Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozp... - Interpretacja - IBPP1/443-216/07/PK/KAN-996/08/07/KAN-2677/KAN-2937

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 20.12.2007, sygn. IBPP1/443-216/07/PK/KAN-996/08/07/KAN-2677/KAN-2937, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 17 września 2007r. (data wpływu 24 września 2007r.), uzupełnione pismem z dnia 28 listopada 2007r. (złożonym w tut. organie 4 grudnia 2007r.) oraz pismem z dnia 12 grudnia 2007r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania właściwą stawką podatku VAT usługi montażu pocztowych skrzynek oddawczych wraz z ich dostawą w obiektach budownictwa mieszkaniowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 września 2007r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania właściwą stawką podatku VAT usługi montażu pocztowych skrzynek oddawczych wraz z ich dostawą w obiektach budownictwa mieszkaniowego. Wniosek ten został uzupełniony pismem z dnia 28 listopada 2007r. (złożonym w tut. organie 4 grudnia 2007r.) oraz pismem z dnia 12 grudnia 2007r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca świadczy usługi polegające na dostawie i montażu pocztowych skrzynek oddawczych w wielorodzinnych budynkach mieszkaniowych sklasyfikowanych pod symbolem PKOB 1122. Prace te wykonywane są na rzecz spółdzielni mieszkaniowych lub wspólnot mieszkaniowych w oparciu o umowy zawarte z tymi podmiotami. Zawarte umowy dotyczą wykonania usługi kompleksowej polegającej na dostawie i montażu skrzynek pocztowych, często z uzgodnionymi i skosztorysowanymi ofertowo różnymi robotami budowlanymi (podkuwanie ścian, tynkowanie, malowanie, tapetowanie, kafelkowanie itp.). Jest to usługa podobna do demontażu, dostawy i montażu drzwi i okien.

Wnioskodawca podaje, iż starając się o pozyskanie robót u swoich klientów to jest spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych czy prywatnych właścicieli budynków mieszkalnych, na etapie przetargu musi oferować jednostkową cenę brutto za skrzynkę pocztową łącznie z montażem, często z uzgodnionymi kosztorysowanymi ofertowo różnymi ww. robotami budowlanymi. Jeśli przedstawiona cena zostaje zaakceptowana dochodzi do podpisania stosownej umowy z tekstu której wynika, iż strona zlecająca kupujący uznaje, że firma Wnioskodawcy jako dostawca, koszty dostawy skrzynek pocztowych i ich montażu pokrywa z marży wkalkulowanej w przyjętą do umowy cenę za określoną ilość skrzynek pocztowych.

Na fakturach wystawianych przez Wnioskodawcę, którymi rozlicza wykonanie usług w postaci dostawy i montażu pocztowych skrzynek oddawczych nie jest wyszczególniona osobno pozycja dostawy skrzynek i osobno pozycja montażu, świadczone usługi określone są jako montaż pocztowych skrzynek oddawczych w budynkach mieszkaniowych i nie przewiduje się odrębnego fakturowania dostawy przedmiotowych skrzynek i odrębnego fakturowania usługi montażu.

Obliczając stawkę 7% podatku od towarów i usług na fakturach wystawianych za świadczone usługi Wnioskodawca podaje opis PKOB 1122 art. 146 pkt 1 ust. 2a ustawy o VAT.

Wnioskodawca podkreśla, iż nie jest producentem pocztowych skrzynek oddawczych, a ich montaż wewnątrz wielorodzinnych budynków mieszkalnych oznacza, że są one na trwałe związane z konstrukcją obiektu budowlanego.

Spółka zaznacza również, że posiada opinię wydaną przez Urząd Statystyczny w Ł. zgodnie z którą wykonywane usługi mieszczą się w klasyfikacji PKWiU 45.42.12-00.00 jako roboty instalacyjne pozostałych metalowych elementów stolarki budowlanej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Zdaniem Wnioskodawcy, ww. usługi powinny być opodatkowane 7% stawką podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 cyt. ustawy).

Przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty art. 2 pkt 6 ww. ustawy.

Natomiast przez świadczenie usług rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z art. 8 ust. 3 cyt. ustawy, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych.

Zgodnie z art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a) ustawy o podatku od towarów i usług w okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 31 grudnia 2007r. stosuje się stawkę w wysokości 7% w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą. Natomiast w ust. 2 tego artykułu zdefiniowano roboty związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą. Są to roboty budowlane dotyczące inwestycji w zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej oraz remontów obiektów budownictwa mieszkaniowego.

W myśl art. 2 pkt 12 ww. ustawy o VAT obiektami budownictwa mieszkaniowego są budynki mieszkalne rodzinne stałego zamieszkania, sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych: 111- Budynki mieszkalne jednorodzinne, 112- Budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe, ex 113- Budynki zbiorowego zamieszkania wyłącznie: budynki kościołów i innych związków wyznaniowych, klasztory, domy zakonne, plebanie, kurie, rezydencje biskupie oraz rezydencje Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.

Zgodnie z art. 3 pkt 7 ustawy z dnia 7 lipca 1994r. Prawo budowlane (t. j. z 2006r. Dz. U. nr 156 poz. 1118 ze zm.), przez roboty budowlane należy rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego. Z kolei w pkt 8 tego artykułu zawarto definicję remontu. Zgodnie z jego brzmieniem przez remont należy rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a nie stanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym.

Strony w umowach cywilnoprawnych określają co jest przedmiotem sprzedaży. Jeżeli przedmiotem sprzedaży jest usługa remontowa, budowlana, budowlano-montażowa, wówczas nie można z niej wyłączyć poszczególnych elementów kosztów do odrębnej sprzedaży, ponieważ obrotem podatnika jest uzgodniona kwota za wykonanie określonej usługi, bez względu na jej poszczególne elementy (materiały, robocizna, transport, zużyta energia, narzędzia, itp.). Wyliczenie, co składa się na wykonaną usługę ma istotne znaczenie informacyjne przy ustalaniu ceny, jednak nie może uzasadniać odrębnego kwalifikowania poszczególnych elementów zawartych w tym wyliczeniu (dla celów podatkowych).

Jak wynika z treści wniosku, umowy zawarte pomiędzy Podatnikiem a jego kontrahentami przewidują, iż koszt zakupu przedmiotowych skrzynek pocztowych przez Wnioskodawcę jest wkalkulowany w cenę.

Zgodnie z § 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 89, poz. 844 ze zm.) do celów podatku od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) określoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997r. (Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze zm.), nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2007r.

We wniosku Podatnik informuje, że świadczone przez niego usługi Urząd Statystyczny w Łodzi sklasyfikował w grupowaniu 45.42.12-00.00 jako roboty instalacyjne pozostałych metalowych elementów stolarki budowlanej. Świadczona usługa należy zatem działu 45 PKWiU Roboty budowlane.

W oparciu o powyższe ustalenia należy stwierdzić, że świadczone usługi w zakresie montażu pocztowych skrzynek oddawczych w obiektach budownictwa mieszkaniowego wraz z ich dostawą (traktowane jako usługa kompleksowa zgodnie z zawartą umową cywilną), zaklasyfikowane do PKWiU 45.42.12-00.00 mieszczą się w pojęciu robót budowlano montażowych tym samym, zgodnie z art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a) ustawy o podatku od towarów i usług, do dnia 31 grudnia 2007r. będą korzystały z preferencyjnej 7% stawki podatku VAT.

Na marginesie należy zaznaczyć, iż na fakturze za wykonanie ww. usług winna być adnotacja art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a) ustawy o podatku od towarów, a nie jak podał Wnioskodawca art. 146 pkt 1 ust. 2a ustawy o VAT.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach