P O S T A N O W I E N I E - Interpretacja - 1471/NTR2/443-101b/05/MP

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 17.05.2005, sygn. 1471/NTR2/443-101b/05/MP, Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

P O S T A N O W I E N I E


Na podstawie art. 14a § 4 w zw. z § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. -Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60), po rozpatrzeniu wniosku Strony z dnia 18 lutego 2005r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, tj. czy w związku z tym, iż w polskim prawie podatkowym brak jest zwolnienia z podatku od towarów i usług usług świadczonych przez Stronę, powinna ona je opodatkować, jeśli tak, to jaką stawką, Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie - biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawny


postanawia:


- uznać stanowisko Strony za nieprawidłowe


U z a s a d n i e n i e


Strona w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zawarła z Komisją Europejską w Brukseli umowę o świadczenie usług. Przedmiotowa umowa dotyczy przygotowania i opracowania dla Zleceniodawcy informacji na temat rynku pracy, zatrudnienia i prognoz w tych materiach na przyszłość. Zleceniodawca, tj. Komisja Europejska, przedstawiła Stronie świadectwo zwolnienia z podatku od towarów i usług i podatku akcyzowego. Ze świadectwa tego wynika, że wymienione w nim usługi świadczone przez Stronę na rzecz Komisji Europejskiej są przeznaczone do oficjalnego użytku przez organizację międzynarodową. Do świadectwa zwolnienia z podatku od towarów i usług załączone zostały noty wyjaśniające, gdzie w punkcie 1 jest mowa, że dostawcy i/lub uprawnionemu właścicielowi składu niniejsze świadectwo służy jako dokument będący podstawą do zwolnienia z podatku dostaw towarów i usług lub przesyłek towarów do kwalifikujących się instytucji / osób fizycznych określonych a art. 15 ust. 10 w/w Dyrektywy.

Ponadto z art. 15 w/w Dyrektywy wynika, że bez naruszenia innych postanowień wspólnotowych, Państwa Członkowskie zwolnią następnie wymienione działania na warunkach, które ustalą w celu zapewnienia właściwego i bezpośredniego zastosowania zwolnień. Do zwolnień zgodnie z ust. 10 powyżej przytoczonego artykułu zaliczają się dostawy towarów i usług przeznaczonych dla organizacji międzynarodowych uznanych przez władze publiczne państwa je goszczącego, oraz dla członków takich organizacji, w granicach i na warunkach ustalonych przez konwencje ustanawiające takie organizacje lub przez umowy dotyczące ich siedzib.

Według Strony, biorąc pod uwagę, że w polskim prawie podatkowym brak jest unormowania tej kwestii oraz to, iż w celu zharmonizowania systemu podatku od wartości dodanej, możliwość bezpośredniego stosowania dyrektyw została usankcjonowana przez orzecznictwo Europejskiego Trybunału sprawiedliwości, z którego wynika jednoznacznie, że jeżeli Państwo Członkowskie nie wprowadziło w terminie postanowień dyrektywy do krajowych przepisów, względnie wprowadziło je w sposób błędny, podatnik ma prawo powołać się na przepisy dyrektyw, o ile są one wystarczająco jasne i bezwarunkowe, może Ona zastosować bezpośrednio przepis art. 15 ust. 10 VI Dyrektywy i uznać usługę za zwolnioną z podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 5 ust 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 o podatku od towaru i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na podstawie art. 27 ust. 1 w/w ustawy w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługę - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2- 6 i art. 28.

Z cytowanych przepisów wynika, że miejscem świadczenia usług, a tym samym miejscem opodatkowania jest terytorium kraju, przez które zgodnie z art. 2 pkt 1 w/w ustawy rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Zatem o obowiązku podatkowym Strony z tytułu przedmiotowej usługi świadczonej na rzecz Komisji Europejskiej roztrzygają przepisy obowiązujące w Polsce.

Jednocześnie Naczelnik tut. Urzędu Skarbowego zauważa, iż w myśl art. 14a § 1 Ordynacji podatkowej stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, przy czym przez zwrot "prawo podatkowe" należy zgodnie z art. 3 pkt 2 w/w ustawy rozumieć przepisy ustaw podatkwych oraz wydanych na ich podstawie aktów wykonawczych. Ze względu na powyższy fakt oraz z uwagi, iż przepisy prawa podatkowego, nie zawierają zwolnienia z podatku od towarów i usług usług świadczonych na rzecz Komisji Europejskiej a zakwalifikowanych przez Stronę jako doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania (PKWiU 74.1), które są następnie przez nią przeznaczone do oficjalnego użytku w przedmiotowej sprawie zastosowanie znajdują ogólne zasady dotyczące stawki podatkowej.

Zdaniem Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego, mając na uwadze treść art. 41 ustawy o podatku od towarow i usług Strona jest zobowiązana do zastosowania 22% stawki podatkowej w stosunku do usługi przez Nią wykonywanej na rzecz Komisji Europejskiej.

Mając powyższe na uwadze postanowiono jak we wstępie.

Niniejsze postanowienie dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz obowiązującego w tym stanie faktycznym stanu prawnego.


P o u c z e n i e


Niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla Strony i jest wiążąca dla organów podatkowych oraz organów kontroli skarbowej właściwych dla Strony do czasu jej zmiany lub uchylenia (art. 14b § 1 i 2 ustawy Ordynacja podatkowa).
Na niniejsze postanowienie służy Stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego (art. 14a § 4 ustawy Ordynacja podatkowa), w terminie 7 dni od dnia jego otrzymania.

Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie