
Temat interpretacji
Z zapytania wynika, że Spółka w ramach prowadzonej działalności gospodarczej sprzedaje towary do budowlanych sieci handlowych dla kontrahentów pochodzących z krajów Unii Europejskiej jak i spoza Wspólnoty. Z zawartych umów handlowych wynika, że w przypadku, gdy wartość obrotu między kontrahentami osiągnie określoną wartość, wówczas udzielana jest nabywcy premia pieniężna.
Gdy udzielenie premii pieniężnej będzie można powiązać z konkretną dostawą, jej udzielenie będzie tożsame z udzieleniem rabatu / art. 29 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług /.
Świadczone usługi sprzedaży, na podstawie których kontrahent z Unii Europejskiej jak i spoza Unii wystawi fakturę VAT lub inny dokument sprzedaży spowoduje, że będzie to dla Was import usług zgodnie z art. 2 pkt 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług / Dz. U. Nr 54 poz. 535 /. Przez import usług rozumie się świadczenie usług z tytułu wykonania których podatnikiem jest usługobiorca, o którym mowa w art. 17 ust.1 pkt 4 w/w. ustawy. Definicja importu usług wymaga, aby usługa była świadczona przez podmiot zagraniczny, podatnika posiadającego siedzibę lub miejsce zamieszkania lub pobytu poza terytorium kraju. Istotne również dla uznania, czy mamy do czynienia z importem usług czy nie, jest ustalenie miejsca świadczenia usługi. Z opisanego stanu faktycznego wynika, że usługi sprzedaży są świadczone poza terytorium kraju. Dlatego podatnikiem będzie Wasza firma na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 w/w. ustawy jako usługobiorca usług świadczonych przez podatników posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu poza terytorium kraju, z zastrzeżeniem art. 17 ust. 2 w/w. ustawy. Dla celu opodatkowania w/w. czynności Wasza firma zobowiązana będzie wystawić fakturę wewnętrzną zgodnie z art. 106 ust. 7 cytowanej wyżej ustawy o podatku od towarów i usług.
