transakcji łańcuchowych (szeregowych), tj. transakcji, w których występuje kilka podmiotów dokonujących obrotu tym samym towarem, przy czym towar trafia bezpośrednio od pierwszego do ostatniego podmiotu w łańcuchu. Każda z dostaw w transakcji łańcuchowej traktowana jest odrębnie, co oznacza, że dla każdej z nich odrębnie ustalane jest też miejsce dokonania dostawy.

Stosownie do art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią – miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy.

Natomiast zgodnie z art. 22 ust. 1 pkt 3 ustawy:

Miejscem dostawy towarów jest w przypadku niewysyłanych ani nietransportowanych – miejsce, w którym towary znajdują się w momencie dostawy.

W myśl art. 22 ust. 2 ustawy:

W przypadku gdy te same towary są przedmiotem kolejnych dostaw oraz są wysyłane lub transportowane bezpośrednio od pierwszego dostawcy do ostatniego w kolejności nabywcy, wysyłkę lub transport przyporządkowuje się wyłącznie jednej dostawie.

Zatem, kiedy ten sam towar jest przedmiotem kolejnych dostaw, lecz faktycznie jest przemieszczany od pierwszego dostawcy do finalnego nabywcy, przyjmuje się, że ma miejsce tylko jedna wysyłka (transport). Z uwagi na to, że dokonywane jest tylko jedno przemieszczenie towarów, to tylko jedna dostawa może być uznana za dostawę „ruchomą” towarów, pozostałe zaś są dostawami „nieruchomymi”.

Przepis art. 22 ust. 3 ustawy wskazuje, że:

W przypadkach, o których mowa w ust. 2-2c i 2e, dostawę towarów, która:

1) poprzedza wysyłkę lub transport towarów, uznaje się za dokonaną w miejscu rozpoczęcia wysyłki lub transportu towarów;

2) następuje po wysyłce lub transporcie towarów, uznaje się za dokonaną w miejscu zakończenia wysyłki lub transportu towarów.

W myśl przepisu art. 22 ust. 3 ustawy wszystkie transakcje realizowane przed dostawą ruchomą (do której przypisano wysyłkę lub transport towaru) będą opodatkowane w państwie, z którego towar jest wysyłany lub transportowany. Natomiast wszystkie dostawy mające miejsce po transakcji ruchomej będą opodatkowane w państwie przeznaczenia towaru.

Jednakże, stosownie do art. 22 ust. 4 ustawy:

W przypadku gdy miejscem rozpoczęcia wysyłki lub transportu towarów jest terytorium państwa trzeciego, dostawę towarów dokonywaną przez podatnika lub podatnika podatku od wartości dodanej, który jest również podatnikiem z tytułu importu albo zaimportowania tych towarów, uważa się za dokonaną na terytorium państwa członkowskiego importu albo zaimportowania tych towarów.

Z powołanych przepisów wynika, że miejscem opodatkowania dostawy towarów, co do zasady, jest miejsce (kraj), w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki. Na ustalenie miejsca dostawy nie ma przy tym wpływu siedziba dostawcy (podatnika) – istotne jest jedynie miejsce, gdzie towar jest przechowywany i z którego jest przewożony ostatecznie do nabywcy.

Należy zatem przyjąć, że jeżeli towar jest wysyłany lub transportowany przez:

-    podatnika pierwszego w kolejności, to transakcją „ruchomą”, której przypisany jest ten transport jest dostawa dokonana przez ten podmiot (a więc pierwsza z dwóch dostaw) – zgodnie z art. 22 ust. 2 ustawy,

-    podatnika drugiego w kolejności (tzw. podmiot pośredniczący), to na zasadzie domniemania transakcją „ruchomą”, której przypisany jest ten transport jest dostawa dokonana do tego podmiotu (a więc pierwsza z dwóch dostaw) – zgodnie z art. 22 ust. 2b ustawy (za wyjątkiem sytuacji określonej w art. 22 ust. 2c ustawy),

-    podatnika trzeciego w kolejności, to transakcją „ruchomą”, której przypisany jest ten transport jest dostawa dokonana do tego podmiotu – ostatniego w łańcuchu (a więc druga z dwóch dostaw) – zgodnie z art. 22 ust. 2 ustawy.

