
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
24 marca 2025 r. wpłynął Pani wniosek z 18 marca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie prawa do aktualizacji druku VAT-R, jako korekty i do wyboru zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy.
Uzupełniła go Pani pismem z 2 maja 2025 r. (wpływ 5 maja 2025 r.) oraz pismem z 11 maja 2025 r. (wpływ 13 maja 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Zajmuje się Pani usługową działalnością gospodarczą. Świadczy Pani usługi administracyjne. Pani klientami są osoby z innych państw spoza Polski. Nie zajmuje się Pani sprzedażą w Polsce. Pani miejscem stałego zamieszkania oraz prowadzenia działalności gospodarczej jest Polska, a Pani działalność gospodarcza polega tylko na świadczeniu usług administracyjnych wykonanych w Polsce, w związku z tym rozlicza się Pani na zasadach krajowej sprzedaży w Polsce.
Dokonała Pani błędnej analizy przy obliczeniu limitu do zwolnienia podmiotowego na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o VAT. W dniu 6 września 2023 r. złożyła Pani VAT-R, błędnie obliczając swój limit zwolnienia podmiotowego, który nastąpił w dniu 7 września 2023 r. w związku z błędną interpretacją prawa podatkowego, dotyczącego podatku VAT. Przy obliczeniu limitu do zwolnienia brała Pani pod uwagę wszystkie płatności od osób fizycznych nie posiadających działalności gospodarczej, od osób fizycznych posiadających działalność gospodarczą poza Polską w Unii Europejskiej oraz w krajach trzecich, od osób prawnych mających działalność gospodarczą poza Polską w Unii Europejskiej oraz w krajach trzecich.
Zgodnie z poprawnymi obliczeniami utraciła Pani podmiotowe zwolnienie od 1 grudnia 2023 r., zgodnie z art. 113 ust. 1 lub 9 ustawy.
„W wydawanych interpretacjach organ podatkowy daje możliwość złożenia „korekty” VAT-R, która wskazuje na faktyczną wolę podatnika. Przykładowo w interpretacji indywidualnej z 10 marca 2021 r., nr 0111-KDIB3-1.4012.955.2020.1.WN, organ dał możliwość skorzystania ze zwolnienia od podatku VAT, pomimo pierwotnie złożonego błędnie formularza VAT-R (podatnik pomimo spełnienia wszystkich warunków do zwolnienia z VAT omyłkowo nie wybrał tej opcji). Skorzystała Pani z informacji na stronie internetowej (...).
Nie skorzystała Pani ze zwolnienia podmiotowego w 2024-2025 r. w związku z błędną interpretacją prawa podatkowego. Przy obliczeniu limitu do zwolnienia brała Pani pod uwagę wszystkie płatności od osób fizycznych nieposiadających działalności gospodarczej, od osób fizycznych posiadających działalność gospodarczą poza Polską w Unii Europejskiej oraz w krajach trzecich, od osób prawnych mających działalność gospodarczą poza Polską w Unii Europejskiej oraz w krajach trzecich.
Zgodnie z poprawnymi obliczeniami mogła Pani skorzystać ze zwolnienia od 1 grudnia 2024 r. zgodnie z art. 113 ust. 1 lub 9 ustawy.
Nie wystawiła Pani poprawnie faktury dla podatników państw trzecich, co skutkowało naliczeniem podatku VAT w kwocie 23% w kraju prowadzenia przez Panią działalności gospodarczej w Polsce. W przypadku gdy ma zastosowanie art. 28b ustawy VAT – usługa świadczona na rzecz podatników, którzy nie mają w Polsce siedziby ani stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT w Polsce.
Zgodnie z art. 106a pkt 2 lit. b) ustawy VAT, przepisy dotyczące faktur stosuje się do dostawy towarów i świadczenia usług dokonywanych przez podatnika posiadającego na terytorium kraju siedzibę działalności gospodarczej w przypadku gdy miejscem świadczenia jest terytorium państwa trzeciego.
Uzupełnienie opisu stanu faktycznego
1. Jakie czynności wykonuje Pani w ramach prowadzonej działalności gospodarczej? Proszę opisać na czym polega prowadzona przez Panią działalność gospodarcza?
Odpowiedź
Zamieszkuje Pani przy ul. (…) oraz prowadzi Pani działalność gospodarczą od 2 lutego 2021 r. Nazwa firmy: (…), Kod PKD 82.10.Z. – Działalność związana z administracyjną obsługą biura, włączając działalność wspomagającą. Zgodnie z treścią art. 3 ust. 1 Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych mających miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlega Pani nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Jest Pani rezydentem podatkowym w podatku dochodowym w Polsce. Przy obliczeniu podatków korzysta Pani z programu księgowego z banku (...).
Pani działalność polega na świadczeniu administracyjnych usług, na obsłudze biura oraz pośredniczeniu pomiędzy kontrahentem a urzędami państwowymi w Polsce, w celu złożenia dokumentów dotyczących: rejestracji jednostek pływających (...), wyrejestrowania jednostek pływających, rejestracji radio dot. jednostek pływających, co przebiega w sposób następujący:
Osoba zainteresowana – kontrahent udziela Pani pełnomocnictwa do dokonania wszystkich czynności związanych z przygotowaniem dokumentów do rejestracji jednostki pływającej, złożeniem wniosku dot. rejestracji jednostki pływającej lub radio w imieniu tej osoby, dostarczenia tych dokumentów do kontrahenta kurierem oraz opłacenia tych czynności w imieniu tej osoby:
1) przesyła Pani dokumenty do przetłumaczenia, jeżeli jest taka potrzeba w imieniu osoby, która nadała Pani pełnomocnictwo oraz w imieniu tej osoby opłaca Pani tłumaczenie;
2) składa Pani wniosek do urzędów państwowych w imieniu tej osoby oraz opłaca Pani opłaty skarbowe i opłaty dot. złożenia wniosku w imieniu tej osoby;
3) opłaca Pani kuriera w imieniu tej osoby oraz przesyła Pani dokumenty kurierem dla tej osoby.
Pani wynagrodzeniem jest wpłata przez klienta pomniejszona o wydatki związane z wykonaniem usług zgodnie z pełnomocnictwem, pomniejszona o wydatki na tłumacza, opłaty rządowe, skarbowe, opłatę za flagę polską z godłem, gdyż każdy (...) powinien posiadać taką flagę oraz opłatę za kuriera. Opłaty Pani klientów przychodzą na Pani sklep internetowy (…)
Firma (…) z siedzibą w (...) przesyła Pani płatności na kantor walutowy w (…) banku.
Czasami zdarza się że klienci wpłacają bezpośrednio na kantor walutowy w (…) banku na nr rachunku: (…).
Pani działalność ogranicza się do działalności sekretarki: wypełnia Pani dokumenty, przesyła do tłumaczenia dokumenty, składa Pani do Urzędów Miasta dokumenty, odbiera dokumenty, przesyła do klienta dokumenty. Z tych pieniędzy co klient Pani wpłaca, w imieniu klienta opłaca tłumaczenia, opłaty rządowe, skarbowe, flagę polską z godłem, opłaca Pani kuriera lub przesyłkę przez Pocztę Polską. W związku z tym, gdyż Pani klientami są osoby poza Polską, byłoby nie do zrealizowania żeby wszystkie opłaty klient ponosił osobno.
Z własnych środków ponosi Pani wszystkie inne opłaty, które związane są z prowadzeniem strony internetowej, opłaty przelewów, opłatę dojazdów do Urzędów Miasta, wyjazdy na targi (...), druki reklamacyjne, materiały biurowe, sprzęt do prowadzenia biura, opłaty związane z prowadzeniem biura.
2. Czy świadczy Pani usługi na rzecz podmiotów:
a)będących podatnikami posiadającymi siedzibę na terytorium Unii Europejskiej poza terytorium Polski;
b)niebędących podatnikami posiadającymi miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium Unii Europejskiej poza terytorium Polski;
c)będących podatnikami posiadającymi siedzibę poza terytorium Unii Europejskiej;
d)niebędących podatnikami posiadającymi miejsce zamieszkania lub siedzibę poza terytorium Unii Europejskiej?
Odpowiedź
Pani klientami są osoby oraz podmioty z poza terytorium Polski, jak również z Polski (miała Pani tylko parę klientów prywatnych).
Świadczy Pani usługi na rzecz podmiotów:
a)niebędących podatnikami posiadającymi miejsce zamieszkania na terytorium Polski;
b)będących podatnikami posiadającymi siedzibę na terytorium Unii Europejskiej poza terytorium Polski;
c)niebędących podatnikami posiadającymi miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium Unii Europejskiej poza terytorium Polski;
d)będących podatnikami posiadającymi siedzibę poza terytorium Unii Europejskiej;
e)niebędących podatnikami posiadającymi miejsce zamieszkania lub siedzibę poza terytorium Unii Europejskiej.
3. Czy wartość Pani sprzedaży podlegającej opodatkowaniu na terytorium Polski, bez kwoty podatku VAT, w 2024 r. przekroczyła kwotę 200.000 zł?
Odpowiedź
Wartość sprzedaży podlegającej opodatkowaniu na terytorium Polski, bez kwoty podatku VAT, w 2024 roku nie przekroczyła kwoty 200 000 zł.
4. Czy w 2024 r. lub po zarejestrowaniu się jako podatnik VAT czynny w 2023 r. wystawiała Pani faktury VAT dokumentujące świadczenie usług w ramach prowadzonej działalności gospodarczej? Jeśli tak, to czy na tych fakturach była wykazana kwota podatku VAT?
Odpowiedź
W 2024 r. do 28 lutego 2025 r. włącznie oraz po zarejestrowaniu się jako czynny podatnik VAT od 7 września 2023 r. do 31 grudnia 2023 r. wystawiała Pani faktury z podatkiem VAT 23%, przy tym pomniejszała Pani prowizję, na podmioty:
a)niebędące podatnikami posiadającymi miejsce zamieszkania na terytorium Polski;
b)niebędące podatnikami posiadającymi miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium Unii Europejskiej poza terytorium Polski;
c)będące podatnikami posiadającymi siedzibę poza terytorium Unii Europejskiej;
d)niebędące podatnikami posiadającymi miejsce zamieszkania lub siedzibę poza terytorium Unii Europejskiej.
5. Czy za okresy rozliczeniowe od grudnia 2023 r. do dnia złożenia wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej składała Pani deklaracje VAT oraz pliki JPK_VAT? Proszę wskazać za jakie okresy złożyła Pani deklaracje VAT.
Odpowiedź
Była Pani czynnym podatnikiem VAT od 7 września 2023 r. do 28 lutego 2025 r. ponieważ błędnie obliczyła Pani limit podmiotowego zwolnienia w 2023 r. oraz w 2024 r. Za okresy rozliczeniowe od 1 września 2023 r. do 28 lutego 2025 r. składała Pani deklaracje VAT oraz pliki JPK_VAT. Składała Pani miesięcznie deklaracje VAT oraz pliki JPK_VAT. Od 1 marca 2025 r. skorzystała Pani ze zwolnienia podmiotowego, jest Pani zarejestrowana jako podatnik zwolniony od podatku VAT.
6. Czy za okresy rozliczeniowe od grudnia 2023 r. do dnia złożenia wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej dokonała Pani obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z prowadzoną przez Panią działalnością gospodarczą? Proszę wskazać za jakie okresy dokonała Pani obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Odpowiedź
Od września 2023 r. (kiedy zrezygnowała Pani ze zwolnienia zgodnie z art. 113 ust. 1 lub 9 ustawy) do lutego 2025 r., miesięcznie dokonywała Pani obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. W związku z tym:
1. Prosi Pani o umożliwienie pozostania nie-czynnym podatnikiem VAT do 1 grudnia 2023 r., a nie do 7 września 2023 r., złożenia aktualizacji druku VAT-R z dnia 1 grudnia 2023 r. w części C.1 zaznaczyć kwadrat 34. Przesyła Pani obliczenia dotyczące obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony w miesiącach wrzesień-listopad 2023 r.:
- wrzesień 2023 r. – 202 zł – wysokość podatku naliczonego z tytułu nabycia pozostałych towarów i usług za usługi płatnicze Firma (…); podatek VAT zapłacony do Urzędu Skarbowego w kwocie (...) zł;
- październik 2023 r. – (...) zł – wysokość podatku naliczonego z tytułu nabycia pozostałych towarów i usług za usługi płatnicze (…) w kwocie (...) zł, oraz usługi księgowe (…) NIP (…) w kwocie (...) zł; podatek VAT zapłacony do Urzędu Skarbowego w kwocie (...) zł;
- listopad 2023 r. – (...) zł – wysokość podatku naliczonego z tytułu nabycia pozostałych towarów i usług za usługi płatnicze Firma (…); podatek VAT zapłacony do Urzędu Skarbowego w kwocie (...) zł.
