
Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Działając na podstawie art. 14a § 4 i art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu stwierdza, iż stanowisko Spółdzielni, przedstawione w piśmie z dnia 29 lipca 2005r. jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
Pismem z dnia 29 lipca 2005r. (data wpływu do tut. Urzędu 03 sierpnia 2005r.) uzupełnionym pismem z dnia 15 września 2005r. (data wpływu do tut. Urzędu 29 września 2005r.) Spółdzielnia zwróciła
się do tut. organu podatkowego z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w Jej indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym, przedstawiając następujący stan faktyczny:
Spółdzielnia organizuje wycieczkę dla pracowników, która jest częściowo dofinansowana z funduszu socjalnego, na który to Spółdzielnia corocznie dokonuje odpisu. Spółdzielnia dostaje z Biura Podróży fakturę VAT-MARŻA dokumentującą zakup ww. imprezy.
Spółdzielnia ma wątpliwości co stanowi podstawę opodatkowania przy częściowej odpłatności ponoszonej przez pracowników. Zdaniem Spółdzielni podstawą opodatkowania jest kwota należna od pracownika pomniejszona o kwotę naliczonego podatku liczona metoda w stu. Spółdzielnia uważa również, że należy wystawić fakturę VAT i z tej części obniżyć podatek należny o podatek naliczony z faktury zakupowej
ww. imprezy w Biurze Podróży.
Po przeanalizowaniu przedstawionego stanu faktycznego oraz obowiązującego stanu prawnego Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu informuje, co następuje:
Przekazanie pracownikom (lub innym uprawnionym osobom) usług turystycznych, m.in. wycieczek za częściową odpłatnością uznaje się jako odpłatne usługi, które podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż fakt częściowego finansowania z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych pozostaje bez wpływu na ich odpłatny charakter.
Zgodnie z art. 119 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.) zwanej dalej - "ustawą", podstawą opodatkowania przy wykonywaniu usług turystyki jest kwota marży pomniejszona o kwotę należnego podatku, z zastrzeżeniem ust. 5. Zgodnie z art. 119 ust. 3 ustawy przepis ust. 1 stosuje się bez względu na to, kto nabywa usługę turystyki, w przypadku gdy podatnik:
- ma siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium kraju;
- działa na rzecz nabywcy usługi we własnym imieniu i na własny rachunek;
- przy świadczeniu usługi nabywa towary i usługi od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty;
- prowadzi ewidencję, z której wynikają kwoty wydatkowane na nabycie towarów i usług od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty, oraz posiada dokumenty, z których wynikają te kwoty.
Ponadto na podstawie art. 119 ust. 10 ustawy podatnik, o którym mowa w ust. 3, w wystawionych przez siebie fakturach nie wykazuje kwot podatku.
Zatem z "faktury VAT marża", dokumentującej - według pisma Spółdzielni - zakup usług turystyki, nie będzie wynikała kwota podatku. Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit a) ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 m.in. suma kwot
podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. W związku z faktem, iż na otrzymanych "fakturach VAT marża", nie będzie określonej kwoty podatku, Spółdzielni nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Prawo takie nie będzie przysługiwało również wtedy, gdy wystawca faktury wykaże w fakturze VAT marża kwotę podatku VAT.
W przypadku, gdy Spółdzielnia nabędzie usługi turystyczne, opodatkowane "w systemie marży", zgodnie z art. 119 ust. 1 ustawy, a następnie odprzeda te usługi swoim pracownikom (za częściową odpłatnością) nie wystąpi podstawa opodatkowania (marża), gdyż należność, którą ma zapłacić nabywca usługi, będzie niższa od ceny nabycia przez Spółdzielnię danej usługi.
Z uwagi na fakt, iż nie wystąpi podstawa opodatkowania podatkiem od towarów i usług, nie wystąpi również obowiązek podatkowy w zakresie VAT.
Mając powyższe na uwadze postanowiono jak na wstępie.
Jednocześnie Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu informuje, iż przedmiotowa interpretacja o zakresie stosowania prawa podatkowego ma zastosowanie wyłącznie w przedstawionym stanie faktycznym i w stanie prawnym obowiązującym na dzień jej wydania.
Ponadto informuje się, iż zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14b § 2 ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, ale jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla Spółdzielni do czasu jej zmiany lub uchylenia przez organ odwoławczy oraz do czasu zmiany przepisów prawnych.
Na podstawie art. 14a § 4, art. 236 § 2 pkt 1 oraz art. 223 §1 w związku z art. 239 powołanej ustawy Ordynacja podatkowa, na niniejsze postanowienie służy zażalenie, które wnosi się do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu, za pośrednictwem tut. organu podatkowego w terminie 7 dni od dnia otrzymania niniejszego postanowienia.
