
Temat interpretacji
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana M., przedstawione we wniosku z dnia 17 września 2007r. (data wpływu 20 września 2007r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania świadczonych przez Podatnika usług za usługi związane bezpośrednio z eksportem towarów i wskazania czy posiadane przez niego dokumenty są wystarczające do zastosowania stawki 0% - jest
nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 20 września 2007r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania świadczonych przez Podatnika usług za usługi związane bezpośrednio z eksportem towarów i wskazania czy posiadane przez niego dokumenty są wystarczające do zastosowania stawki 0%.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:
Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą, polegającą na koordynowaniu działalności dostawców, związanych bezpośrednio z eksportem towarów. Realizuje usługi na rzecz klienta mającego siedzibę w Stanach Zjednoczonych Ameryki Północnej. Klient ten zakupuje towary od kontrahentów w Polsce.
Wnioskodawca wskazuje, iż świadczone przez niego usługi to:
- Koordynowanie działalności dostawców, związanych bezpośrednio z eksportem towarów,
- Kontrola dostawców, certyfikatów, jakości eksportowanych towarów,
- Przewożenie do miejsc formowania przesyłek zbiorowych,
- Pakowanie towarów eksportowych na palety w miejscu załadunku do kontrahenta,
- Usługi związane bezpośrednio z eksportem towarów.
Podatnik, wskazał również, iż będzie posiadał w dokumentacji, dla każdego zlecenia, dane podmiotu eksportującego, na rzecz którego wykonuje ww. czynności związane z eksportem towarów. Po dokonaniu sprzedaży dla klienta będzie posiadał kserokopie faktury sprzedaży. Natomiast podmiot eksportujący posiada dokument SAD potwierdzający eksport.
W związku z powyższym zadano następujące pytania:
Czy posiadane przez podatnika dokumenty są wystarczające aby stwierdzić, że są to usługi wymienione w art. 83 ust. 1 pkt 21 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług oraz czy są wystarczające aby stwierdzić, że prowadzona dokumentacja, o której mowa w art. 83 ust. 2 ustawy jest prawidłowa?
Zdaniem Wnioskodawcy do świadczonych przez niego usług dla kontrahenta z USA stosuje się stawkę VAT wysokości 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 21 ustawy o podatku od towarów i usług, a gromadzona dokumentacja jest wystarczająca do wypełnienia warunku wynikającego z art. 83 ust. 2 ustawy.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54,
poz. 535, ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega między innymi odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przepis art. 41 ust. 1 ww. ustawy stanowi, iż stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.
W myśl art. 83 ust. 1 pkt 21 ww. ustawy o podatku od towarów i usług stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług związanych bezpośrednio z eksportem towarów:
- dotyczących towarów eksportowanych polegających na ich pakowaniu, przewozie do miejsc formowania przesyłek zbiorowych, składowaniu, przeładunku, ważeniu, kontrolowaniu i nadzorowaniu bezpieczeństwa przewozu,
- świadczonych na podstawie umowy maklerskiej, agencyjnej, zlecenia i pośrednictwa, dotyczących towarów eksportowanych.
Z powyższego przepisu wynika, iż stawka
podatku 0% znajduje zastosowanie gdy usługi:
- związane są bezpośrednio z eksportem towarów,
- dotyczą towarów eksportowanych
- polegają na:
pakowaniu,
przewozie do miejsc formowania przesyłek zbiorowych,
składowaniu,
przeładunku,
ważeniu,
kontrolowaniu i nadzorowaniu bezpieczeństwa przewozu towarów eksportowanych,
a także gdy usługi związane bezpośrednio z eksportem towarów świadczone są na podstawie umowy maklerskiej, agencyjnej, zlecenia i pośrednictwa, dotyczących towarów eksportowanych.