2. Prosi Pani o umożliwienie – zgodnie z art. 113 ust. 1 lub 9 ustawy – korzystania ze zwolnienia od 1 stycznia 2025 r., złożenia aktualizacji druku VAT-R z dnia 1 stycznia 2025 r. r w części C.1 zaznaczyć kwadrat 30. Przesyła Pani obliczenia dotyczące obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony w miesiącach styczeń-luty 2025 r.:
- styczeń 2025 r. – (...) zł – wysokość podatku naliczonego z tytułu nabycia pozostałych towarów i usług za usługi płatnicze Firma (…) w kwocie (...) zł oraz usługi księgowe (…) NIP (…) w kwocie (...) zł; podatek VAT zapłacony do Urzędu Skarbowego w kwocie (...) zł;
- luty 2025 r. – (...) zł – wysokość podatku naliczonego z tytułu nabycia pozostałych towarów i usług za usługi płatnicze Firma (…); podatek VAT zapłacony do Urzędu Skarbowego w kwocie (...) zł.
7. Czy wykonuje Pani w ramach działalności gospodarczej czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług? Jeśli tak, proszę wskazać jakie to czynności i od kiedy je Pani wykonuje (należy wskazać dokładną datę)?
Odpowiedź
Nie wykonuje Pani w ramach swojej działalności gospodarczej czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług.
Pytania (ostatecznie sformułowane w piśmie z 11 maja 2025 r.)
1. Czy ma Pani prawo do aktualizacji druku VAT-R, jako korekty i do wyboru zwolnienia z podatku od towarów i usług do dnia 30 listopada 2023 r. (podatnik korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 lub 9 ustawy, zgodnie ze stanem faktycznym, zgodnie z Pani wolą płatnika podatków po przeliczeniu poprawnie limitu w 2023 r.)?
2. Czy ma Pani prawo do aktualizacji druku VAT-R, jako korekty i do wyboru zwolnienia z podatku od towarów i usług od dnia 1 stycznia 2025 r. (podatnik będzie korzystał ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 lub 9 ustawy, zgodnie ze stanem faktycznym, zgodnie z Pani wolą płatnika podatków po przeliczeniu poprawnie limitu w 2024 r.)?
Pani stanowisko w sprawie (ostatecznie wyrażone w piśmie z 11 maja 2025 r.)
Pani zdaniem:
1. Skorzystanie ze zwolnienia podmiotowego do dnia 30 listopada 2023 r., a nie jak wcześniej do dnia 6 września 2023 r., gdyż nie skorzystała Pani z utraty zwolnienia z podatku VAT. Uważa Pani, że ma prawo do aktualizacji druku VAT-R od 1 grudnia 2023 r. gdyż:
-usługi wykonane przez Panią nie należą do usług wyłączonych wg art. 113 ust. 13 ustawy;
-limit 200 000 zł wg art. 113 ust. 1 lub 9 ustawy nie został przekroczony do 1 grudnia 2023 r.
2. Skorzystanie ze zwolnienia podmiotowego od 1 stycznia 2025 r. do 28 lutego 2025 r., gdyż nie skorzystała Pani z utraty zwolnienia z podatku VAT. Uważa Pani, że ma prawo do aktualizacji druku VAT-R od 1 stycznia 2025 r., gdyż:
-usługi wykonane przez Panią nie należą do usług wyłączonych wg art. 113 ust. 13 ustawy;
-limit 200 000 zł wg art. 113 ust. 1 lub 9 ustawy nie został przekroczony w 2024 r.
