P O S T A N O W I E N I E - Interpretacja - DVII/443-133-71-1/05

Shutterstock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 29.07.2005, sygn. DVII/443-133-71-1/05, Drugi Urząd Skarbowy w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie: - art. 14a § 1, § 3 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tj. Dz. U. z 2005r. Nr 8 , poz. 60 ze zm.) Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Bydgoszczy uznaje stanowisko Pana zawarte we wniosku z dnia 1 czerwca 2005r. (data wpływu do tut. urzędu 14 czerwca 2005r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego

za nieprawidłowe

U Z A S A D N I E N I E

Wnioskiem z dnia 1 czerwca 2005r. (data wpływu do tut. urzędu 14 czerwca 2005r.) wystąpił Pan do Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Bydgoszczy o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego.

Z treści przedmiotowego wniosku wynika, że prowadzi Pan działalność gospodarczą, której przedmiotem jest handel hurtowy i detaliczny stolarką meblową i artykułami dekoracyjnymi.

Sprzedaż mebli realizowana jest na zamówienie po uprzednim pobraniu zaliczki. Realizacja zamówienia następuje po upływie trzech miesięcy od złożenia zamówienia. Otrzymanie zaliczki potwierdza Pan poprzez wystawienie faktury VAT, w której wykazany jest m. in. podatek należny z tyt. pobrania zaliczki. Otrzymanych zaliczek nie ewidencjonuje Pan w kasie fiskalnej.

Wątpliwości Pana dotyczą obowiązku ewidencjonowania otrzymanych zaliczek w kasie rejestrującej.

Zdaniem Pana z uwagi na fakt, iż prowadzi Pan ewidencję sprzedaży za pomocą programu komputerowego umożliwiającego szczegółowe ewidencjonowanie faktur "zaliczkowych" , które nie stwierdzają dokonania sprzedaży towaru handlowego , lecz dokumentują jedynie zadatek na towar handlowy, nie ma Pan obowiązku ewidencjonowania tych zaliczek w kasie fiskalnej

Ocena prawna Pana stanowiska z przytoczeniem przepisów prawa.

Zgodnie z treścią art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 , poz. 535 z późn. zm.) podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Na podstawie § 5 ust. 1 pkt. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 lipca 2002r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz warunków stosowania tych kas przez podatników (Dz. U. nr 108, poz. 948 z późn. zm.) podatnicy prowadzący ewidencję przy zastosowaniu kas rejestrujących, z zastrzeżeniem ust. 2, są obowiązani do dokonywania rejestracji każdej sprzedaży przy zastosowaniu kasy i dokonywania wydruku z każdej sprzedaży paragonu fiskalnego lub faktury VAT oraz do wydawania oryginału wydrukowanego dokumentu nabywcy.

Z treści wyżej cytowanych przepisów wynika, że podatnik prowadzący ewidencję przy zastosowaniu kas rejestrujących ma obowiązek dokonania rejestracji w tej kasie każdej sprzedaży i dokonania wydruku z tej sprzedaży paragonu fiskalnego lub faktury VAT.

Obowiązek opodatkowania otrzymanych zaliczek wynika z treści art. 19 ust. 11 w/w ustawy.

Przepis ten stanowi, że jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część należności, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w tej części.

Podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2 - 22, art. 30 - 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku. (vide : art. 29 ust. 1 w/w ustawy)

W przypadku gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. Dotyczy to również otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i na inne dopłaty o podobnym charakterze - stosownie do art. 29 ust. 2 cyt. ustawy.

Z literalnego brzmienia wyżej powołanych przepisów wynika, że obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku.

Zatem skoro podatnicy są zobligowani zgodnie z powolnym art. 111 ust. 1 w/w ustawy

prowadzić ewidencję ,,obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących - to kwota otrzymanych zaliczek, jako ,,obrót winna być również ewidencjonowana w kasie rejestrującej.

W przypadku , gdy otrzymane zaliczki nie obejmują całej ceny należnej brutto - to winien Pan po wydaniu towaru również zaewidencjonować w kasie fiskalnej otrzymaną kwotę - stanowiącą rozliczenie końcowe, która wraz z otrzymanymi zaliczkami stanowi wartość sprzedanego towaru.

Wobec powyższego jest Pan zobligowany do ewidencjonowania w kasie rejestrującej zarówno otrzymanych zaliczek, jak i otrzymanej kwoty, stanowiącej rozliczenie końcowe, która stanowi również obrót w rozumieniu wyżej powołanych przepisów.

Wyżej powołane przepisy nie warunkują obowiązku ewidencjonowania w kasie rejestrującej otrzymanych zaliczek od prowadzenia przez podatnika ewidencji otrzymanych zaliczek za pomocą programu komputerowego.

Zatem w świetle powołanych przepisów jest Pan zobligowany do ewidencjonowania w kasie rejestrującej otrzymanych zaliczek - niezależnie czy prowadzi Pan ewidencję tych zaliczek za pomocą programu komputerowego czy nie.

Reasumując tut. organ podatkowy nie podzielił Pana stanowiska zawartego w przedmiotowym piśmie, gdyż nie znalazło uzasadnienia w treści powołanych przepisów.

Mając powyższe na uwadze postanowiono jak w sentencji.

Niniejsza interpretacja jest wiążąca dla właściwych organów podatkowych oraz kontroli skarbowej w odniesieniu do pytania zawartego we wniosku, przytoczonego stanu faktycznego oraz stanu prawnego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Niniejsza interpretacja wiąże wskazane powyżej organy do czasu jej zmiany lub uchylenia, jak również zmiany stanu prawnego stanowiącego podstawę jej wydania.

Na postanowienie służy prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy za pośrednictwem Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia.

Drugi Urząd Skarbowy w Bydgoszczy