
Temat interpretacji
Zgodnie z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa, (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta lub marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż 26 sierpnia 2004 r. wnioskodawca zakupił nieruchomość zabudowaną budynkiem restauracyjnym, motelem, budynkiem mieszkalnym wielolokalowym. W akcie notarialnym, sporządzonym na okoliczność przedmiotowego nabycia, cena zakupu została określona na kwotę 800.000 zł brutto, przy czym wskazano, iż składa się na nią cena netto budynków i działki gruntu wraz z podatkiem od towarów i usług.
W dniu nabycia nieruchomości wystawiono jednocześnie fakturę VAT, na której widnieją dwie pozycje. Przy pierwszej z nich wystawca faktury podał: "Restauracja, Motel z gruntem, wartość bez podatku - 317.622,95 zł, podatek VAT 22% - 69.877,05 zł, wartość z podatkiem - 387.500,00 zł". Natomiast w pozycji drugiej widnieje zapis: "budynek mieszkalny 5-mieszkań z gruntem, wartość bez podatku - 217.289,72 zł, podatek VAT 7 % w kwocie 15.120,28 zł, wartość z podatkiem - 232.500 zł". Łączna wartość faktury - 534.912,67 zł netto, 85.087,33 zł podatku od towarów i usług. Wartość brutto wynikająca z faktury wynosi 620.000 zł, natomiast z aktu notarialnego wynika wartość 800.000 zł.
Podatnik uważa, iż wystawca nieprawidłowo wystawił fakturę VAT, bowiem wykazał na niej jedynie sprzedaż tylko części budynku mieszkalnego (5 mieszkań), w przypadku gdy przedmiot sprzedaży to 9-mieszkaniowy budynek, a pozostałe 4 mieszkania nie stanowią odrębnej nieruchomości. Jak ponadto wskazuje podatnik, błędem było również opodatkowanie lokali mieszkalnych stawką podatku od towarów i usług w wysokości 7%, w sytuacji gdy ich sprzedaż zwolniona była z opodatkowania tym podatkiem. Ze stanu faktycznego wynika, iż gdy podatnik zorientował się, że ww. faktura VAT została nieprawidłowo wystawiona, wielokrotnie zwracał się do wystawcy o jej skorygowanie oraz do określenia wartości początkowej poszczególnych części nabytej nieruchomości. Następnie w wyniku orzeczenia sądowego, kontrahent podatnika został obowiązany do wystawienia faktury korygującej. Jednakże, jak wskazuje podatnik, zbywca nieruchomości od 2004 r. nie prowadzi już działalności gospodarczej, nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług, natomiast w postępowaniu sądowym, w wyniku którego wydano ww. orzeczenie, kontrahent zobowiązał się do "wystawienia faktury lub innego dokumentu, który umożliwi skorygowanie błędnie wystawionej faktury".
Wątpliwość zapytującego dotyczy kwestii, czy istnieje w przedmiotowej sprawie możliwość skorygowania błędnych zapisów, zawartych na fakturze.
Uwzględniając powyższy stan faktyczny, podatnik stoi na stanowisku, że podmiot, który utracił status podatnika VAT czynnego, nie może wystawić faktury korygującej, a w przypadku stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku od towarów i usług, nie istnieje możliwość skorygowania tego jakimkolwiek innym dokumentem (np. poprzez aneks sporządzony w formie aktu notarialnego, ugodę przed sądem powszechnym) aniżeli fakturą korygującą. Tym samym, tylko faktura korygująca daje nabywcy prawo do skorygowania kwoty naliczonego podatku od towarów i usług.
Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podatnicy są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy.
Na podstawie delegacji ustawowej, zawartej w art. 106 ust. 8 ustawy, Minister Finansów 25 maja 2006 r. wydał rozporządzenie w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798). Stosownie do § 8 ust. 1 tego rozporządzenia, podatnicy zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, posiadający numer identyfikacji podatkowej, wystawiają faktury oznaczone wyrazami "FAKTURA VAT". Przepisy rozporządzenia dopuszczają możliwość wystawienia przez sprzedawcę faktury korygującej, którą zgodnie z § 17 ust. 1 rozporządzenia wystawia się, gdy podwyższono cenę po wystawieniu faktury lub w razie stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury. Natomiast w myśl § 18 ust. 1 ww. rozporządzenia, istnieje również możliwość wystawienia noty korygującej. Zgodnie bowiem z powołanym przepisem, nabywca towaru lub usługi, który otrzymał fakturę lub fakturę korygującą zawierającą pomyłki dotyczące jakiejkolwiek informacji wiążącej się zwłaszcza ze sprzedawcą lub nabywcą lub oznaczeniem towaru lub usługi, z wyjątkiem pomyłek w pozycjach faktury określonych w § 9 ust. 1 pkt 5-12 (czyli m. in.: ceny jednostkowej netto, wartości sprzedaży netto, stawki podatku, kwoty należności ogółem wraz z należnym podatkiem), może wystawić fakturę nazwaną notą korygującą.
W tym stanie faktycznym i prawnym należy stwierdzić, iż jedynym dokumentem, którym można skutecznie skorygować wskazane przez wnioskodawcę pomyłki (dotyczące ceny, stawki, kwoty podatku od towarów i usług) jest faktura korygująca. Przy czym wystawienie faktury VAT, jak również korekt faktur, jest możliwe wyłącznie przez podmiot posiadający status zarejestrowanego podatnika VAT czynnego. Tym samym, zgodnie ze stanem fatycznym sprawy, kontrahent wnioskodawcy, który w związku z likwidacją działalności gospodarczej, utracił przedmiotowy status - nie ma możliwości wystawienia faktury korygującej. Ponadto w przedmiotowej sprawie, z uwagi na charakter pomyłek oraz okoliczność, iż wystawca faktury nie prowadzi już działalności gospodarczej, nie zachodzą również przesłanki do wystawienia noty korygującej. Mając na uwadze powyższe, dokonanie przez nabywcę korekty naliczonego podatku od towarów i usług, nie jest możliwe.
Powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.
Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Na postanowienie - zgodnie z art. 14a § 4 i art. 236 § 1 i 2 Ordynacji podatkowej przysługuje zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Szczecinie, w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia stronie, za pośrednictwem Urzędu Skarbowego w Kołobrzegu.