Popełniła Pani błąd przy interpretacji prawa podatkowego. Nie było to działanie celowe. Nie skorzystała Pani ze zwolnienia podmiotowego od 7 września 2023 r. do 30 listopada 2023 r. oraz od 1 stycznia 2025 r. do 28 lutego 2025 r. w związku z błędną interpretacją prawa podatkowego. Przy obliczeniu limitu 200 000 zł. do zwolnienia brała Pani pod uwagę przelewy za Pani usługi od wszystkich podmiotów w tym :
a)będących podatnikami posiadającymi siedzibę na terytorium Unii Europejskiej poza terytorium Polski;
b)będących podatnikami posiadającymi siedzibę poza terytorium Unii Europejskiej;
Zgodnie z poprawnymi obliczeniami limitu 200 000 zł, mogła Pani skorzystać ze zwolnienie do 1 grudnia 2023 r. oraz od 1 stycznia 2025 r. do 28 lutego 2025 r., zgodnie z art. 113 ust. 1 lub 9 ustawy.
Od 1 marca 2025 r. jest Pani zarejestrowana jako podatnik zwolniony od podatku VAT.
W okresach od 7 września 2023 r. do 30 listopada 2023 r. oraz od 1 stycznia 2025 r. do 28 lutego 2025 r. zachowywała się Pani jak podatnik VAT, gdyż nie mogła się Pani inaczej zachować. Była Pani przekonana, że osiągnęła limit 200 000 zł w dniu 6 września 2023 r. Jak również była Pani przekonana, że przekroczyła Pani limit 200 000 zł w 2024 r. Nie skorzystała Pani z utraty zwolnienia z podatku VAT, nie robiła Pani zakupów na firmę w celu obniżenia podatku należnego. Gdyż była Pani przekonana że jest podatnikiem VAT w okresach od 7 września 2023 r. do 30 listopada 2023 r. oraz od 1 stycznia 2025 r. do 28 lutego 2025 r., nie mogła Pani nie wystawiać faktury z podatkiem VAT 23% na swoje usługi, pomniejszając swoją prowizję o podatek VAT 23%, nie mogła Pani nie doliczać podatku VAT 23% za usługi płatnicze Firmy (…), jak również nie mogła Pani nie zaksięgować faktury za usługi księgowe z firmy (…) NIP (…), gdyż te faktury automatycznie są księgowane w programie księgowym, z którego Pani korzysta przy obliczeniu podatków. Nie mogła Pani nie wysyłać deklaracji VAT oraz plików JPK_VAT miesięcznie.
Pani błędem było to, że cały czas była Pani w przekonaniu, że wszystkie płatności powinna Pani księgować zgodnie z zasadami sprzedaży krajowej.
Pani błędem było również, iż nie wystawiła Pani poprawnie faktury dla podatników państw trzecich z siedzibą poza terytorium Unii Europejskiej, co skutkowało pomniejszeniem Pani prowizji od nadania usług i opłatę podatku VAT w kwocie 23% w kraju prowadzenia przez Panią działalności gospodarczej w Polsce.
W przypadku gdy ma zastosowanie art. 28b ustawy VAT – usługa świadczona na rzecz podatników którzy nie mają w Polsce siedziby ani stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT w Polsce.
Zgodnie z art. 106a pkt 2 lit. b) ustawy VAT, przepisy dotyczące faktur stosuje się do dostawy towarów i świadczenia usług dokonywanych przez podatnika posiadającego na terytorium kraju siedzibę działalności gospodarczej w przypadku gdy miejscem świadczenia jest terytorium państwa trzeciego.
W Pani sytuacji nieświadomie działała Pani na własną niekorzyść. Pani działania przyniosły Pani straty finansowe. Uważa Pani, że ma prawo do zminimalizowania swoich strat finansowych poprzez aktualizację VAT-R, zgodnie z prawidłową interpretacją prawa podatkowego dotyczącego podatku VAT.