Powyższy przepis art. 83 ust. 1 pkt 21 ww. ustawy zawiera katalog usług, dla których zastosowano preferencyjną stawkę podatku od towarów i usług 0%. Przepis ten obejmuje usługi związane bezpośrednio z eksportem towarów, które dotyczą towarów eksportowanych i polegają na ich pakowaniu, przewozie do miejsc formowania przesyłek zbiorowych, składowaniu, przeładunku, ważeniu, kontrolowaniu i nadzorowaniu bezpieczeństwa przewozu. Należy uznać, że wyliczenie powyższe ma jednak charakter przykładowy, zaś ze stawki 0% korzystać mogą także inne czynności, niewymienione w przepisie, lecz nakierowane bezpośrednio na eksportowany towar.
Tak więc jeżeli świadczone usługi, związane są bezpośrednio z eksportem towarów, Podatnik może skorzystać z preferencyjnej stawki podatku od towarów i usług 0% - na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 21 lit. a) ww. ustawy, przy spełnieniu warunku o którym mowa w art. 83 ust. 2 tej ustawy.
Odnośnie uznania czy posiadane przez Wnioskodawcę dokumenty są wystarczające do zastosowania stawki 0%, należy zauważyć, iż zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0% podlegają czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 7-18 i 20-22, w przypadku prowadzenia przez podatnika dokumentacji, z której jednoznacznie
wynika, że czynności te zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w tym przepisie.
Zgodnie z art. 2 pkt 8 ustawy o podatku od towarów i usług przez eksport towarów rozumie się potwierdzony przez urząd celny określony w przepisach celnych wywóz towarów z terytorium kraju poza terytorium Wspólnoty w wykonaniu czynności określonych w art. 7 ust. 1 pkt 1-4, jeżeli wywóz jest dokonany przez:
- dostawcę lub na jego rzecz, lub
- nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju, lub na jego rzecz.
Z powyższych przepisów wynika, że stawkę podatku w wysokości 0% można zastosować w przypadku świadczenia usług związanych bezpośrednio z eksportem, jeśli podatnik posiada dokumenty jednoznacznie potwierdzające, iż usługi te dotyczą towarów eksportowanych. Dokumenty potwierdzające dokonanie świadczenia ww. usług muszą mieć rangę dowodów, w związku z czym, muszą w sposób niebudzący wątpliwości potwierdzać okoliczność faktyczną przez nie dowodzoną. Zatem Wnioskodawca, aby mógł skorzystać ze stawki 0%, powinien posiadać w swojej dokumentacji dowody wiarygodne i potwierdzające faktyczne dokonanie transakcji eksportu towarów.Podatnik we wniosku wskazał, iż będzie posiadał w dokumentacji, dla każdego zlecenia, dane podmiotu eksportującego, na rzecz którego wykonuje ww. czynności związane z eksportem towarów. Po dokonaniu sprzedaży dla klienta będzie posiadał kserokopie faktury sprzedaży. Natomiast podmiot eksportujący posiada dokument SAD potwierdzający eksport.
W ocenie tut. organu posiadana przez Wnioskodawcę dokumentacja nie potwierdza jednoznacznie że świadczone przez niego usługi związane są bezpośrednio z eksportem towarów i dotyczą towarów eksportowanych. Wnioskodawca nie posiada bowiem dokumentów, z których jednoznacznie wynikałoby, że towary których dotyczą świadczone przez Wnioskodawcę usługi, zostały wyeksportowane.
Reasumując, usługi wymienione we wniosku można uznać za usługi bezpośrednio związane z eksportem towarów, o których mowa w art. 83 ust. 1 pkt 21 ww. ustawy o VAT, ale tylko w przypadku posiadania dokumentów jednoznacznie potwierdzających dokonanie eksportu tych towarów. Na podstawie posiadanych przez Wnioskodawcę dokumentów nie można jednoznacznie stwierdzić, że wykonane przez niego usługi są bezpośrednio związane z eksportem, bowiem brak dokumentu potwierdzającego wywóz towaru za granicę. Wnioskodawca nie może zatem skorzystać z preferencyjnej stawki podatku od towarów i usług 0% - na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 21 lit. a) ww. ustawy o VAT, bowiem nie jest spełniony warunek, o którym mowa w art. 83 ust. 2 tej ustawy.
W tej sytuacji stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez
Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.