Z opisu sprawy wynika, że Spółka rozważa następujący model biznesowy (dalej również: „Model”), opisany poniżej.

W pierwszej kolejności lokalny dostawca w Chinach co do zasady produkuje na zlecenie Spółki towar (dalej: „Dostawca”). Istnieje również możliwość, że Spółka będzie nabywać u Dostawcy już istniejący towar. Produkcja – bez względu na okoliczność, czy odbyła się na zlecenie Spółki – odbywa się w całości w Chinach.

Po dokonaniu zamówienia, towar jest transportowany do magazynu Spółki lub bezpośrednio od Dostawcy do portu. Zarówno magazyn Spółki jak i port znajdują się w Chinach. Co istotne, ostatecznym nabywcą towaru nie jest Spółka, a jej klient (dalej: „Klient”).

Z punktu widzenia regulacji celnych eksport towaru z Chin na terytorium Polski lub innego państwa EOG jest dokonywany na rzecz Klienta (na jego dane). Innymi słowy etykiety znajdujące się na towarze przy eksporcie towarów z Chin do Polski/innego kraju EOG muszą zawierać dane Klienta. Import towaru na terytorium Polski lub innego państwa EOG jest dokonywany na rzecz Klienta.

Oznacza to, że przy odprawie celnej podawane są dane Klienta.

Jeżeli chodzi o odpowiedzialność za transport, to Spółka działając na zlecenie/w imieniu Klienta jest odpowiedzialna za:

· nawiązanie (w tym inicjowanie) kontaktu z przewoźnikiem (firmą transportową),

· uzgodnienie terminu odbioru, rozmiarów i wagi towarów,

· uzgodnienie sposobu załadunku towarów oraz warunków jakie muszą spełniać środki transportu,

· spakowanie i wydanie towaru przewoźnikowi,

· generowanie awizo transportowego lub innego podobnego dokumentu (informacji),

· przesłanie przedsiębiorstwu transportowemu numeru zamówienia upoważniającego do odbioru towaru w wyznaczonym miejscu i o wyznaczonym terminie.

Powyższe dotyczy transportu z Chin do Polski/innego kraju EOG.

Wywóz towarów z Chin do Polski/innego kraju EOG będzie następował w ramach transportu o nieprzerwanym charakterze, tj. od momentu rozpoczęcia transportu od Dostawcy do chwili wywozu tego towaru na terytorium Polski/innego kraju EOG (miejsca ich zaimportowania) nie będą występowały przerwy niezwiązane bezpośrednio z organizacją transportu do miejsca docelowego.

Najpierw Klient otrzymuje od Spółki fakturę proforma na całe zamówienie (towar). Klient na podstawie faktury proforma opłaca 30-100% wartości zamówienia.

Po otrzymaniu ww. płatności za zamówienie, Spółka zamawia u Dostawcy towar. Gdy towar jest gotowy (został wyprodukowany przez Dostawcę), Klient płaci Spółce za pozostałą część towaru (o ile nie opłata nie została dokonana w całości wcześniej). Kolejno Dostawca wystawia Spółce fakturę za wyprodukowany przez niego towar.

Co więcej, firma transportowa (przewoźnik) wystawia fakturę na rzecz Klienta za usługi transportu międzynarodowego tj. transport z Chin do Polski lub innego kraju EOG.

Agencja celna wystawia fakturę na rzecz Klienta z tytułu świadczonych usług odprawy celnej. Spółka wystawia fakturę Klientowi za usługi pośrednictwa.

Klient jest podatnikiem z tytułu importu albo zaimportowania towarów, o których mowa we wniosku.

Państwa wątpliwości dotyczą wskazania, czy sprzedaż towarów przez Państwa (tj. Spółkę) na rzecz Klienta będzie podlegać opodatkowaniu VAT Polsce. (pytanie oznaczone we wniosku nr 2)

W analizowanej sprawie, towar jest transportowany z kraju trzeciego (Chiny) do Polski. Zatem skoro następuje przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium Unii Europejskiej (do Polski), to tym samym w Polsce dochodzi do importu towarów, w rozumieniu art. 2 pkt 7 ustawy.

Odnosząc się do przedstawionych przez Państwa wątpliwości należy wskazać, że w analizowanym przypadku istotne jest, który uczestnik transakcji jest podatnikiem z tytułu importu towarów. Zgodnie bowiem, z powołanym art. 22 ust. 4 ustawy, dostawę towarów wysyłanych z państwa trzeciego uważa się za dokonaną na terytorium państwa członkowskiego importu albo zaimportowania tych towarów (w tym przypadku Polski), gdy dostawa ta jest dokonywana przez podatnika, który jest również podatnikiem z tytułu importu albo zaimportowania tych towarów. Zatem, w przypadku importu towarów, pierwszą dostawą, która podlega opodatkowaniu podatkiem VAT w Polsce jest dostawa dokonywana przez podmiot, który jest podatnikiem z tytułu importu towarów w kraju importu lub zaimportowania tych towarów. Dostawa, której przedmiotem jest towar niedopuszczony do obrotu na terytorium UE, nie może zostać potraktowana jako transakcja podlegająca opodatkowaniu VAT w Polsce. Z uwagi na to, że dostawy tej nie dokonuje importer towaru, taka transakcja podlega wyłączeniu z katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zawartego w art. 5 ust. 1 ustawy.

W analizowanej sprawie wskazali Państwo, że Klient jest podatnikiem z tytułu importu albo zaimportowania towarów, o których mowa we wniosku.

Zatem, skoro to nie Państwo jesteście podatnikiem z tytułu importu towarów, to transakcja dokonana pomiędzy Państwem a Klientem nie wpisuje się w dyspozycję art. 22 ust. 4 ustawy. W konsekwencji dostawę towarów dokonaną przez Państwa na rzecz Klienta należy uznać – stosownie do art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy – za dokonaną, a tym samym opodatkowaną, w miejscu rozpoczęcia wysyłki do nabywcy, tj. na terytorium państwa trzeciego.

Tym samym, dostawa towarów dokonana przez Państwa rzecz Klienta, nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT w Polsce.

Zatem Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 2 jest prawidłowe.

Państwa wątpliwości dotyczą również wskazania, czy sprzedaż towarów przez Dostawcę z Chin na Państwa rzecz (tj. na rzecz Spółki) będzie podlegać opodatkowaniu VAT Polsce. (pytanie oznaczone we wniosku nr 1)

Biorąc pod uwagę treść powołanych wyżej przepisów oraz opis sprawy wskazać należy, że dostawa towarów dokonana przez Dostawcę z Chin na Państwa rzecz, która będzie następowała przed transportem towarów, stanowi transakcję o charakterze „nieruchomym”, którą uznaje się za dokonaną – zgodnie z art. 22 ust. 3 pkt 1 ustawy – w miejscu rozpoczęcia wysyłki lub transportu towarów, tj. terytorium Chin.

Zatem, dostawa towarów dokonana przez Dostawcę z Chin na Państwa rzecz, nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT w Polsce.

Tym samym, Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1 jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej:

Składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Państwo ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. Zatem, wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego. W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Ponadto Informuję, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (zapytania). Inne kwestie wynikające z opisu sprawy, bądź własnego stanowiska, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone. Dotyczy to w szczególności kwestii obowiązku wykazania tej transakcji w deklaracji VAT.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·   Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·   Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·   Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·    w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·    w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.