Wszystkie Pani działania pokazują, iż niedotrzymanie ustawowych obowiązków jako podatnika wynikało z faktu, gdyż popełniła Pani błąd przy interpretacji prawa podatkowego dot. podatku VAT, dotyczącego obliczenia do zwolnienia podmiotowego, przy transakcjach eksportowych dla podatników do Unii Europejskiej oraz do krajów trzecich.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Jak wynika z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775), zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
W świetle art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Jak stanowi art. 96 ust. 1 ustawy:
Podmioty, o których mowa w art. 15 i art. 15a, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.
W myśl art. 96 ust. 3 ustawy:
Podmioty wymienione w art. 15, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.
Zgodnie z art. 96 ust. 4 ustawy:
Naczelnik urzędu skarbowego, po weryfikacji danych podanych w zgłoszeniu rejestracyjnym, rejestruje podatnika jako:
1) „podatnika VAT czynnego”,
2) „podatnika VAT zwolnionego” - w przypadku podatnika, o którym mowa w:
a)ust. 3 i 3c,
b)art. 113a ust. 1, jeżeli złożył zawiadomienie w celu rejestracji jako podatnik VAT UE
- i na jego wniosek potwierdza to zarejestrowanie.
Zgodnie z art. 96 ust. 5 ustawy:
Jeżeli podmioty, o których mowa w ust. 3, rozpoczną dokonywanie sprzedaży opodatkowanej, utracą zwolnienie od podatku lub zrezygnują z tego zwolnienia, obowiązane są do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w ust. 1, a w przypadku podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT zwolnieni - do aktualizacji tego zgłoszenia, w terminach:
1) przed dniem dokonania pierwszej sprzedaży towaru lub usługi, innych niż zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2, 2a i 4-41 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, w przypadku rozpoczęcia dokonywania tej sprzedaży;
2) przed dniem, w którym podatnik traci prawo do zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9, w przypadku utraty tego prawa;
3) przed początkiem miesiąca, w którym podatnik rezygnuje ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 3 oraz art. 113 ust. 1 i 9, w przypadku rezygnacji z tego zwolnienia, z zastrzeżeniem pkt 4;
4) przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5, w przypadku rezygnacji ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 9, od pierwszej wykonanej czynności.
Przepis ust. 4 stosuje się odpowiednio.
Natomiast jak stanowi art. 96 ust. 12 ustawy:
Jeżeli dane zawarte w zgłoszeniu rejestracyjnym ulegną zmianie, podatnik jest obowiązany zgłosić zmianę do naczelnika urzędu skarbowego w terminie 7 dni, licząc od dnia, w którym nastąpiła zmiana. Obowiązek ten nie dotyczy przypadków, gdy następuje wyłącznie zmiana danych objętych obowiązkiem aktualizacji na podstawie ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników. Zdanie drugie nie ma zastosowania w przypadku, gdy zgłaszana zmiana powoduje zmianę właściwości organu podatkowego.
Zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy:
Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatnika posiadającego siedzibę działalności gospodarczej na terytorium kraju, u którego wartość sprzedaży, z wyłączeniem podatku, nie przekroczyła w poprzednim ani bieżącym roku podatkowym kwoty 200 000 zł.
Natomiast, na podstawie art. 113 ust. 2 ustawy:
Do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się:
1) wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;
1a)sprzedaży na odległość towarów importowanych, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;
2) odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjątkiem:
a) transakcji związanych z nieruchomościami,
b) usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41,
c) usług ubezpieczeniowych i reasekuracyjnych
- jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych;
3) odpłatnej dostawy towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.
W oparciu o art. 113 ust. 5 ustawy:
Jeżeli wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.
Zgodnie z art. 113 ust. 11 ustawy:
Podatnik, który utracił prawo do zwolnienia sprzedaży od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia, może, nie wcześniej niż po upływie roku, licząc od końca roku, w którym utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia, ponownie skorzystać ze zwolnienia określonego w ust. 1.
