
Temat interpretacji
Działając na podstawie przepisów: art. 14a § 1 i § 4 oraz art. 216 § 1 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. z 2005 r., Nr 8, poz. 60 ze zm.), art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), § 27a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Leżajsku uznaje stanowisko Wnioskodawcy zawarte w piśmie z dnia 1.08.2005 r., znak: ZI-2222/7.1/23/05, za prawidłowe.
W dniu 2.08.2005 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Leżajsku wpłynął wniosek Gminy, znak: ZI-2222/7.1/23/05, uzupełniony pismem z dnia 8.08.2005 r., znak: ZI-2222/7.1/24/05 i pismem z dnia 8.08.2005 r., znak ZI-2222/7/7.1/25/05, w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT.
We wniosku Gmina informuje, iż w 2005 r. zakończyła realizację inwestycji pod nazwą budowa oczyszczalni ścieków wraz z kanalizacją i przykanalikami w miejscowości W., współfinansowaną ze środków pochodzących z Unii Europejskiej - program SAPARD (umowa z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa zawarta w dniu 30.06.2004 r., aneks do umowy nr 1 z dnia 30.06.2005 r.) Inwestycja została wykonana w całości na potrzeby mieszkańców Gminy i zostanie przekazana bezpłatnie do Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej w W. Wyżej wymieniona inwestycja jest realizowana przez Gminę w ramach jej działalności statutowej, jest ona ustawowym zadaniem samorządu terytorialnego i nie będzie stanowić przedmiotu działalności gospodarczej. Gmina nie dokonuje odliczeń podatku VAT. Ponadto Strona informuje, iż w przedmiotowej sprawie nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Leżajsku mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny przedmiotowej sprawy, w świetle obowiązujących przepisów prawa, uznał stanowisko wnioskodawcy za prawidłowe.
Na podstawie przedstawionego przez wnioskodawcę stanu faktycznego oraz danych dostępnych w tut. Urzędzie Skarbowym ustalono, że Gmina jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług i oprócz czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, świadczy także czynności wyłączone spod działania tej ustawy, które polegają na realizacji ustawowych zadań samorządu terytorialnego. Zakończona przez Gminę inwestycja dotycząca budowy oczyszczalni ścieków wraz z kanalizacją i przykanalikami w miejscowości W. stanowi zadanie własne Gminy, które realizowane jest w ramach ustawowych zadań samorządu terytorialnego.
W myśl art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, obniżenie podatku należnego o kwotę podatku naliczonego uzależnione jest od zakresu w jakim towary lub usługi związane są ze sprzedażą opodatkowaną. W opinii tutejszego organu podatkowego, w związku z tym, że prowadzona przez Gminę inwestycja, o której wyżej mowa, nie jest i nie będzie związana z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, co wynika z przedstawionego przez wnioskodawcę stanu faktycznego - nie jest możliwe skorzystanie przez Gminę z prawa do odliczenia podatku naliczonego przy zakupach towarów i usług związanych z tą inwestycją, na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.). Ponadto w art. 92 ust. 1 pkt 2 wyżej wymienionej ustawy zawarta została delegacja ustawowa dla Ministra właściwego do spraw finansów publicznych, który w drodze rozporządzenia może określić inne niż w art. 88 ust. 3 przypadki nabycia towarów i usług, uprawniające do obniżenia kwoty podatku należnego lub zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 tejże ustawy.
I tak w § 27a ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) zawarta została regulacja, iż zwrot podatku z tytułu nabycia towarów i usług lub importu towarów i usług przysługuje również podmiotom, które przed dniem 1.01.2004 r. zawarły umowy w ramach Specjalnego Programu Akcesyjnego na Rzecz Rozwoju Rolnictwa i Obszarów Wiejskich (SAPARD) dotyczące refundacji ze środków Unii Europejskiej części kosztów kwalifikowanych związanych z realizacją przedsięwzięć w ramach tego programu. Zgodnie ze stanem faktycznym opisanym w zapytaniu, umowa pomiędzy Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa a Gminą zawarta została w dniu 30.06.2004 r., a więc po 1.05.2004 r. Tym samym nie spełniony został zasadniczy warunek umożliwiający skorzystanie z preferencyjnego zwrotu podatku na podstawie przytoczonego wyżej przepisu § 27a ust. 1 rozporządzenia.
Reasumując w opisanym stanie prawnym i faktycznym należy uznać, że Gmina nie ma możliwości odzyskania (w systemie podatku od towarów i usług) podatku VAT naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z realizowaną w ramach programu SAPARD inwestycją pod nazwą budowa oczyszczalni ścieków wraz z kanalizacją i przekanalikami w miejscowości W. zgodnie z umową zawartą w dniu 30.06.2004 r. pomiędzy Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa a Gminą.
Należy jednak wskazać, iż organ podatkowy udzielając informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego nie dokonuje analizy zawartych umów cywilnoprawnych, opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego zawartego we wniosku. Niniejsza informacja udzielona została dla konkretnego stanu faktycznego przedstawionego w złożonym przez Stronę wniosku i w oparciu o stan prawny na dzień 08.08.2005r. Zmiana któregokolwiek z elementów stanu faktycznego jak również zmiana stanu prawnego może mieć wpływ na zakres uprawnień i obowiązków Podatnika.
