Zastosowanie prawidłowej stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, według przepisów art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczał... - Interpretacja - US-PD-I/415-56/03

ShutterStock

Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 24.03.2004, sygn. US-PD-I/415-56/03, Urząd Skarbowy w Legnicy

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Zastosowanie prawidłowej stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, według przepisów art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 ze zm.), wymaga uprzedniego określenia rodzaju przychodów osiąganych w ramach działalności gospodarczej opodatkowanej w formie ryczałtu.
Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy za działalność usługową uważa się pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług.
Usługi transportowe sklasyfikowane zostały w PKWiU w sekcji I - "Usługi transportowe, magazynowe oraz łączności" w dziale 60 - "Usługi transportu lądowego i rurociągowego", który to dział obejmuje m.in. usługi transportu pasażerskiego i towarowego, rozkładowego lub nierozkładowego drogą lądową - z wykorzystaniem różnych środków lokomocji takich jak: kolej, metro oraz różne jednostki transportu drogowego (samochody, autobusy, autokary, tramwaje, trolejbusy). Symbolem 60.24 PKWiU objęte zostały usługi drogowego transportu towarowego, bez sprecyzowania rodzaju pojazdów (środków transportu), przy pomocy których można świadczyć usługi sklasyfikowane pod tym symbolem.

Pomocniczo, celem ułatwienia zaliczenia określonych produktów do odpowiednich grupowań PKWiU, w tabelach klasyfikacyjnych zamieszczono symbole grupowań Systematycznego Wykazu Wyrobów lub Klasyfikacji Usług, wskazujących, że dane produkty zaliczone do danego grupowania PKWiU zaliczone były do wymienionych grupowań SWW (w odniesieniu do wyrobów) lub KU (w odniesieniu do usług).Usługi transportowe, sklasyfikowane pod symbolem 60.24 PKWiU, powiązane są z symbolem 51102 KU. Według KU - usługi transportu samochodowego sklasyfikowane zostały w gałęzi 51, branża 511 - "Przewozy osób i ładunków taborem samochodowym", podbranża 51102 - "Przewozy ładunków taborem samochodowym", do której zaliczono również transport taborem ciągnikowym. Natomiast według SWW - ciągniki samochodowe siodłowe i balastowe (podbranża 1024), jak również ciągniki uniwersalne (rolnicze): ciągniki kołowe (podbranża 1031) oraz ciągniki gąsienicowe i półgąsienicowe (podbranża 1032) - zaliczono do środków transportu (gałąź 10).
Z powyższego wynika, że świadczenie usług przewozu ładunków taborem ciągnikowym zalicza się do usług drogowego transportu towarowego, sklasyfikowanego pod symbolem 60.24 PKWiU.
W myśl art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. a) ww. ustawy ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 5,5 % przychodów z działalności w zakresie przewozów ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton.

Ponieważ zgodnie z symbolem 51102 KU transport taborem ciągnikowym został zaliczony do usług przewozu ładunków taborem samochodowym, usługa transportowa wykonywana za pomocą ciągnika rolniczego z przyczepą o ładowności powyżej 5 ton podlega opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki 5,5 %.
Z treści art. 6 ust. 8b pkt 2 lit. a) ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 11, poz. 50 ze zm.) wynika, że w przypadku usług przewozu osób i ładunków kolejami, taborem samochodowym, statkami pełnomorskimi, środkami transportu żeglugi śródlądowej i przybrzeżnej, promami, samolotami i śmigłowcami, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie późnej jednak niż 30 dnia od dnia wykonania usługi. Jednocześnie nadmienia się, że pod pojęciem "transport taborem samochodowym" znajduje się również transport taborem ciągnikowym.
Tak więc w przypadku usług transportowych, obowiązek podatkowy został związany z faktem otrzymania zapłaty, który wyznaczać będzie najwcześniejszy moment powstania tego obowiązku. Zarazem określony został również moment końcowy dla przypadków, w których nie zostanie spełniona przesłanka zapłaty. Oznacza to, że moment powstania obowiązku podatkowego uzależniony będzie od tego, co nastąpi wcześniej: płatność, czy upływ 30 dni od dnia wykonania usługi. Istotnym jest przy tym, że na podstawie art. 6 ust. 8d ww. ustawy w przypadku m.in. tych usług otrzymanie części zapłaty powoduje powstanie obowiązku podatkowego w otrzymanej części. Ponadto na podstawie tego samego przepisu wyłączona została zasada wynikająca z art. 6 ust. 8 ustawy o VAT, wiążąca powstanie obowiązku podatkowego z otrzymaniem co najmniej połowy ceny przed wykonaniem usługi. Art. 6 ust. 8d ww. ustawy stanowi bowiem, że również w przypadku otrzymania przed wykonaniem usługi transportowej zadatków, zaliczek, przedpłat i rat obowiązek podatkowy powstaje odnośnie każdej z form tych zapłat, niezależnie od ich wysokości.

Urząd Skarbowy w Legnicy