Z kolei przepis art. 113 ust. 13 ustawy, stanowi, że:
Zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników:
1)dokonujących dostaw:
a)towarów wymienionych w załączniku nr 12 do ustawy,
b)towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym, z wyjątkiem:
- energii elektrycznej (CN 2716 00 00),
- wyrobów tytoniowych,
- samochodów osobowych, innych niż wymienione w lit. e, zaliczanych przez podatnika, na podstawie przepisów o podatku dochodowym, do środków trwałych podlegających amortyzacji,
c) budynków, budowli lub ich części, w przypadkach, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. a i b,
d) terenów budowlanych,
e) nowych środków transportu,
f) następujących towarów, w związku z zawarciem umowy w ramach zorganizowanego systemu zawierania umów na odległość, bez jednoczesnej fizycznej obecności stron, z wyłącznym wykorzystaniem jednego lub większej liczby środków porozumiewania się na odległość do chwili zawarcia umowy włącznie:
-preparatów kosmetycznych i toaletowych (PKWiU 20.42.1),
-komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych (PKWiU 26),
-urządzeń elektrycznych (PKWiU 27),
-maszyn i urządzeń, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 28),
g)hurtowych i detalicznych części do:
-pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli (PKWiU 45.3),
-motocykli (PKWiU ex. 45.4);
2) świadczących usługi:
a) prawnicze,
b) w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego,
c) jubilerskie,
d) ściągania długów, w tym factoringu.
Z powołanego wyżej przepisu art. 113 ust. 11 ustawy wynika, że podatnik, który utracił prawo do zwolnienia od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia, może na podstawie powołanego przepisu, ponownie skorzystać z tego zwolnienia, jeżeli upłynął rok, licząc od końca roku, w którym utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia, przy czym podatnik ma prawo do powrotu do zwolnienia od początku dowolnego miesiąca w trakcie roku podatkowego, o ile zostały spełnione pozostałe przesłanki ponownego skorzystania ze zwolnienia.
W świetle powołanych wyżej przepisów należy stwierdzić, że co do zasady, podatnik, który utracił prawo do zwolnienia sprzedaży od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia może ponownie skorzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług w sytuacji, gdy spełnione zostaną następujące warunki:
·wartość sprzedaży u podatnika w poprzednim roku podatkowym i roku bieżącym nie może przekroczyć określonej wartości sprzedaży, wskazanej w art. 113 ust. 1 ustawy,
·podatnik nie może wykonywać czynności wymienionych w art. 113 ust. 13 ustawy.
Z opisu sprawy wynika, że w ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy Pani usługi administracyjne oraz pośredniczy Pani pomiędzy kontrahentem a urzędami państwowymi w Polsce w celu złożenia dokumentów dotyczących rejestracji, bądź wyrejestrowania jednostek pływających (...). Pani klientami są osoby oraz podmioty z poza terytorium Polski, jak również z Polski (miała Pani tylko parę klientów prywatnych). W dniu 6 września 2023 r. złożyła Pani VAT-R, błędnie obliczając swój limit zwolnienia podmiotowego. Z dniem 7 września 2023 r. utraciła Pani prawo do zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy. Przy obliczeniu limitu do zwolnienia brała Pani pod uwagę wszystkie płatności od osób fizycznych w Unii Europejskiej oraz w krajach trzecich, od osób prawnych mających działalność gospodarczą poza Polską w Unii Europejskiej oraz w krajach trzecich. Zgodnie z poprawnymi obliczeniami mogła Pani korzystać ze zwolnienia do 1 grudnia 2023 r., zgodnie z art. 113 ust. 1 lub 9 ustawy. Nie skorzystała Pani ze zwolnienia podmiotowego w 2024 r. Wartość sprzedaży podlegającej opodatkowaniu na terytorium Polski, bez kwoty podatku VAT, w 2024 r. nie przekroczyła kwoty 200 000 zł. Po zarejestrowaniu się jako czynny podatnik VAT, od 7 września 2023 r. do 31 grudnia 2023 r., w 2024 r. oraz od 1 stycznia 2025 r. do 28 lutego 2025 r. włącznie, wystawiała Pani faktury z podatkiem VAT 23%. Za okresy rozliczeniowe od 1 września 2023 r. do 28 lutego 2025 r. składała Pani miesięczne deklaracje VAT oraz pliki JPK_VAT. Od września 2023 r. (kiedy zrezygnowała Pani ze zwolnienia) do lutego 2025 r., miesięcznie dokonywała Pani obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Od 1 marca 2025 r. korzysta Pani ze zwolnienia podmiotowego, jest Pani zarejestrowana jako podatnik zwolniony od podatku VAT. Nie wykonuje Pani w ramach swojej działalności gospodarczej czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług.
Pani wątpliwości w analizowanej sprawie dotyczą wskazania, czy ma Pani prawo do aktualizacji druku VAT-R, jako korekty i do wyboru zwolnienia od podatku od towarów i usług do 30 listopada 2023 r. oraz od 1 stycznia 2025 r. do 28 lutego 2025 r.
Z okoliczności sprawy wynika, że w okresie, gdy była Pani czynnym podatnikiem podatku VAT, wystawiała Pani faktury z naliczonym podatkiem VAT, składała Pani miesięczne deklaracje VAT oraz pliki JPK_VAT, a także od września 2023 r. do lutego 2025 r. dokonywała Pani obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Zatem, dokonała Pani zgłoszenia jako podatnik VAT czynny, została w takim charakterze zarejestrowana i zachowywała się Pani jak podatnik VAT czynny – wykonywała Pani obowiązki spoczywające na podatniku podatku od towarów i usług.
Wobec powyższego, po uwzględnieniu treści przytoczonych przepisów oraz opisu sprawy, w tym konkretnym przypadku należy uznać, że w okresie od 7 września 2023 r. do 28 lutego 2025 r. nie może Pani korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy.
Należy w tym miejscu wskazać, że przepis art. 113 ust. 11 ustawy, umożliwia podatnikowi, który stracił prawo do zwolnienia od podatku VAT lub zrezygnował z tego zwolnienia – ponowny jego wybór, po spełnieniu określonych warunków. W świetle art. 113 ust. 11 ustawy, powrót do zwolnienia jest możliwy nie wcześniej niż po upływie roku, licząc od końca roku, w którym podatnik zrezygnował z tego zwolnienia.
W Pani przypadku, złożenie zgłoszenia VAT z rezygnacją ze zwolnienia, spowodowało, że nie wcześniej niż po upływie roku, licząc od końca roku, w którym utraciła Pani prawo do zwolnienia, przy spełnieniu pozostałych warunków dla zastosowania zwolnienia, może Pani korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy.
W konsekwencji, należy stwierdzić że:
· nie ma Pani prawa do aktualizacji druku VAT-R, jako korekty i do wyboru zwolnienia od podatku od towarów i usług do dnia 30 listopada 2023 r.;
· nie ma Pani prawa do aktualizacji druku VAT-R, jako korekty i do wyboru zwolnienia od podatku od towarów i usług od 1 stycznia 2025 r., tj. w okresie od 1 stycznia 2025 r. do 28 lutego 2025 r.).
Tym samym, Pani stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1 i nr 2 jest nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej:
Składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.
Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Pani ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) podanym przez Panią w złożonym wniosku. Zatem, wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie stanu faktycznego. W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Odnosząc się do powołanej przez Panią interpretacji indywidualnej wskazać należy, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników, dotyczą konkretnych stanów faktycznych i nie mają mocy prawa powszechnie obowiązującego, co oznacza, że należy je traktować indywidualnie. Interpretacja indywidualna z dnia 10 marca 2021 r. znak 0111-KDIB3-1.4012.955.2020.1.WN dotyczy prawa do aktualizacji druku VAT-R jako korekty i do wyboru zwolnienia od podatku od towarów i usług we wskazanym terminie, w sytuacji, gdy w formularzu VAT-R przez pomyłkę zaznaczono, że podatnik rezygnuje ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 lub 9 ustawy. Przy czym od terminu, od którego wnioskodawca chciał ponownie skorzystać ze zwolnienia na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy, wnioskodawca zachowywał się jak podatnik, u którego sprzedaż podlega zwolnieniu, tj. wystawiał faktury bez podatku VAT oraz nie składał deklaracji VAT. Tak więc stan faktyczny, na podstawie którego wydano powyższe rozstrzygnięcie, był odmienny od przedstawionego przez Panią w złożonym wniosku.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
· Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
· Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
· Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
· w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
· w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
